Американският застрахователeн институт за безопасност на движението по пътищата (IIHS) обяви резултатите от тестове на автомобили от висок клас, оборудвани с комплекс за безопасност и електронни асистенти на водача. Оказва се, че нито една от технологиите не работи идеално, съобщава Auto.Mail.
Проверени са най-известните системи, поставяне на топ-модели - Drive Pilot (Mercedes Е-Class), Driving Assistant (BMW 5-Series), Pilot Assist (Volvo S90) и Autopilot във версия 8.1 (Tesla Model 3) и 7.1 (Tesla Model S). Всички те имат функция за самостоятелно завиване, адаптивен круиз-контрол и система за аварийно спиране, като според стандарта SAE, това съответства на второто ниво на автотомно движение.
Изпитанията са проведени на специален полигон, като се оказва, че адаптивният круиз-контрол и системата за аварийно спиране и при двата модела на Tesla не успяват да намалят скоростта колата преди контакт с неподвижно препятствие, ако круиз-контролът внезапно изключи. Проблем има и при Volvo, тъй като шведският автомобил започва да спира по-късно и по-рязко от останалите машини.
Тестовете на пътя показват, че всеки автомобили, с изключение на Tesla Model 3, може и да не забележат неподвижно препятствие на пътя. Проблемът при електрическата „тройка” е точно обратното – при пътуване от 300 км са отчетени 12 фалшиви сработвания на спирачната система. Оказва се, че Model 3 отчита дори сенките на дърветата и на други превозни средства, движещи в съседните ленти или пресичащи пътя далеч напред. Това може да доведе до инцидент с движещ се отзад автомобил или да принуди шофьора да изключи круиз-контрола.
Системите за поддържане на лентата на движение са проверявани при няколко сценария – в хълмиста и равнинна местност, на празен път или при натоварен трафик. Най-добре са се справили двата електромобила на Tesla, но се отчита, че Model S се наблюдава „нервност”, тъй като машината губи маркировката и след това започва да криволичи по пътя, докато я намери.
На второ място се класира Mercedes-Benz E-Class, който се е справил с поставените му задачи в 50% от случаите. При BMW и Volvo процентите са по-малко, като всички тествани коли на моменти са губили ориентация и това е водило до изключване на системата за поддържане на лентата на движение. Експертите отчитат, че при всички машини тази система има склонноста да следва движещия се пред тях автомобил, дори той да напусне пътното платно.
Като цяло, специалистите от IIHS отчита, че ефективността на системата за поддържане на лентата на движение е по-ниска от тази на адаптивния круиз-контрол. Главният им извод е, че водачът не бива сляпо да се доверява на асистентите, а винаги трябва да бъде нащрек, тъй като системата може по всяко време да изключи и това да доведе до инцидент на пътя.
В заключение, експертите за категорични, че нито една от системите за второ ниво на автономност на пътя не е безопасна. Нещо повече – тяхното присъствие има обратен ефект, тъй като шофьорът се предоверява на електрониката и губи бдителността си. За да бъде подобрено положението, в IIHS разработва специална програма за тестове на тези системи. Тя ще бъде готова догодина и ще започне да се прилага при изпитанията на автомобилите.
Снимки: IIHS