Беше време, когато всяка кола си знаеше мястото. Имаше клас на малките градски коли. Имаше клас на семейния хечбек. И имаше клас на представителния седан.
В днешната епоха на модулни платформи и на все по-усилено напомпване на егото, от тях няма и помен. Най-доброто доказателство е пред вас.
Никой не може да каже що за животно е новата Skoda Scala. Тя идва като наследник на Rapid - бюджетен модел от B-сегмента, и ползва същата модулна платформа MQB-0, на която стои Volkswagen Polo. Но в същото време е с почти 8 сантиметра по-дълга, малко по-широка и с по-голямо междуосие от новия Volkswagen Golf.
В същото време новата Octavia, която уж е предложението на чехите в C-сегмента, е вече с цяла педя над по-старите поколения на VW Passat например.
Затова от самото начало се отказваме да я класифицираме. Достатъчно е да знаете, че с тази кола Skoda се цели в пазарния дял на Ford Focus, Opel Astra и Peugeot 308. А също и на Golf, макар че такива богохулства не се изричат на глас във Волфсбург.
В сравнение с Rapid този автомобил е наистина един клас нагоре. В пътното поведение може и да отстъпва на Focus или Golf, но не с много. Воланът е малко лек, но е прецизен и с достатъчно обратна връзка. Окачването се справя добре дори под напрежение и гарантира прилично сцепление, като в същото време не е прекалено твърдо. Освен ако се полакомите за предлаганите като опция 18-цолови джанти, които превръщат колата в уред за антицелулитен масаж.
Между другото има и опция за специално спортно окачване, което смъква Scala с един сантиметър. Но няма смисъл да се охарчвате - това не е автомобил за спортисти, а за практично мислещи хора.
Пространството е в изобилие - както казахме, междуосието е по-голямо от това на Golf - и едно нормално семейство ще пътува в добър комфорт. Багажникът е с почти 90 литра над този на германския "голям брат".
Интериорът, тази срамна тайна на предишните поколения Шкоди, вече не заслужава никакви по-сериозни укори. Материалите не са чак луксозни, но са приятни на вид и на пипане.
Има множество удобни места за вещи, а също и всякакви хитроумни дреболийки от прословутата линия Simply Clever - като стъргалка за лед в капачката на резервоара или специална фуния, така че да не квасите двигателя всеки път, когато доливате вода.
Даже базовото ниво има климатик, електрически стъкла, LED светлини и радио с два USB-C порта. А също асистент за следене на лентата и система за аварийно спиране.
Въпросното базово ниво идва с трицилиндров бензинов мотор с обем един литър и 95 конски сили мощност.
Колата, която виждате, е с добре познатия 1.6 турбодизел - добра опция за хората, навъртащи по-сериозен пробег.
115 к. с. максимална мощност 250 Нм макс. въртящ момент 10.1 секунди 0-100 км/ч 201 км/ч максимална скорост |
Но той вече има и привлекателна алтернатива в лицето на двете версии с фабрични газови уредби. Особено с метановата, която харчи под 4 килограма газ на 100 километра - или около пет лева. За двайсетачка можете да отидете до морето и да пиете кафе по пътя.
Разбира се, по-нагоре в скалата има и отличен 1.5 турбобензин със 150 коня. Той работи гладко и е жизнерадостно пъргав. Но не го препоръчваме по същата причина, по която не харесахме и над 9-инчовото върхово изпълнение на навигацията. Тази причина, естествено, е цената.
Scala е съвсем в тон с конкуренти като Focus или Ceed. Проблемът е само, че тя се цели в старите купувачи на Rapid - а Rapid бе един от съвсем малкото автомобили, достъпни още в рамките на двайсет и малко хиляди лева.
Тук летвата е вече доста по-високо - 29 000 лева за базово изпълнение с трицилиндров бензинов мотор, 33 000 за кола с фабрична метанова уредба, 38 000 за най-достъпния дизел, и цели 44 000 лева за най-високото ниво на оборудване. Това е почти цената на два базови Rapid-а. И поредното напомняне, че при автомобилите напоследък неумолимо растат не само размерите.
Още снимки на новата Skoda Scala вижте в галерията: