IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Колко пести движението по инерция?

При новите двигатели има някои особености, които опровергават подобни твърдения

Колко пести движението по инерция?

Ако питате по-стари и съответно опитни шофьори, кой е най-добрият начин за пестене на гориво, те ще ви кажат, че това е движението по инерция. Подобно мнение е прието още през миналия век, когато по пътищата се движеха предимно руски, източно-германски и чешки автомобили. Актуално ли е това разбиране в наши дни, когато се използват далеч по-съвършени мотори?

Колко пести движението по инерция?

Първо трябва да се уточни, че движението по инерция се използва при автомобилите с механична скоростна кутия. При автоматичните трансмисии превключването на N при пътуване не се препоръчва, тъй като има огромен риск кутията да получи повреда, а ремонтът на тези устройства е много скъп.

Привържениците на движението по инерция са убедени, че изключването от скорост по време на движение, позволява пестенето на гориво. Те мотивират това твърдение с факта, че в този случай оборотите на двигателя са по-ниски и съответно използваното гориво е минимално. За моторите с карбуратори това разсъждение е напълно справедливо, но не и за агрегатите с електронна система за подаване на гориво.

Инжекторните двигатели, които масово навлязоха през 80-те години на миналия век, работят на малко по-различен принцип. При движение на неутрална предавка те харчат гориво, за да може да се поддържат празните обороти. При спиране на подаване на газ потреблението се прекратява напълно.

Същото се случва и при карбураторите, оборудвани с икономайзер, който служи за прекратяване на достъпа на бензин през жигльора за празен ход на карбуратора. Той се състои от електронен блок, който получава информация от датчик за положението на педала на газта и след оборотите на двигателя, както и електромагнитен клапан, който затваря жигльора в режима на принудителния празен ход.

Колко пести движението по инерция?

Така в крайна сметка излиза, че при съвременните автомобили, които са технически по-съвършени, опитите да се пести гориво с изключване от скорост по време на движение, са безмислени. Далеч по-ефективно е да се махне крака от педала и колата да се движи по интерция. Още повече, че движението на неутрална предавка крие и опасност от излитане на пътя.

Затова е далеч по-добре да се заложи на други способи за пестене на гориво. Най-важният е промяна на стила на каране, като се избягват резките ускорения и спирания, както и поддържането на дистанция. Ако колата е с механични скорости, е добре често да се поглежда оборотомера, за да се избере правилната предавка. Също така трябва да се спазват и ограниченията на скоростта – при движение с над 90 км/ч разходът на гориво е по-вискок.

Не бива да се пренебрегват и техническите прегледи на автомобила. Те се правят веднъж годишно, но е добре водачът да поглежда под капака и по-често, като важно е да се проверява работата на спирачките и налягането в гумите. Те също влияят на разхода на гориво.

Снимки: Auto Tipes

0 от 500
  • #23
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Скрунджо ( преди 1 година )
    Със сигурност пести далеч повече от старт-стоп система. VW вече имат в някои нови автомати авотматично освобождаване от скорост в случаите на спускане, в които това е по-изгодно.
  • #22
    4 rate up comment 3 rate down comment
    аз ( преди 1 година )
    абе много тъпи хора има тука, то затова в бг ще се избием по пътищата (но не само). Като се движиш на скорост и не подаваш газ, двигателя се върти принудително и уж не му трябва бензин. Като изключиш от скорост двигателя ползва бензин, защото ще изгасне иначе. На N не се кара никога.
  • #21
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Аз не разбрах когато отстъпиш газта се спира подаването на бензин и продължаваш по инерция или се активира двигателната спирачка която те пази от голямо ускорение когато спускаш баири. Защото двигателната спирачка си убива скороста на спускане. И не мога да разбера как това е и същото като движение по инерция.
  • #20
    6 rate up comment 1 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    Колега вземи прочети за ППХ, какво е и какво точно става тогава в мАторЯ? Колко неграмотни хора има, а дават акъл, не е истина
  • #19
    4 rate up comment 11 rate down comment
    бавареца ( преди 1 година )
    на празен ход мотора ми гори 0.7 л/час. на 2000об е 2л/ч. а на 3000об. е вече 4 л/ч. това е само за да се върти мотора. мерено без да е на скорост. така че изключване от скорост намаля разхода , особено ако нямаш дълга предавка. но не е цивилизовано все за това да си мислиш, кога как , колко и т.н. а в гара е пълно безумие - тези дето изключват в града създават проблем защото не се движат в пакет. пълни тъпаци
  • #18
    5 rate up comment 6 rate down comment
    енчо ( преди 1 година )
    Мдам, по инерция, на добре загрял двигател оборотите са малко, налягането и потока на масло също .. и почвате да варите мармаладааа. Ма вие си знаете де ;)
  • #17
    6 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Смешна статия !
  • #16
    16 rate up comment 3 rate down comment
    GTE ( преди 1 година )
    Естественно, че когато предстои червен светофар и караш с 30 км/ч може да се пусне по инерция. Това е едно, но има безумци, нещо което някога и аз съм правил, но при липса на всякакво движение, които пускат по инерция по магистралата от Витиня към Ботевград или от Траянови врати към Ихтиман. Това е много опасно, а и не пести абсолютно нищо. Колата зацепена на зъб е много по-управляема и овладяема.
  • #15
    10 rate up comment 6 rate down comment
    нововнос ( преди 1 година )
    Пускането на неутрална е не-само безсмислено, но и много опасно при съвременните автомобили. Опасно е, защото ако ти угасне мотора докато си на неутрална губиш нялягането в хидравликата и управлението и въртенето на волана (а и спирачките) стават значително по-тежки. Случвало ми се е да ми изгасне мотора без да го усетя и имах сериозни проблеми да взема следващия завой, за малко не излязох от пътя.
  • #14
    20 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Едно време на старите руски автомобили даже им изключвахме двигателите като скускаме. Те нямат сервота и всичко си работи нормално.