IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Хиперколата BMW Nazca - шедьовър на колела, който така и не се появи!

Автомобилът, който можеше да наследи М1, е дело на легендата Джуджаро

Хиперколата BMW Nazca - шедьовър на колела, който така и не се появи!

Хиперколата BMW Nazca M12 е дело на компания, която е световноизвестна  със своите инженерни и дизайнерски решения -  ItalDesign Giugiaro. Тя е замислена като приемник на своя предшественик -  BMW M1 , произвеждан от баварците през периода 1978-1981 г.

Хиперколата BMW Nazca - шедьовър на колела, който така и не се появи!

Това е първият случай, в който високопроизводително GT на BMW е поверено на легендарния дизайнер Джорджето Джуджаро, който основата компанията ItalDesign. Нещо повече - имено с тази кола записва своя дизайнерски дебют неговият син - 26-годишният по това време Фабрицио (на снимката).

Машината е показана пред обществеността през 1991 г. на "Автосалона на бъдещето", който се провежда в Токио. Вдъхновен от колите от Формула 1, Nazca M12 се отличава с 5,0-литров V12 двигател, развиващ 300 к.с. Той е взаимстван от BMW 850i, поставен е в средата и се комбинира с 5-степенна механична скоростна кутия на ZF. Рамата и каросерията са от карбон, благодарение на което автомобилът тежи едва 110 кг.

Хиперколата BMW Nazca - шедьовър на колела, който така и не се появи!

Външният вид на M12 представлява еволююция на дизайна от 90-те години на миналия век. Стъкленият покрив е така проектиран и поставе, че водачът и спътникът му имат видимост на 360 градуса.  Прозорците се отварят нагоре, докато вратите са стандартни за този тип коли. Най-интересното обаче е, че прозорците могат да се прибират и така Nazca М12 от купе се превръща в открит автомобил.

През пролетта на 1992 г. компанията ItalDesign представя на автосалона в Женева втория си прототип от серията Nazca — С2. В сравнение с първата версия са променени част от детайлите на интериора, като са поставени седалки от карбон, благодарение на които теглото е намалено с още 100 кг. Дизайнът също е променен, като хиперколата получава нова главна оптика, преместена на бронята. Така автомобилът е далеч по-агресивен.

Хиперколата BMW Nazca - шедьовър на колела, който така и не се появи!

Добавен е и допълнителен отвор в предната част, а разстоянието между колелата е увеличено. Крилата и задният сполейр са по-сложни, като всички промени са с цел по-добра аеродинамика. Моторът е същият, но с помощта на тунинг-специалистите от Alpina мощността му е увеличена от 300 на 350 к.с.

Любопитното е, че и двата прототипа са готови преди McLaren да представи модела си с 3 места - F1, който по-късно става легенда. В ссъщото време шефовете на BMW попарват надеждите на Джорджето Джуджаро за пускането на Nazca в серийно производство, макар и в ограничен тираж.  Въпреки това Фабрицио Джуджаро създава още един прототип - C2 с добавка Spider към името си. При него разликата е най-вече в новата конструкция на капака. Колата е показана преди състезанието за Гран при на Монако във Формула 1 през 1993 г. и дори участва  в него като автомобил за сигурност.

Хиперколата BMW Nazca - шедьовър на колела, който така и не се появи!

Под капака на Nazca C2 Spider е поставен различен двигател  - V12 M70B56 от BMW 850CSi, който има работен обем от 5,6 литра и развива 380 к.с. и 550 Нм. Скоростната кутия е 6-степенна механична. Благодарение на олекотената конструкция колата ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,8 секунди и развива максимална скорост от 298 км/ч. Разходът на гориво е 10,4 л/100 км. 

Икономическата криза от началото на 90-те години се оказва фатална за Nazca, от който остават само 3 тестови прототипа, при това единият е с дясно разположение на волана. Той е направен по поръчка на султана на Бруней - Хасан Болкиах и на неговия брат Джефри. Този автомобил е оборудван с 5,7-литров мотор  S70B56 BMW V12, чиято мощност е 400 к.с. Тук отново са се намесели експертите от Alpina.

Хиперколата BMW Nazca - шедьовър на колела, който така и не се появи!

Същата тази кола през 2011 г. беше продадена в Чехия на цена от 1 млн. долара. Другите два прототипа са в музея ItalDesign. А в гамата на баварците все още няма суперкола със средно разположен двигател.



Снимки: ItalDesign

Тагове: italdesign bmw m12 nazca
0 от 500