IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Пести ли изобщо гориво движението по инерция?

При новите двигатели има някои особености, които опровергават старата мъдрост

Ако питате по-стари и опитни шофьори кой е най-добрият начин за пестене на гориво, те ще ви кажат, че това е движението по инерция. Подобно мнение е прието още през миналия век, когато по пътищата на България се движеха предимно руски, източногермански и чешки автомобили, с двигателни технологии, често родени още преди Втората световна война. Актуално ли е обаче това разбиране в наши дни, когато се използват далеч по-съвършени мотори?
       
       
Колко пести движението по инерция?
   
     
Първо трябва да се уточни, че движението по инерция се използва при автомобилите с механична скоростна кутия. При автоматичните трансмисии превключването на N при пътуване не се препоръчва, тъй като има огромен риск кутията да получи повреда, а ремонтът на тези устройства е много скъп.

Привържениците на движението по инерция са убедени, че изключването от скорост по време на движение, позволява пестенето на гориво. Те мотивират това твърдение с факта, че в този случай оборотите на двигателя са по-ниски и съответно използваното гориво е минимално. За моторите с карбуратори това разсъждение е напълно справедливо, но не и за агрегатите с електронна система за подаване на гориво.

Инжекционните двигатели, които масово навлязоха през 80-те години на миналия век, работят на малко по-различен принцип. При движение на неутрална предавка те харчат гориво, за да може да се поддържат празните обороти. Докато при спиране на подаване на газ потреблението се прекратява напълно.

Същото се случва и при карбураторите, оборудвани с икономайзер, който служи за прекратяване на достъпа на бензин през жигльора за празен ход на карбуратора. Той се състои от електронен блок, който получава информация от датчик за положението на педала на газта и след оборотите на двигателя, както и електромагнитен клапан, който затваря жигльора в режима на принудителния празен ход.
   
    
Колко пести движението по инерция?
   
     
Така в крайна сметка излиза, че при съвременните автомобили, които са технически по-съвършени, опитите да се пести гориво с изключване от скорост по време на движение, са безмислени. Далеч по-ефективно е просто да се махне кракът от педала на газта. Още повече, че движението на неутрална предавка крие и опасност от излитане на пътя.

Затова е далеч по-добре да се заложи на други способи за пестене на гориво. Най-важният е промяна на стила на каране, като се избягват резките ускорения и спирания, както и поддържането на дистанция. Ако колата е с механични скорости, е добре често да се поглежда оборотомерът, за да се избере правилната предавка. Също така трябва да се спазват и ограниченията на скоростта – при движение с над 90 км/ч разходът на гориво е по-висок.

Не бива да се пренебрегват и техническите прегледи на автомобила. Те се правят веднъж годишно, но е добре водачът да поглежда под капака и по-често, като важно е да се проверява работата на спирачките и налягането в гумите. Те също влияят на разхода на гориво.

Снимки: Auto Tipes

0 от 500
  • #4
    12 rate up comment 10 rate down comment
    .. ( преди 5 години )
    Моля накой да ми обясни това: "Още повече, че движението на неутрална предавка крие и опасност от излитане на пътя." Как става това?Аз лично карам на неутрална (на държавна сметка) много. Но съм съгласен, че ако изпържиш двигателя до 5к оборота и после 200м инерция, икономия няма. Но и друго е вярно, 10км по инерция са си 10км. В градски условия 200-300м интерция не са нищо, но ако човек кара леко икономията идва от лекото каране.
  • #3
    11 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    И това го казвам като шофьор от 2 години на малък турбо двигател на който често достигам разход близък до заводския
  • #2
    32 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    На извънградско съм съгласен особено при турбинираните автомобили където при отнета газ компресията е ниска без да работи турбото и високите предавки не създават съществено съпротивление. Но в града при 40 като пуснеш газзта на 3-та или 2-ра и веднага забиваш нос. И защо да даваш газ до 100м преди светофара при нормален разход и после да изкараш нулев за кратко. Като можеш да пуснеш по инерция 5-600 метра по-рано при минимален разход
  • #1
    16 rate up comment 29 rate down comment
    тираджия ( преди 5 години )
    "съвременните автомобили, които са технически по-съвършени"Хаааааа, само ги вижте две-три години след гаранцията новите "съвършенни" автомобили. А за автоматика освен, че не сменяш предавки друг плюс няма. Има само много сериозни минуси. Който кара ще ме разбере.