IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Електронни асистенти на топ-модели бяха обявени за опасни

Нито един от проверените комплекси за безопасност не работи както трябва

Електронни асистенти на топ-модели бяха обявени за опасни

Американският застрахователeн институт за безопасност на движението по пътищата (IIHS) обяви резултатите от тестове на автомобили от висок клас, оборудвани с комплекс за безопасност и електронни асистенти на водача. Оказва се, че нито една от технологиите не работи идеално, съобщава Auto.Mail.

Електронни асистенти на топ-модели бяха обявени за опасни

Проверени са най-известните системи, поставяне на топ-модели - Drive Pilot (Mercedes Е-Class), Driving Assistant (BMW 5-Series), Pilot Assist (Volvo S90) и Autopilot във версия 8.1 (Tesla Model 3) и 7.1 (Tesla Model S). Всички те имат функция за самостоятелно завиване, адаптивен круиз-контрол и система за аварийно спиране, като според стандарта SAE, това съответства на второто ниво на автотомно движение.

Изпитанията са проведени на специален полигон, като се оказва, че адаптивният круиз-контрол и системата за аварийно спиране и при двата модела на Tesla не успяват да намалят скоростта колата преди контакт с неподвижно препятствие, ако круиз-контролът внезапно изключи. Проблем има и при Volvo, тъй като шведският автомобил започва да спира по-късно и по-рязко от останалите машини.

Тестовете на пътя показват, че всеки автомобили, с изключение на Tesla Model 3, може и да не забележат неподвижно препятствие на пътя. Проблемът при електрическата „тройка” е точно обратното – при пътуване от 300 км са отчетени 12 фалшиви сработвания на спирачната система. Оказва се, че Model 3 отчита дори сенките на дърветата и на други превозни средства, движещи в съседните ленти или пресичащи пътя далеч напред. Това може да доведе до инцидент с движещ се отзад автомобил или да принуди шофьора да изключи круиз-контрола.

Електронни асистенти на топ-модели бяха обявени за опасни

Системите за поддържане на лентата на движение са проверявани при няколко сценария – в хълмиста и равнинна местност, на празен път или при натоварен трафик. Най-добре са се справили двата електромобила на Tesla, но се отчита, че Model S се наблюдава „нервност”, тъй като машината губи маркировката и след това започва да криволичи по пътя, докато я намери.

На второ място се класира Mercedes-Benz E-Class, който се е справил с поставените му задачи в 50% от случаите. При BMW и Volvo процентите са по-малко, като всички тествани коли на моменти са губили ориентация и това е водило до изключване на системата за поддържане на лентата на движение. Експертите отчитат, че при всички машини тази система има склонноста да следва движещия се пред тях автомобил, дори той да напусне пътното платно.

Като цяло, специалистите от IIHS отчита, че ефективността на системата за поддържане на лентата на движение е по-ниска от тази на адаптивния круиз-контрол. Главният им извод е, че водачът не бива сляпо да се доверява на асистентите, а винаги трябва да бъде нащрек, тъй като системата може по всяко време да изключи и това да доведе до инцидент на пътя.

Електронни асистенти на топ-модели бяха обявени за опасни

В заключение, експертите за категорични, че нито една от системите за второ ниво на автономност на пътя не е безопасна. Нещо повече – тяхното присъствие има обратен ефект, тъй като шофьорът се предоверява на електрониката и губи бдителността си. За да бъде подобрено положението, в IIHS разработва специална програма за тестове на тези системи. Тя ще бъде готова догодина и ще започне да се прилага при изпитанията на автомобилите.

Снимки: IIHS

Тагове: iihs
0 от 500
  • #13
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Карал съм си колата по цяла Европа и там шофьорите също оставят минимални дистанции и се вмъкват като видят празно място. Не е проблема в шофьорите, а в неадекватните системи.
  • #12
    3 rate up comment 0 rate down comment
    а ( преди 1 година )
    Актив круиз контрола е много добър, само че не е точно за агресивните шофьори тука (включвам и себе си). Автомобила намалява от по-далече, държи добра дистанция, само че тука някой като види толкова място и веднага се вмъква между колите. Има какво да се желае в колите, но има неща които трябва да станат задължителни.
  • #11
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    От опит ти казвам, че точно на натоварена магистрала тези системи са най-опасни и неадекватни. Искат постояни корекции. Водачът е по-напрегнат отколкото с обикновен круз контрол. При много лек трафик, когато почти не се налага смяна на лентата, работят приемливо, но това е най-добрата дума, която мога да използвам.
  • #10
    5 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Да попитам "zoom in", какъв кеф изпитва когато шофира в петък или неделя следобед по магистралата, или се влачи в някое задръстване в София. Точно там трябва да ти помогнат тези системи.
  • #9
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Тези системи са помощни, а не са автопилот, както някой си мислят. Те работят добре само при определени условия. В момента няма автопилот, който да кара сам по магистралата, ти си длъжен да следиш пътя и да си държиш волана.
  • #8
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    корейци и япшнци н2 пшлзвит китайска електроника и това е показат2лно
  • #7
    11 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Къде я видя тази тенденциозност? Тествали са най-развитите системи на пазара. Нормално е това да са вечният лидер при иновациите (Мерцедес), считаната в продължение на десетилетия за най-сигурна марка (Волво) и най-агресивно действащата в този сегмент (Тесла). БМВ може би са малко по-необясним избор, защото те не се хвалят кой знае колко с техните системи.
  • #6
    17 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    С едно иречение - Най-добре човек да си кара сам автомобила.
  • #5
    21 rate up comment 6 rate down comment
    zoom in ( преди 1 година )
    Добре да речем, че не всички са като мен да изпитват истински кеф от шофирането (което задължително включва ръчни скорости и никакви такива "асистенти"), обаче колко не-умен и суициден трябва да си, за да се оставиш колата да те вози при висока скорост на оживена (а в България и на разбита) магистрала / път ?!? Както казваше един автомонтьор: абе аз на тостера си не вярвам, ти искаш на някакви чипове в колата да си оставя живота !
  • #4
    18 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    НАЙ-ПОСЛЕ някоя отговорна агенция да се сети да провери тези безумни системи. В момента тестовете за хомологацията им са прекалено опростени - нещо подобно на цикъла NDEC - а това е система за сигурност, не разход на гориво. А на всичкото отгоре някои държави се канят да ги правят задължителни след няколко години...