IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Пести ли изобщо гориво движението по инерция?

При новите двигатели има някои особености, които опровергават старата мъдрост

Ако питате по-стари и опитни шофьори кой е най-добрият начин за пестене на гориво, те ще ви кажат, че това е движението по инерция. Подобно мнение е прието още през миналия век, когато по пътищата на България се движеха предимно руски, източногермански и чешки автомобили, с двигателни технологии, често родени още преди Втората световна война. Актуално ли е обаче това разбиране в наши дни, когато се използват далеч по-съвършени мотори?
       
       
Колко пести движението по инерция?
   
     
Първо трябва да се уточни, че движението по инерция се използва при автомобилите с механична скоростна кутия. При автоматичните трансмисии превключването на N при пътуване не се препоръчва, тъй като има огромен риск кутията да получи повреда, а ремонтът на тези устройства е много скъп.

Привържениците на движението по инерция са убедени, че изключването от скорост по време на движение, позволява пестенето на гориво. Те мотивират това твърдение с факта, че в този случай оборотите на двигателя са по-ниски и съответно използваното гориво е минимално. За моторите с карбуратори това разсъждение е напълно справедливо, но не и за агрегатите с електронна система за подаване на гориво.

Инжекционните двигатели, които масово навлязоха през 80-те години на миналия век, работят на малко по-различен принцип. При движение на неутрална предавка те харчат гориво, за да може да се поддържат празните обороти. Докато при спиране на подаване на газ потреблението се прекратява напълно.

Същото се случва и при карбураторите, оборудвани с икономайзер, който служи за прекратяване на достъпа на бензин през жигльора за празен ход на карбуратора. Той се състои от електронен блок, който получава информация от датчик за положението на педала на газта и след оборотите на двигателя, както и електромагнитен клапан, който затваря жигльора в режима на принудителния празен ход.
   
    
Колко пести движението по инерция?
   
     
Така в крайна сметка излиза, че при съвременните автомобили, които са технически по-съвършени, опитите да се пести гориво с изключване от скорост по време на движение, са безмислени. Далеч по-ефективно е просто да се махне кракът от педала на газта. Още повече, че движението на неутрална предавка крие и опасност от излитане на пътя.

Затова е далеч по-добре да се заложи на други способи за пестене на гориво. Най-важният е промяна на стила на каране, като се избягват резките ускорения и спирания, както и поддържането на дистанция. Ако колата е с механични скорости, е добре често да се поглежда оборотомерът, за да се избере правилната предавка. Също така трябва да се спазват и ограниченията на скоростта – при движение с над 90 км/ч разходът на гориво е по-висок.

Не бива да се пренебрегват и техническите прегледи на автомобила. Те се правят веднъж годишно, но е добре водачът да поглежда под капака и по-често, като важно е да се проверява работата на спирачките и налягането в гумите. Те също влияят на разхода на гориво.

Снимки: Auto Tipes

0 от 500
  • #14
    21 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Едно време на старите руски автомобили даже им изключвахме двигателите като скускаме. Те нямат сервота и всичко си работи нормално.
  • #13
    14 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Определено пада разхода. Но трябва човек да усеща автомобила и да знае къде и кога да пуска по инерция. А не постоянно да прави ускорявания и спирания.Например в градовете като видиш че те хваща червеното още отдалеч може да пуснеш по инерция. Или като се спускаш през някой планински проход където колата ускорява и поддържа скорост сама.
  • #12
    7 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    каква инерция какви пет лева на излизане от софия засилваш колата на 250 и изключваш скоростната кутия някъде около пловдив засилваш на 300 нали има баири и от софия до бургас за 2 часа целия разход 10 литра
  • #11
    24 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Всичко зависи от наклона на пътя и шофьора сам трябва да прецени къде да пусне на неутрална и къде на скорост по енерция.Някои баири са така че като пуснеш на свободна колата поддържа напълно еднаква скорост.Но ако сложиш на предавка, скоростта почва да пада и трябва да даваш газ.Някои баири са много стръмни там вече трябва да се кара на скорост.По този начин спестява гориво, дискове и накладки от постоянното натискане на спирачки.Така,че зависи от баира дали колата е икономична на скорост или N
  • #10
    10 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Пълни глупости. За града и аз намалям с включена предавка, но само ако има някой пред мен, който се движи по-бавно. По този начин не трябва постоянно да бия спирачки. Във всички други случаи си я пускам на свободна. Хем не ти надува главата, хем не се намаля толкова скоростта. А ако сте стигнали до там, че да мислите за икономия на гориво от 200 метра по инерция, тръгвайте пеша или хващайте велосипеда...
  • #9
    3 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    При 1000, или при 3000об. в мин., има ли разлика колко гориво е нужно на двигателя?
  • #8
    6 rate up comment 8 rate down comment
    бавареца ( преди 6 години )
    като отнемеш газта разхода става 0.0. Да, но колата намалява дори на 6-та предавка, а по инерция намаля много по малко. при старите коли спестяването бе повече защото са с 4 предавки. и сега има икономия от каране по инерция, но по малко защото 6та предавка обикновено е дълга. но аз все пак си карам на скорост. по цивилиовано е.
  • #7
    11 rate up comment 5 rate down comment
    До долния ( преди 6 години )
    Значи само пълен И....Т може да сложи снимка на STI в статия за каране по инерция. Този мотор само по инерция се кара,да,да, а дано ама надали.
  • #6
    7 rate up comment 16 rate down comment
    дядо и ряпа ( преди 6 години )
    кот ще да е мен си ме кефи на по инерция да карам.... а и бученето на двигателя отсъства както и износването от по високите обороти....
  • #5
    10 rate up comment 7 rate down comment
    ej20 ( преди 6 години )
    Само надписа "STI " е доброто в тази статия !