Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Хиперколата BMW Nazca - шедьовър на колела, който така и не се появи!

Автомобилът, който можеше да наследи М1, е дело на легендата Джуджаро

Хиперколата BMW Nazca - шедьовър на колела, който така и не се появи!

Хиперколата BMW Nazca M12 е дело на компания, която е световноизвестна  със своите инженерни и дизайнерски решения -  ItalDesign Giugiaro. Тя е замислена като приемник на своя предшественик -  BMW M1 , произвеждан от баварците през периода 1978-1981 г.

Хиперколата BMW Nazca - шедьовър на колела, който така и не се появи!

Това е първият случай, в който високопроизводително GT на BMW е поверено на легендарния дизайнер Джорджето Джуджаро, който основата компанията ItalDesign. Нещо повече - имено с тази кола записва своя дизайнерски дебют неговият син - 26-годишният по това време Фабрицио (на снимката).

Машината е показана пред обществеността през 1991 г. на "Автосалона на бъдещето", който се провежда в Токио. Вдъхновен от колите от Формула 1, Nazca M12 се отличава с 5,0-литров V12 двигател, развиващ 300 к.с. Той е взаимстван от BMW 850i, поставен е в средата и се комбинира с 5-степенна механична скоростна кутия на ZF. Рамата и каросерията са от карбон, благодарение на което автомобилът тежи едва 110 кг.

Хиперколата BMW Nazca - шедьовър на колела, който така и не се появи!

Външният вид на M12 представлява еволююция на дизайна от 90-те години на миналия век. Стъкленият покрив е така проектиран и поставе, че водачът и спътникът му имат видимост на 360 градуса.  Прозорците се отварят нагоре, докато вратите са стандартни за този тип коли. Най-интересното обаче е, че прозорците могат да се прибират и така Nazca М12 от купе се превръща в открит автомобил.

През пролетта на 1992 г. компанията ItalDesign представя на автосалона в Женева втория си прототип от серията Nazca — С2. В сравнение с първата версия са променени част от детайлите на интериора, като са поставени седалки от карбон, благодарение на които теглото е намалено с още 100 кг. Дизайнът също е променен, като хиперколата получава нова главна оптика, преместена на бронята. Така автомобилът е далеч по-агресивен.

Хиперколата BMW Nazca - шедьовър на колела, който така и не се появи!

Добавен е и допълнителен отвор в предната част, а разстоянието между колелата е увеличено. Крилата и задният сполейр са по-сложни, като всички промени са с цел по-добра аеродинамика. Моторът е същият, но с помощта на тунинг-специалистите от Alpina мощността му е увеличена от 300 на 350 к.с.

Любопитното е, че и двата прототипа са готови преди McLaren да представи модела си с 3 места - F1, който по-късно става легенда. В ссъщото време шефовете на BMW попарват надеждите на Джорджето Джуджаро за пускането на Nazca в серийно производство, макар и в ограничен тираж.  Въпреки това Фабрицио Джуджаро създава още един прототип - C2 с добавка Spider към името си. При него разликата е най-вече в новата конструкция на капака. Колата е показана преди състезанието за Гран при на Монако във Формула 1 през 1993 г. и дори участва  в него като автомобил за сигурност.

Хиперколата BMW Nazca - шедьовър на колела, който така и не се появи!

Под капака на Nazca C2 Spider е поставен различен двигател  - V12 M70B56 от BMW 850CSi, който има работен обем от 5,6 литра и развива 380 к.с. и 550 Нм. Скоростната кутия е 6-степенна механична. Благодарение на олекотената конструкция колата ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,8 секунди и развива максимална скорост от 298 км/ч. Разходът на гориво е 10,4 л/100 км. 

Икономическата криза от началото на 90-те години се оказва фатална за Nazca, от който остават само 3 тестови прототипа, при това единият е с дясно разположение на волана. Той е направен по поръчка на султана на Бруней - Хасан Болкиах и на неговия брат Джефри. Този автомобил е оборудван с 5,7-литров мотор  S70B56 BMW V12, чиято мощност е 400 к.с. Тук отново са се намесели експертите от Alpina.

Хиперколата BMW Nazca - шедьовър на колела, който така и не се появи!

Същата тази кола през 2011 г. беше продадена в Чехия на цена от 1 млн. долара. Другите два прототипа са в музея ItalDesign. А в гамата на баварците все още няма суперкола със средно разположен двигател.



Снимки: ItalDesign

Тагове: italdesign bmw m12 nazca
0 от 500
  • #14
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Илиев555 ( преди 1 година )
    Теглото достига 1010кг с не зареден резервоар. Това в съчетание с двигателя който сложиха на.макларън -ф1 щеше да е. С ускорение от 0-100 под 3 секунди още на ония години. Още ме е яд на тази фирма голям пропуск . Но сега всичко е история .
  • #13
    1 rate up comment 0 rate down comment
    ??? ( преди 1 година )
    Автомобилът тежи само 110 кг??? Тая "медия" има ли коректори бе, ретарди? Нямате статия без 15 правописни грешки!
  • #12
    8 rate up comment 0 rate down comment
    .................... ( преди 1 година )
    Иво 27 години по късно тези коли изглеждат по добре от това което предлагат повечето производители на коли изобщо!!! Иначе автомобилите са страхотни жалко че не са ги пуснали в производство
  • #11
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    и като намалили теглото с новите седалки с още 100кг и ето ти кола 10 кила.А колко правописни грешки имат е скандално.Безкадърници
  • #10
    3 rate up comment 3 rate down comment
    E36 завинаги ( преди 1 година )
    Става не е лошо, ама по убаво от Е36 компакт нема, нема и да направат. Със заднио мост от Е30 е просто един голем картинг, особено ако немаш арни гуми отзад, па и да имаш па се лъзга яко на дъжд и на снег, че даже и на сухо:) П.П. само да не е с мъртвеца 1.6:)
  • #9
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Коментатор ( преди 1 година )
    "Рамата и каросерията са от карбон, благодарение на което автомобилът тежи едва 110 кг." Айде стига бе!
  • #8
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    "Разходът на гориво е 10,4 л/100 км." Да да... доооооообре :)))) хахаха ... много ги обичам тези надписчета :)))) толкова може да харчи само единият цилиндър от всичките 12 :) хахахаха
  • #7
    7 rate up comment 1 rate down comment
    д-р.Куртев ( преди 1 година )
    Мдаа,имах го на плакат !
  • #6
    19 rate up comment 1 rate down comment
    iliev555 ( преди 1 година )
    С2-НЕВЕРОЯТНО КРАСИВ АВТОМОБИЛ. Но все пак макларън ф1 е станал приоритет. Една от големите грешки на бмв. Това ако го бяха пуснали в къса серия от 300 броя щеще да види сметката и на традиционните фирми в този сегмент. Само погледнете , екстериорното оформление-чист шедьовър.
  • #5
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Впечатляваща е и резервната гума, която за днешните им автомобили е почти немислима. :D