IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Обмислят се промени в данъка за старите автомобили

Расте натискът България да стане гробница за дизели, предупреждава министърът на финансите

Обмислят се промени в данъка за старите автомобили

България трябва да преразгледа начина, по който облага автомобилите, и то бързо, заяви министърът на финансите Владислав Горанов в специално интервю за списание Investor DIGEST. Министерството вече прави анализи как да въведе екологичен принцип на облагане, като работи съвместно с Националното сдружение на общините.

Обмислят се промени в данъка за старите автомобили
Не би трябвало да е толкова лесно да притежаваш автомобил, казва финансовият министър Владислав Горанов в специално интервю за Investor DIGEST. Снимка: ИВАЙЛО ПЕТРОВ

"Моделът, по който се облагат леките автомобили, е свързан най-вече със стойността им, без в достатъчна степен да отчита замърсяването и екологичната следа, която всеки автомобил оставя", обяснява министър Горанов. "Сигурни сме, че това е проблем, който ще се задълбочава, защото в доста европейски страни в момента се обмисля или вече налага политика за пълно премахване на дизеловите леки автомобили. Това автоматично ще увеличи естествения натиск България да се превърне още веднъж в гробница на автомобили втора ръка от Европа, в случая - дизелови. Така че със сигурност нямаме много време за реакция".

България е от съвсем малкото останали страни в Европейския съюз, в които данъкът върху автомобила се определя от стойността му и, като допълнителен компонент, от мощността. Реалният резултат от тази политика е, че годишният данък за 20-годишен дизелов автомобил е десетина пъти по-нисък от този за нова кола с малък бензинов мотор или с хибридно задвижване.

В София например за 15-годишен дизелов автомобил с мощност 95 конски сили данъкът е 24.50 лева годишно. За чисто нов автомобил със сертификат Евро 6 и 120 коня мощност ще трябва да плащате по 340 лева на година.

За сравнение съседна Румъния въведе допълнителна екологична такса върху автомобилите още през 2013 година. Тя отчита възрастта, какъв стандарт покрива автомобилът (от Евро 1 до Евро 6) и колко са емисиите СО2 на километър.

Обмислят се промени в данъка за старите автомобили
България е единствената страна в ЕС, която изобщо не отчита какви вредни емисии имат автомобилите или дори какъв европейски екологичен стандарт покриват

Новите автомобили със сертификати Евро 5 и Евро 6 са освободени от този данък. За 7-годишен бензинов автомобил с 1.6-литров мотор се плащат 260 евро, а за 15-годишен със сертификат Евро 2 - между 640 и 1300 евро, според калкулатора на румънската агенция по приходите.

"Трябва да засилим ролята на екологичния компонент", казва Владислав Горанов. "Освен това не би трябвало да е толкова лесно да имаш лек автомобил. На практика сега с една средна работна заплата в София можеш да отидеш до Дупница, да си купиш един автомобил и пак в рамките на тази заплата да го регистрираш и да започнеш да участваш в движението. Нещо, което го няма никъде - поне в Европа".

 

0 от 500
  • #42
    8 rate up comment 10 rate down comment
    none ( преди 1 година )
    Браво! Дано стане по-скоро. Доходите в Румъния са почти като в България, но автопарка им е поне с 50% по-нов. Не се карат масово стари БМВ, Мерцедес и Ауди, а ФВ, Шкода, Опел, Рено, Дачия (противно на очакванията най-разпространени са марките на ФВ и след това Дачия), на 0-6 години. Ако видите премиум автомобил, то той е до 5-7 години максимум, по-натам явно не им излиза сметката да го карат. Ясно е че няма как всеки да кара нова кола, но има разлика между 10 годишни Корса 1.4 и Ауди 4.2.
  • #41
    13 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Къде ги дават тези корси за 450 лева, дай линк да прочетем какво пише с малките букви. Това е като рекламите вземи iPhone за един лев и после плащай 2 години по 150 лева на месец. Ама домакините като Пена с завършен осми клас се ловят на такива въдици.
  • #40
    24 rate up comment 4 rate down comment
    до пенка ( преди 1 година )
    Хаха Пено ела ма вземи една Фабия и една корса и не чакай на Плоска идвам с 900 лева да ги купя и двете! Иначе това е пълна глупост разбира се. Къде забрави първоначалната вноска от 30% от 30.000 лева, къде забрави пълното каско което трябва задължително да сключиш, къде забрави задъжителните инспекции в прескъпия официален сервиз!? Къде забрави последната вноска от 30%. Къде забрави лихвите по лизинга. Тази Корса ще я платиш два пъти докато стане твоя и ще ти излезе през носа.
  • #39
    45 rate up comment 28 rate down comment
    нека да се преброим ( преди 1 година )
    Нека да видим колко са "ЗА" да дишат по-чист въздух, който е по-малко замърсен от остарели коли, и колко са "ПРОТИВ" тази идея. Ако си "ЗА" по-висок данък -> натисни плец "НАГОРЕ", Ако си за "ПРОТИВ" -> натисни палец "НАДОЛУ"
  • #38
    8 rate up comment 10 rate down comment
    пена ( преди 1 година )
    "На практика сега с една средна работна заплата в София можеш да отидеш до Дупница, да си купиш един автомобил и пак в рамките на тази заплата да го регистрираш и да започнеш да участваш в движението." Със средна работна заплата в София спокойно можеш да си купиш нова Шкода Фабия или пък Опел Корса на лизинг. Такава кола излиза по 450 лева на месец (всички разходи, не само лизинга).
  • #37
    7 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    В пъти по-голям данък, да ще го направят от 20 на 40лв, ако си мислите, че това ще откаже хората явно сте яли нещо развалено, с колкото и % да вдигнат данъка никой няма да се зареже колата. Нали се сещате че не могат да го направят непосилен, защото това ще удари 80% от българите и гербаджийте ще бъдат натирени мигновенно. Всичко е пунта мара за да се каже на онези които протестираха заради въздуха, че са направили нещо, но това нещо ще е толкова незначително че няма да откаже и един шофьир.
  • #36
    16 rate up comment 4 rate down comment
    Отг. ( преди 1 година )
    ...Бих плащал в пъти по-голям данък за да има къде да паркирам,.. Ами нали това е идеята. То това сега какво е - мъжа кола, жената кола сина и той по 3 коли в семейство ? Скъпо било ? Пред блока не остана място да се завъртя пешш от коли. И това ми било бедна държава. Кажи го на някой в Западна Европа да видиш как ще те гледа.
  • #35
    12 rate up comment 5 rate down comment
    JEEP ( преди 1 година )
    Живея във Флорида, данък не плащам, само регистрация всяка година, преглед не се минава, никой не го интересува, че единия ми таралясник гори 20 на сто и какво бълва.
  • #34
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Стига бе, верно ли чак без номера почнаха да карат по селата? Наистина не знаех? Еми тогава няма какво да говорим, за тях данъци не съществуват така или инъче, всъщност те и ток не плащат...ама ние говорим за градовете, където колите са мого и въздуха е много зле.Нали това коментираме какво е правилно да се направи.
  • #33
    18 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    До D. Лъжа живея в Германия и с една средна работна заплата мога да купя 3 автомобила и да ги регистрирам и да участвам в движението. Информирай се преди да пишеш небивалици.