IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Петте най-безполезни опции в автомобила

Някои от тях си имат предимства, но и създават сериозни проблеми

Петте най-безполезни опции в автомобила

За да накарат клиента да си купи нова кола, производителите добавят какви ли не опции в оборудването. В случая обаче става дума за системи и технологии, които са много популярни и би трябвало да бъдат само от полза на шофьора и пътниците. При по-сериозен поглед върху тях се оказва, че това не е точно така и те са по-скоро безполезни.

1. Система „старт/стоп”


Петте най-безполезни опции в автомобила

Не теория режимът „старт/стоп” действително изглежда впечатляващо. Достигате светофара, спирате на червено и двигателя бързо се изключва, за да пести гориво и да намалява вредните емисии. После пускате спирачката и той се стартира. През цялото време умната система следи за напрежението в електрическата мрежа – изобщо всичко е наред.

Много хора, които ползват тази технология, обаче имат сериозни претенции към нея, най-вече заради забавянето, което се получава при тръгване. Преди няколко години екип на AutoBild тества 15 автомоила със система Start/Stop, за да провери колко време се забавят те след смяна на светлините на светофара. Оказа се, че повечето губят до 1,5 секунди на спиране , което изглежда малко, но ако се натрупа във времето, съвсем не е така.

По-интересно е дали наистина технологията пести гориво. Производителите твърдят, че водачът печели 10% при използване на „старт/стоп”, но реалните измервания при Volkswagen Passat 2.0 TDI показват разлика от 0,1 л/100 км. При тези цени на горивото, това едва ли си заслужава.

Има и още нещо – включването и изключването на двигателя в задръствания и светофари натоварва стартера и най-вече неговата батерия. В някои случаи се получават над 100 стартирания на ден, което е много. Да не говорим, че батерията се зарежда от генератор, който на свой ред взима енергия от бензиновия резервоар. И съответно, макар и малко, вдига разхода.

2. Безключов достъп

Петте най-безполезни опции в автомобила

Приближавате се до колата си и тя се отваря, без да правите нищо. Системата разпознава ключа в джоба и ви улеснява максимална. Безспорно, това е много удобна опция, но въпросът е дали вашият автомобил няма да разпознае още някой? И съответно бързо да се простите с него.

Ако за отмъкване на кола със стандартна ключалка крадецът се нуждае от специални инструменти и съответно подходящо място, при безключовия достъп нещата са далеч по-лесни. Слизате от автомобила си пред магазина и се отправяте към входа. Зад вас върви единият от крадците, който има нужното оборудване. То се състои от ретранслатор, който просто улавя сигнала от вашия ключ и  го препредава на своя съучастник. Когато се отдалечите на безопасно разстояние, вторият крадец отваря колата, стартира двигателя и си тръгва.

Най-страшното е, че няма реална защита срещу подонбо посегателство. Собствениците на автомобили трябва да поставят ключовете си в метални кутийки или да ги увиват във фолио, както и да добавят допълнителна защита от кражба. А всичко това прави тази опция напълно безмислена, след като не може да бъде използвана безопасно.

3. Низкопрофилни гуми


Петте най-безполезни опции в автомобила

Този тип гуми се харесват на някои, тъй като придават по-агресивен вид на автомобила. И създават усещане, че той върви повече. Спор няма – по-твърдата гума се върти по-добре, като не губи енергия за деформация, както се случва с по-тесните гуми. Като цяло тя се държи далеч по-спортно, но това не е цялата истина в случая..

Първо – забравете за комфорта. Този тип гуми приближават автомобила по-близко до земята, като усещането не е от най-приятните. Всяка по-голяма неравност, да не говорим за дупка, обикновено нанася сериозни щети не само по гумата, но и на джантата. Окачването също е подложено на по-сериозно натоварване, тъй като не е проектирано за такива гуми.

Към това може да се добави и по-силният шум, който се получава. Да не говорим, че с подобен тип гуми може да се кара само на асфалт. Опитът да се мине през тежък терен обикновено завършва неуспешно.

4. Панорамен покрив


Петте най-безполезни опции в автомобила

Главното достойнство на автомобила с панорамен покрив е ефектният външен вид плюк усещането за повече пространство. Със сигурност е приятно да наблюдаваш небето и зведите, но все пак живеем на земята. При отворен покрив в автомобила влизат какви ли не гадости, което прави пътуването доста неприятно.

Друг проблем е слънцето, което може да превърне салона на колата в парник. Климатикът също никак не обича панорамния покрив, тъй като през зимата той замръзва, а през лятото се нагорещява. В в двата случая климатичната система се подлага на допълнително натоварване.

5. Светодиоди

Петте най-безполезни опции в автомобила

Някои производители предлагат задни LED-светлини като опция, а често собствениците сами правят подобни „подобрения” по колите си. Целта е машината да изглежда впечатляващо, въпреки че този тип светлини е по-скъп от стандартните. Проблемът обаче не е само в парите, има и други минуси.

Първият може да изглежда несериозно, но е факт – собственикът на колата не вижда как работят тези светлини. Така се оказва, че той е похарчил парите си на вятъра. Освен това задната LED-оптика е прекалена ярка и често дразни останалите шофьори.

Има и друг сериозен проблем – този тип оптика се ремонтира много трудно. Светодиодите, по правило, не се сменят единично, а накуп. Освен това те са свързани към електрическата система не директно, а с помоща на електронен блок, който също може да се повреди. И ако преди ремонтът на задните светлини се е изчерпвал с подмяна на една крушка, сега нещата са далеч по-сериозни.

Нищо лично - просто бизнес!

Има и примери за опции, които се оказват напълно безполезни. При някои автомобили това е навигационната система, която често се оказва неефективна. Или пък управлението с жестове и гласови команди, което може да ви вкара в сериозно приключения. Но пък и производителите са в правото си да предлагат всичко, което считат за полезно. Общо-взето – всеки маркетинг е начин на живот. Или както се казва – нищо лично, просто бизнес!

0 от 500
  • #68
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Бай Пешо ( преди 11 месеца )
    Тази статия е с много ниЗко окачване!
  • #67
    1 rate up comment 2 rate down comment
    nnn ( преди 11 месеца )
    Абе и аз съм фен колата да си има всички глезотийки, ама понякога от екстрите спират основни функции, като за пример са някой имобилайзери дето на каприз понякога не ти позволяват да запалиш собствения си автомобил! Тези ЛЕД светлини са като хималайската сол на 6 млн. години но със срок на годност 2 години, уж вечни, а на половината в София са им игоряли частично или напълно шантава работа!
  • #66
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    Аз ти казах, че тракториста повече се е обучавал от теб.
  • #65
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    2 kурcoви, заради автокоректа...
  • #64
    1 rate up comment 0 rate down comment
    аз ( преди 11 месеца )
    Освен това панорамният покрив, вследствие на спечифичното напрежение, има склонността да се пръсва на парчета сам и това се случва дори при скъпи автомобили. Има много метериали по въпроса ко не ви се вярва
  • #63
    2 rate up comment 6 rate down comment
    Елита на Вермахта ( преди 11 месеца )
    Чел ми тоя някакви комунистически учебници на 50 години и си мисли, че знае. Поне не се прави на компетентен ако обичаш...
  • #62
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    Дженди, в кой точно технически учебник е предавателна кутия? Дай ми автор и заглавие! Завършил съм ДВГ в Русе и в никой учебник за устройство на автомобила няма предавателна кутия. В старите учебници по машини и апарати има за предавателни кутии, но те се отнасят за металорежещи и металообработващи машини, а не за автомобили! И да може да се каже предавателна кутия, но никой този термин в техническите среди не го ползва. А между другото една от кУрсовите ми работи беше проект на редуктор.
  • #61
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    А що се отнася до практика и опит само с един въпрос ще те застрелям. Какви инструменти са ти нужни и каква е технологията за регулиране на главното предаване ? Хайде сега си седни на четирибуквието и се осъзнай, че не става само с четене на такива статиики.
  • #60
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    Друга причина да се нарича предавателна е, че съдържа съвкупност от предавки (от 1 до 3 са редуктори, 4-та е 1:1 или мултипликатор, 5-та и нагоре ако има са мултипликатори). Ако знаеш изобщо какво означават тези термини. В техниката се наричат предавки, а общия механизъм - зъбен предавателен механизъм. Когато е поместен в корпусна кутия - предавателна кутия, но няма откъде да знаеш. Скорости има само в твоята шамандура.
  • #59
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    Първо си объркал човека. Второ тракториста е по-грамотен от теб, защото официално се нарича "предавателна кутия", защото ПРЕДАВА механична енергия чрез въртеливо движение. "Скоростна" е навлязло разговорно. Във всеки учебник ще я срещнеш обаче като предавателна, макар че явно такъв не си чел. И трето, сравнението беше за да покаже ОТНОВО, че истината е винаги някъде по средата. Кутията обикновено надживява автомобила, но това не застрахова срещу случайна повреда. Но явно толкова си можеш. Дженди