IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Петте най-безполезни опции в автомобила

Някои от тях си имат предимства, но и създават сериозни проблеми

Петте най-безполезни опции в автомобила

За да накарат клиента да си купи нова кола, производителите добавят какви ли не опции в оборудването. В случая обаче става дума за системи и технологии, които са много популярни и би трябвало да бъдат само от полза на шофьора и пътниците. При по-сериозен поглед върху тях се оказва, че това не е точно така и те са по-скоро безполезни.

1. Система „старт/стоп”


Петте най-безполезни опции в автомобила

Не теория режимът „старт/стоп” действително изглежда впечатляващо. Достигате светофара, спирате на червено и двигателя бързо се изключва, за да пести гориво и да намалява вредните емисии. После пускате спирачката и той се стартира. През цялото време умната система следи за напрежението в електрическата мрежа – изобщо всичко е наред.

Много хора, които ползват тази технология, обаче имат сериозни претенции към нея, най-вече заради забавянето, което се получава при тръгване. Преди няколко години екип на AutoBild тества 15 автомоила със система Start/Stop, за да провери колко време се забавят те след смяна на светлините на светофара. Оказа се, че повечето губят до 1,5 секунди на спиране , което изглежда малко, но ако се натрупа във времето, съвсем не е така.

По-интересно е дали наистина технологията пести гориво. Производителите твърдят, че водачът печели 10% при използване на „старт/стоп”, но реалните измервания при Volkswagen Passat 2.0 TDI показват разлика от 0,1 л/100 км. При тези цени на горивото, това едва ли си заслужава.

Има и още нещо – включването и изключването на двигателя в задръствания и светофари натоварва стартера и най-вече неговата батерия. В някои случаи се получават над 100 стартирания на ден, което е много. Да не говорим, че батерията се зарежда от генератор, който на свой ред взима енергия от бензиновия резервоар. И съответно, макар и малко, вдига разхода.

2. Безключов достъп

Петте най-безполезни опции в автомобила

Приближавате се до колата си и тя се отваря, без да правите нищо. Системата разпознава ключа в джоба и ви улеснява максимална. Безспорно, това е много удобна опция, но въпросът е дали вашият автомобил няма да разпознае още някой? И съответно бързо да се простите с него.

Ако за отмъкване на кола със стандартна ключалка крадецът се нуждае от специални инструменти и съответно подходящо място, при безключовия достъп нещата са далеч по-лесни. Слизате от автомобила си пред магазина и се отправяте към входа. Зад вас върви единият от крадците, който има нужното оборудване. То се състои от ретранслатор, който просто улавя сигнала от вашия ключ и  го препредава на своя съучастник. Когато се отдалечите на безопасно разстояние, вторият крадец отваря колата, стартира двигателя и си тръгва.

Най-страшното е, че няма реална защита срещу подонбо посегателство. Собствениците на автомобили трябва да поставят ключовете си в метални кутийки или да ги увиват във фолио, както и да добавят допълнителна защита от кражба. А всичко това прави тази опция напълно безмислена, след като не може да бъде използвана безопасно.

3. Низкопрофилни гуми


Петте най-безполезни опции в автомобила

Този тип гуми се харесват на някои, тъй като придават по-агресивен вид на автомобила. И създават усещане, че той върви повече. Спор няма – по-твърдата гума се върти по-добре, като не губи енергия за деформация, както се случва с по-тесните гуми. Като цяло тя се държи далеч по-спортно, но това не е цялата истина в случая..

Първо – забравете за комфорта. Този тип гуми приближават автомобила по-близко до земята, като усещането не е от най-приятните. Всяка по-голяма неравност, да не говорим за дупка, обикновено нанася сериозни щети не само по гумата, но и на джантата. Окачването също е подложено на по-сериозно натоварване, тъй като не е проектирано за такива гуми.

Към това може да се добави и по-силният шум, който се получава. Да не говорим, че с подобен тип гуми може да се кара само на асфалт. Опитът да се мине през тежък терен обикновено завършва неуспешно.

4. Панорамен покрив


Петте най-безполезни опции в автомобила

Главното достойнство на автомобила с панорамен покрив е ефектният външен вид плюк усещането за повече пространство. Със сигурност е приятно да наблюдаваш небето и зведите, но все пак живеем на земята. При отворен покрив в автомобила влизат какви ли не гадости, което прави пътуването доста неприятно.

Друг проблем е слънцето, което може да превърне салона на колата в парник. Климатикът също никак не обича панорамния покрив, тъй като през зимата той замръзва, а през лятото се нагорещява. В в двата случая климатичната система се подлага на допълнително натоварване.

5. Светодиоди

Петте най-безполезни опции в автомобила

Някои производители предлагат задни LED-светлини като опция, а често собствениците сами правят подобни „подобрения” по колите си. Целта е машината да изглежда впечатляващо, въпреки че този тип светлини е по-скъп от стандартните. Проблемът обаче не е само в парите, има и други минуси.

Първият може да изглежда несериозно, но е факт – собственикът на колата не вижда как работят тези светлини. Така се оказва, че той е похарчил парите си на вятъра. Освен това задната LED-оптика е прекалена ярка и често дразни останалите шофьори.

Има и друг сериозен проблем – този тип оптика се ремонтира много трудно. Светодиодите, по правило, не се сменят единично, а накуп. Освен това те са свързани към електрическата система не директно, а с помоща на електронен блок, който също може да се повреди. И ако преди ремонтът на задните светлини се е изчерпвал с подмяна на една крушка, сега нещата са далеч по-сериозни.

Нищо лично - просто бизнес!

Има и примери за опции, които се оказват напълно безполезни. При някои автомобили това е навигационната система, която често се оказва неефективна. Или пък управлението с жестове и гласови команди, което може да ви вкара в сериозно приключения. Но пък и производителите са в правото си да предлагат всичко, което считат за полезно. Общо-взето – всеки маркетинг е начин на живот. Или както се казва – нищо лично, просто бизнес!

0 от 500
  • #26
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Браво! Компетентно изказване на хардуерен специалист с богата практика (по четене на статии в интернет обаче)! Не си запоил и измерил повече PCB-та от мен още когато бях в техникума, осцилоскоп вероятно не си и сънувал, за опит в АПЕ дума не може да става, дори с OrCAD...Всъщност изобщо не съм сигурен, че човека зад отсрещната клавиатура има 25 навършени години.Затова ти прощавам докато пораснеш. Има време докато разбереш, че в електрониката полови органи няма, но виж - parameter drift...
  • #25
    20 rate up comment 1 rate down comment
    Ра$$$ово Ломско ( преди 5 години )
    Като стигнах до "ниЗкопрофилни" и се отказах да чета повече!!Тия съвсем ги е ударила жегата... а по-вероятно толкова си могат!!
  • #24
    7 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    какво неясно има практически светодиодите за фабрично вграждане в автомобили са вечни и не подлежат на подмяна тъй като теоритично зададените часове надхвърлят жизнения цикъл на автомобила друг фундаментален въпрос който ме измъчва и не ми дава покой защо един мъжки и женски полов орган с едни същи параметри в реалността се разминават и когато кажеш на един х_й разтояние и на п_тка си маЙна параметрите са различни
  • #23
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Приличаш ми на човек който има отчаяна нужда за професионално развитие, но изобщо не би имал шанс за такова. След като не може да формулира собствените си мисли ясно и грамотно.Отговорът на неясно зададения ти въпрос е 624 hrs/год, ако става въпрос за 7 часа управление през всеки уикенд.Да задам аз въпрос - в какви граници се движи коефициентът на сигурност при оразмеряване на ел. вериги за потребителско приложение и каква е сервизната процедура при ремонт на ПП със защитно покритие ?
  • #22
    10 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    лед имат само предимства единствено на този етап високата цена е проблем но с времето адаптивните бъдат масови и задължителни както третия стоп преди три десетилетия се считаше за проява на лош вкус или гъзарийка казано по разбираемо
  • #21
    4 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    интервю за работа хахаххаха приличам ли ти на човек който има нужда от професионално развитие човече ти в кой свят живееш гаси интернета че шефа идва а през обедната почивка за гимнастика на ума една задачка кара се по един час дневно и през уикенда по 7 колко часа ще светят лед дневните и габарите в града се кара много спокойно през уикенда агресивно след колко години стоповете ще са за подмяна предните адаптивни лед колко ще е жизнения цикъл предвид засиления трафик за един приятел питам
  • #20
    13 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Много сте умни вие писателите на тази статия! LED светлините се слагат главно заради скоростта им на реакция - те светват мигновенно и изгасват мигновенно, което води до по-голяма безопасност, това че са ярки понякога дразни, но предочитам задния, както и аз като такъв да знам на време, че другия спира. Start/stop е дразнещ но НЕ е измислен за икономия на гориво, а за да се отделят по-малко емисий докато стоите на светофара...
  • #19
    19 rate up comment 4 rate down comment
    От "офисния&quo ( преди 5 години )
    Така не се говори на по-компетентните от теб, защото утре може да ти правя интервю за работа. Това е безплатен приятелски съвет. Въпреки че и това не е сигурно, защото не искам хора в екипа си, които нямат желание за самообучение и развитие, а знаят само как да се държат арогантно когато любезно ги посъветват да се образоват преди да се изказват неподготвени по теми, до които са на светлинни години. Хубав ден!
  • #18
    6 rate up comment 15 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    някакъф офисен планктон изплува в интернет пространството сега остава да ни изнесеш и лекция след колко милиарда години слънцето ще изгасне и ще бъде заменено с ново изкуствено
  • #17
    14 rate up comment 2 rate down comment
    Към Бъгчо ( преди 5 години )
    Дори няма да доизреждам, защото списъка е огромен. Част от тези проблеми са неизбежни производствени неточности, но повечето всъщност се появяват с времето и са природни явления (закони на физиката, материалознанието и електромагнетизма).Така че те рано или късно ще се появят, а повечето съвременни потребителски светодиоди са с живот до 10-20 000 часа (които не са малко де). 100 000-те хиляди часа за които може би четеш са екзотика, при това изпълнена с условия.Извод: Няма нищо вечно.