IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Обмислят се промени в данъка за старите автомобили

Расте натискът България да стане гробница за дизели, предупреждава министърът на финансите

Обмислят се промени в данъка за старите автомобили

България трябва да преразгледа начина, по който облага автомобилите, и то бързо, заяви министърът на финансите Владислав Горанов в специално интервю за списание Investor DIGEST. Министерството вече прави анализи как да въведе екологичен принцип на облагане, като работи съвместно с Националното сдружение на общините.

Обмислят се промени в данъка за старите автомобили
Не би трябвало да е толкова лесно да притежаваш автомобил, казва финансовият министър Владислав Горанов в специално интервю за Investor DIGEST. Снимка: ИВАЙЛО ПЕТРОВ

"Моделът, по който се облагат леките автомобили, е свързан най-вече със стойността им, без в достатъчна степен да отчита замърсяването и екологичната следа, която всеки автомобил оставя", обяснява министър Горанов. "Сигурни сме, че това е проблем, който ще се задълбочава, защото в доста европейски страни в момента се обмисля или вече налага политика за пълно премахване на дизеловите леки автомобили. Това автоматично ще увеличи естествения натиск България да се превърне още веднъж в гробница на автомобили втора ръка от Европа, в случая - дизелови. Така че със сигурност нямаме много време за реакция".

България е от съвсем малкото останали страни в Европейския съюз, в които данъкът върху автомобила се определя от стойността му и, като допълнителен компонент, от мощността. Реалният резултат от тази политика е, че годишният данък за 20-годишен дизелов автомобил е десетина пъти по-нисък от този за нова кола с малък бензинов мотор или с хибридно задвижване.

В София например за 15-годишен дизелов автомобил с мощност 95 конски сили данъкът е 24.50 лева годишно. За чисто нов автомобил със сертификат Евро 6 и 120 коня мощност ще трябва да плащате по 340 лева на година.

За сравнение съседна Румъния въведе допълнителна екологична такса върху автомобилите още през 2013 година. Тя отчита възрастта, какъв стандарт покрива автомобилът (от Евро 1 до Евро 6) и колко са емисиите СО2 на километър.

Обмислят се промени в данъка за старите автомобили
България е единствената страна в ЕС, която изобщо не отчита какви вредни емисии имат автомобилите или дори какъв европейски екологичен стандарт покриват

Новите автомобили със сертификати Евро 5 и Евро 6 са освободени от този данък. За 7-годишен бензинов автомобил с 1.6-литров мотор се плащат 260 евро, а за 15-годишен със сертификат Евро 2 - между 640 и 1300 евро, според калкулатора на румънската агенция по приходите.

"Трябва да засилим ролята на екологичния компонент", казва Владислав Горанов. "Освен това не би трябвало да е толкова лесно да имаш лек автомобил. На практика сега с една средна работна заплата в София можеш да отидеш до Дупница, да си купиш един автомобил и пак в рамките на тази заплата да го регистрираш и да започнеш да участваш в движението. Нещо, което го няма никъде - поне в Европа".

 

0 от 500
  • #22
    6 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Екология има само там където населението е богато и може да си я позволи. Със забрани, глоби, високи данъци нищо няма да стане, защото просто никой няма да ги спазва, само ще се отвори нова схема за подкупи. Че те вече половината роми които нямат завършен 4ти клас са с коли, а пък какво остава за другите. То така или иначе след 2-3 поколения населението в България ще е предимно ромско, така че те вече почнаха да ни ни интегрират и до 2-3 поколения и ние ще станем като тях.
  • #21
    16 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Loco Румъния го е въвела, но ние не можем да се сравняваме с румънците батенце! Румънците първо че си изтребиха цялата номенклатура още 90те години, а при нас комунистите хвърляха чоп, кой да стане Син демократ кой да си остане червен. Румънците прибраха 2 футболни отбора министри в затворите и продължават. Ние нямаме 1 за цяр вкаран! да не говорим че Румънците вече ни изпревариха неколкократно с икономиката, а ние даже не опитваме да я развиваме. Да румънците са ПО от нас! Много по!
  • #20
    17 rate up comment 10 rate down comment
    пена ( преди 1 година )
    Браво! Време е да се разкарат 20 годишните таратайки от пътищата! Също не е нормално и всеки *** на минимална заплата да има таратайка!
  • #19
    13 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Хората които карат скъпи коли плащат достатъчно много за да я купят, застраховат, сервиз и т.н. и съответно не замърсяват много.Защо е необходимо да плащат и висока екотакса ? Хората които харат евтини коли плащат малко за да я купят, севриз почти никакъв, каско няма и е нормално екотаксата да е висока, тъй като замърсяват повече!Напомням, че само в БГ има такава данъчна политика???
  • #18
    22 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Вярно е трябва да е скъпо да имаш кола. Населението трябва да мине отново на коне, магарета и каруци. Коли само за партийните другари. Всички останали с колека и каруци!
  • #17
    13 rate up comment 8 rate down comment
    Край ( преди 1 година )
    Трябва да е скъпо да имаш кола в големите градове. Там замърсяването е особено вредно и има други транспорти. И трябва да е евтино да имаш кола в малките населени места и селата- там няма друг транспорт. За това освен с данъка регулацията трябва да стане и с паркирането. ПЛАТЕНО трябва да стане паркирането в цяла София и областните градове.
  • #16
    19 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    На този горе само ръкавелите му са 5000 лева - спестени от заплата разбира се.
  • #15
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    минтири, ако искаш, и художник стани. Колко пари изкарваш, си зависи от теб. Освен ако не си чиновник на държавна заплата, който наистина трябва да чака от горанов
  • #14
    13 rate up comment 9 rate down comment
    да бе да ( преди 1 година )
    Този май си вярва в глупостите който говори. Ама си е направил сметката без кръчмаря - Борисов. Нали утре като излезнем 1000 човека пред НС и ще се на-се-ре и отново ще даде на заден както винаги, защото тиквоча най-го е страх да не му приключи папането, защото тогава го чака дълаг престой при бай старви. Тия алчни *** само тестват общественото мнение с подобни предложения, за да видят дали могат да отмъкнат още някое левче от бедния си народ.
  • #13
    10 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Ало анонимния от преди 2 мин - кво предлага всички в БГ да станат ИТ специалисти ли?! Имам по-добро предложение - давай да нарправим 5 милиона депутати и министри - че на тях по-добре им се получават работите - с един мандат на държавна служба и милионерчета! Тогава не за 200 ми за 2000 на месец кола ще може да си караме!