Ако някой се захване да прави класация на най-абсурдните автомобилни имена, Kia Cee-апостроф-d заслужава да е минимум в челната петица. Оставете настрана нелепия препинателен знак. Но и самото име - съкращение от "Community Europe - European Design" - не говори за кой знае какъв прилив на вдъхновение.
ИСТИНАТА Е ОБАЧЕ, че под глупавия етикет се крие една от най-смислените коли на последното десетилетие. Допреди Ceed Kia бе просто бюджетен компромис от Изтока. След него се превърна в мейнстрийм бранд, пълноценен конкурент на европейците и японците.
А сега, 12 години по-късно, идва време и за следващата крачка. Kia иска третото поколение на Ceed да е не просто изгодно предложение, а една от най-добрите коли за каране в своя клас. И даже е склонила да я разтовари от проклетия апостроф за целта.
Снимки: КОЛЕЛА
НАПОСЛЕДЪК ВСЕ ПО-ЧЕСТО компаниите взимат един остарял модел, променят леко тенекиите, добавят по-голям дисплей - и ето ви го новия модел. Тук не е така. Cееd е с абсолютно същата дължина като предишния, но със съвсем други пропорции, и върху изцяло нова платформа.
ДИЗАЙНЪТ НА СТАРОТО поколение лесно се харесваше. Новият изисква привикване, но според нас ще остарее по-добре и няма да омръзва. Предната решетка е директно намигване към спортната Kia Stinger. Четирите светодиода на дневните светлини са извадени от бронята и вградени във фаровете - доста по-добро решение.
Отзад CEED е по-изчистен и изглежда по-широк. И всъщност наистина е - с 2 сантиметра. Освен това е станал и по-нисък - цяло чудо в епохата на кросоувър заразата.
ИНТЕРИОРЪТ СЪЩО СЕ Е ИЗКАЧИЛ едно-две стъпала по стълбицата. Не бихме го нарекли смел или вдъхновен - но за сметка на това е изчистен, удобен и практичен. Приятно меките материали ще засрамят повечето конкуренти. Мултимедията ползва 7- или 8-инчов сензорен екран, навигация от ТоmTom и като цяло е доста интуитивна.
В ПО-ВИСОКИТЕ НИВА на оборудване това е най-технологичната Kia до момента, и първата с адаптивен круиз контрол. Способна е даже да следва сама пътя, ако се разсеете и за момент пуснете волана. Но това все пак е система за безопасност, а не автопилот. Допълнителните екстри включват също отопление и вентилация на седалките, аудиосистема от JBL и дори задни дневни светлини - нелоша идея.
Според Kia това е хечбекът с най-много място за краката, и с втория най-голям багажник след Peugeot 308 - общо 395 литра. Комби версията дава 625 литра, повече дори от Skoda Octavia.
НО ИСТИНСКАТА РЕВОЛЮЦИЯ е настъпила в пътното поведение.
Старият Cееd беше по-скоро инертен. Новият иска направо да се мери с VW Golf и Ford Focus. Предното окачване е втвърдено с 40 процента. Задното, все така независимо, е станало с 10 на сто по-меко. Изобщо тук инженерите са се опитали да постигнат сложна кръстоска - кола, която едновременно да е приятна за шофьора и да не вади пломбите на пътниците. За наше учудване до голяма степен са успели.
ВОЛАНЪТ Е НЕСРАВНИМО по-бърз и директен отпреди. CEED е пъргав в завоите, а недозавиването идва късно. Дори на тази малка картинг писта в Алгарве колата не се изложи, макар да не е мислена точно за спорт.
Пробвахме внезапна смяна на лентата при висока скорост и с изключено ЕSP - никаква драма. Шасито е по германски добре настроено. Впрочем това е изцяло европейска кола - замислена във Франкфурт, проектирана в Рюселсхайм и произведена в Жилина, Словакия.
ЗАСЕГА ИЗБОРЪТ Е от пет двигателя. Базовият модел идва с атмосферен 1.4 бензин със 100 коня, от който нямаме впечатления. Следва трицилиндровият турбобензин със 115 - пъргав и весел, макар и не съвсем рафиниран мотор. Има два 1.6-литрови дизела, със 115 или 136 коня.
И накрая идва най-новият, и най-добрият според нас двигател - 1.4 турбо със 140 конски сили и над 240 нютонметра въртящ момент. Той най-добре пасва на това доста динамично шаси, и даже при доста агресивно каране ни даде разход от 7 литра на сто. Това е много приличен показател, още повече, че тествахме версия със 7-степенния автоматик с двоен съединител.
Към края на годината ще се появи и първият Ceed с "мека" хибридна система - първоначално за дизеловия мотор.
СЕЩАМЕ СЕ САМО ЗА ДВА МИНУСА. Единият е шумоизолацията, която е на средно равнище и подчертано отстъпва на тази в Golf. Втората се отнася до цената.
Точните числа ще са достъпни чак към август, но отсега можем да предвидим, че новият Ceed ще е забележимо по-скъп от стария - и вече доста близък до Golf. Представете си нещо от порядъка на 45 хиляди лева за добре оборудвана кола с по-мощния бензин.
Разбира се, това донякъде ще се компенсира от двата познати коза на Kia - 7-годишната гаранция и по-богатото оборудване. А също и от факта, че най-после ще сте в състояние правилно да произнесете името на колата си.
Kia CEED
1353 куб. см работен обем (турбо)
140 к. с. максимална мощност
242 Нм макс. въртящ момент
205 км/ч максимална скорост
9.2 секунди 0-100 км/ч