IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Обмислят се промени в данъка за старите автомобили

Расте натискът България да стане гробница за дизели, предупреждава министърът на финансите

Обмислят се промени в данъка за старите автомобили

България трябва да преразгледа начина, по който облага автомобилите, и то бързо, заяви министърът на финансите Владислав Горанов в специално интервю за списание Investor DIGEST. Министерството вече прави анализи как да въведе екологичен принцип на облагане, като работи съвместно с Националното сдружение на общините.

Обмислят се промени в данъка за старите автомобили
Не би трябвало да е толкова лесно да притежаваш автомобил, казва финансовият министър Владислав Горанов в специално интервю за Investor DIGEST. Снимка: ИВАЙЛО ПЕТРОВ

"Моделът, по който се облагат леките автомобили, е свързан най-вече със стойността им, без в достатъчна степен да отчита замърсяването и екологичната следа, която всеки автомобил оставя", обяснява министър Горанов. "Сигурни сме, че това е проблем, който ще се задълбочава, защото в доста европейски страни в момента се обмисля или вече налага политика за пълно премахване на дизеловите леки автомобили. Това автоматично ще увеличи естествения натиск България да се превърне още веднъж в гробница на автомобили втора ръка от Европа, в случая - дизелови. Така че със сигурност нямаме много време за реакция".

България е от съвсем малкото останали страни в Европейския съюз, в които данъкът върху автомобила се определя от стойността му и, като допълнителен компонент, от мощността. Реалният резултат от тази политика е, че годишният данък за 20-годишен дизелов автомобил е десетина пъти по-нисък от този за нова кола с малък бензинов мотор или с хибридно задвижване.

В София например за 15-годишен дизелов автомобил с мощност 95 конски сили данъкът е 24.50 лева годишно. За чисто нов автомобил със сертификат Евро 6 и 120 коня мощност ще трябва да плащате по 340 лева на година.

За сравнение съседна Румъния въведе допълнителна екологична такса върху автомобилите още през 2013 година. Тя отчита възрастта, какъв стандарт покрива автомобилът (от Евро 1 до Евро 6) и колко са емисиите СО2 на километър.

Обмислят се промени в данъка за старите автомобили
България е единствената страна в ЕС, която изобщо не отчита какви вредни емисии имат автомобилите или дори какъв европейски екологичен стандарт покриват

Новите автомобили със сертификати Евро 5 и Евро 6 са освободени от този данък. За 7-годишен бензинов автомобил с 1.6-литров мотор се плащат 260 евро, а за 15-годишен със сертификат Евро 2 - между 640 и 1300 евро, според калкулатора на румънската агенция по приходите.

"Трябва да засилим ролята на екологичния компонент", казва Владислав Горанов. "Освен това не би трябвало да е толкова лесно да имаш лек автомобил. На практика сега с една средна работна заплата в София можеш да отидеш до Дупница, да си купиш един автомобил и пак в рамките на тази заплата да го регистрираш и да започнеш да участваш в движението. Нещо, което го няма никъде - поне в Европа".

 

0 от 500
  • #52
    11 rate up comment 6 rate down comment
    none ( преди 1 година )
    Г-н Тинтири-минтири, искам да ви попитам колко пъти сте ходили в Румъния преди да направите калкулацията с 450-те лв.? Щото според мен изобщо не сте ходили. Цените в Румъния са по-високи от тези в България и въпросните 500 лв. няма да ви покрият само разликата в стандарта между двете държави. Г-н Илиян от Великобритания, бихте ли споделили колко данъци бихте платили за 10 годишно Ауди с 3 литра дизелов двигател там? Не случайно някои коли са на такива пари там ...
  • #51
    23 rate up comment 7 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Трябва си малко ред. Нека има ред и за повечето неща си прав и подкрепям, но нека има и справедливост! Ако можеш да си позволиш 30 000 лв за кола вероятно може да отделиш 300 лева годишно за данъка и. А на бедния и 500 лв да му го направиш, той кола за 30 хил пак не може да си купи и правиш живота му ад, защото колата вече не е лукс а необходимост! Дори и София не може да поеме повече пътници в градския транспорт, а в провинцията и особено по селата такъв ТОТАЛНО ЛИПСВА и няма алтернатива!
  • #50
    30 rate up comment 5 rate down comment
    Трябва си малко ред. ( преди 1 година )
    Аз като гражданин ползвам на 100% градския през работната седмица и не си мечтая за 15-годишно БМВ и Мерцедес. Но ми се иска: 1. Да се проведе сериозна акция за чистене на изоставени и стари автомобили из София. 2. ГТП да се провежда реално, а не като сега във всеки втори гараж и всичко да се случва фиктивно. 3. Да не се изкупуват обратно крадени катализатори и да се наказват тези престъпления! 4. Данъците да са според нивото на замърсяване, вида двигател и обема му. 5. Повече паркинги по перифе
  • #49
    21 rate up comment 4 rate down comment
    Разгневен!!! ( преди 1 година )
    А нещо, което да поевтинее за този народ, няма ли да направите!! Всичко да поскъпва, а заплатите само на приказки се увеличават!! *** наглите гербери!! Скоро време ще ви духнем пак под опашката, усещам!!!
  • #48
    20 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    "Освен това не би трябвало да е толкова лесно да имаш лек автомобил. На практика сега с една средна работна заплата в София можеш да отидеш до Дупница, да си купиш един автомобил и пак в рамките на тази заплата да го регистрираш и да започнеш да участваш в движението. Нещо, което го няма никъде - поне в Европа". Най-сетне.Всеки *** със 600 лв заплата кара кола.Срам ги е да се возят на градски транспорт.Егати ***.
  • #47
    12 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    none Що говориш глупости и ти? Миминалната заплата в Румъния 620 лева а средната е вече 1500 лв и тия 500 лева разлика са точно 450те лева на месец за нова кола за които другаря Пена говори! Даже и за минималната заплата да говорим 100 лева е разликата да изплащаш кредит за прилична 5-6 годишна кола! Въобще не си мисли да ни сравняваш с румънците!
  • #46
    25 rate up comment 1 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Пена Абе другарю, средната работна заплата я тури 1000 лева - като дадеш 450 за кола кво ше ти остане да избуташ месеца в София?! Ток и вода 100 ако си тотален аскет. Храна по 10 лв на ден което е абсурд 300 - вече си на 850 лв. Ами Гориво за тая кола? 50 лв да е си на 900 лв. Отопление, телввизия, телефон и т.н ми ако плащаш и наем. Приказваш пълни идиoтщини! Ще си купиш нова кола със средна заплата кога цъфнат налъмите! Горанката да се погрижи за доходите - не за данъците ако иска промяна!
  • #45
    21 rate up comment 0 rate down comment
    от Германия ( преди 1 година )
    Иляне така е човече някой другари много лъжат, по стар навик,както навремето ни лъжеха колко е зле на запад и че американците се напивали с кока-кола. В Европа живеят вече над 1 милион българи и на практика всеки има познат някъде из ЕС и вече лъжите им не минават. С една средна месечна заплата човек спокойно може да си купи не лоша кола и да си я кара, само бившите партийци се опитват тук да убедят българина, че да имаш кола е привилегия и нещо запазено само за партииците.
  • #44
    35 rate up comment 2 rate down comment
    Илиян ( преди 1 година )
    Тоя е лъжец. Живея във Великобритания , при 600-650 лири СЕДМИЧНА заплата, първата кола на жена ми беше Рено Сценик дизел , и я взехме за 650. Това е повтарям СЕДМИЧНА не месечна заплата.Между 400 - 1000 лири има много читави коли подходящи да ходиш на работа. 2рото важно е че 5 минути след покупката вече си собственик , няма регистрация , няма нови номера , няма такси няма НИЩО !!!! Нищо !!! . Новия талон си получаваш по пощата на адреса. БЕЗПЛАТНО !!!
  • #43
    14 rate up comment 5 rate down comment
    Няма такъв смях! ( преди 1 година )
    Знаем ги ние реформите на ГЕРБ. Ще вдигнат данъка на таратайките от 20 на 25 лева и ще почнат да се тупат в гърдите, колко много са направили за екологията. А форумната флора и фауна ще е във възторг. Боже слез и си прибери вересиите.