IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

Красивият и надежден седан закъснява фатално с появата си на пазара

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

Много хора сравняват Alfa Romeo с футболен отбор, съставен от симпатимни неудачници. Благодарение на силното си оръжие – атаката, той може да победи всеки съперник, но заради слабата си защита никога няма са спечели титлата. Подобни са нещата и при италианската марката – тя прави автомобили с великолепен дизайн и впечатляващи динамични характеристики, но страда заради слабия си мениджмънт и съмнителното качество.

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

Пример за това е Alfa Romeo 164, която феновете на марката наричат „последният нестандартен модел на бранда”. Това е наполовина истина, тъй като 164 се разработва по времето, когато марката е сравнително независима. В същото време обаче в този период – началото на 80-те години на миналия век, компанията има сериозни финансови трудности. И пари за разработката на такъв автомобил просто не достигат.

В Alfa Romeo изпадат в доста деликатна ситуация – проектът по създаване на бизнес-седан е набрал скорост, като са похарчени сериозни средства. А за да бъдат възвърнати те, автомобилът трябва да стигне до серийно производство. Нужна е помощ и тя е открита сравнително бързо.

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

Малко по-рано – през 70-те години, друга италианска компания – Lancia, обединява сили с шведите от SAAB. Двете малки, но амбициозни фирми искат заедно да създадат нещо наистина грандиозно. Първоначално в шоурумовете на SAAB започват да се продават малолитражките Autobianchi A112 c емблема Lancia (в този момент и двете италиански марки са собственост на FIAT).

След това на пазара излиза SAAB Lancia 600, който представлява версия на първото поколение на Lancia Delta с 1,5-литров мотор. Така постепенно се стига и до сериозния проект по създаването на седан от сегмент Е, като договорът между FIAT, Lancia и SAAB е подписан през 1978 г. Той предвижда направата на модели с предно предаване, които ще имат една платформа, но ще се отличават по дизайн и оборудване.

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

В случая не става дума за един автомобил с 3 различни емблеми. Всяка от колите трябва да е индивидуална, въпреки общите корени. Базовата дизайнерска концепция е дело на ателието Italdesign, но след това всяка от трите марки може да я променя както иска. Точно това се случва в крайна сметка. Пример за това за SAAB 9000 и FIAT Chroma – някои от детайлите им са еднакви, но като цяло става дума за напълно различна автомобили.

Къде е Alfa Romeo в цялата история? Разбирайки сложността на положението, директорът на компанията Еторе Масачези през 1982 г. решава да присъедини марката към идеята за направата на шведско-италиански седан. Проблемът е, че Tipo 4 (така се казва вече готовият проект) предвижда модел с предно предаване, а в Alfa искат колата им да е със задно, но това е оставено за по-късен етап. Другите компании не възразяват рещу включване на още един производител, тъй като да делиш разходите на 4 е по-добре отколкото на 3.

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

В Alfa Romeo поверяват направата на дизайна на Енрико Фумиа, който се съобразява с пропорциите на Italdesign и прави един наистина забележителен на външен вид автомобил. Фумиа създава удачни пропорции и забележителна аеродинамика – коефициентът на челно съпротивление е 0,30, с което моделът на Alfa (известен първоначално като Tipo 164) рязко се отличава от другите 3 автомобила в групата.

Машината дебютира през 1987 г., като има ефект на бомба, тъй като изглежда значително по-впечатляващо от всички модели от този клас на пазара по това време. Още по-интересното обаче е, че 164 се оказва  доста качествено направена и дори надеждна. Нещо, което не е типично за колите на тази марка.

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

Още по време на тестовете 150 прототипа навъртат над милион километра в различни райони на света, в тома число Полярния кръг и пустинята Сахара. Здравината се дължи на използването за първи път в историята на Alfa Romeo на поцинкована стомана, от която е направена каросерията. Подобрена е значително шумоизолацията, а спортното окачване и двигателите дават още предимства на автомобила.

Впрочем, в Милано винаги са можели да правят двигатели. През втората половина на 80-те години Alfa Romeo 164 с 2,0-литров атмосферен мотор Twin Spark (150 к.с.) ускорява от 0 до 100 км/ч за 7 секунди. За сравнение, по това време моделите на Ferrari правят същото за 6 секунди.

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

Разбира се, няма автомобили без недостатъци, още повече когато става дума за Alfa Romeo. При 164 те са свързани с неудобните бутони на предния панел, настройките на кормилната уредба (особено при по-мощните версии) и неудобното разположение на предните седалки, но в сравнение с тези на другите модели на марката това са дреболии.

Изглежда най-после Alfa Romeo е готова с достоен флагман – красив, секси, бърз и най-вече надежден. Този автомобил е готов да завладее пазарите, но тук отново се появява нещо, с което италианската марка винаги е била известна – липсата на късмет в най-важните моменти. Докато инженерите подготвят колата за производство, финансовото положение на компания се влошава значително.Офертата на Ford за закупуване на марката е отхвърлена и на 1 януари 1987 г. Alfa Romeo става собственост на FIAT.

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

През есента на същата година новият флагман на марката официално е представен на салона във Франкфурт. Продажбите в Европа стартират през 1988 г., а в САЩ – чак през 1990 г., което си е сериозно закъснение. Още повече, че по това време другите 3 автомобила от проекта FIAT Chroma, Lancia Thema и SAAB 9000 вече се продават повече от 3 години. Подобно забавяне в автоиндустрията е равно на самоубийство, а като добавим към него и проблемите с имиджа, нещата стават още по-зле.

Преминаването на Alfa Romeo към FIAT определено не се харесва на повечето клиенти. Към това трябва да се прибави и проблемите с дилърската мрежа в САЩ, която е стратегически пазар за модела, и става ясно, че 164 просто е много закъсняла. Дори появята на версията Q4 със задвижване на четиРите колела през 1992 г. не успява да подобри ситуацията.

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

Експертите са на мнение, че ако седанът е излязъл на пазарите (най-вече на този в САЩ) през 1986 г., съдбата му е щяла да бъде съвсем различна. Вместо това в началото на 90-те години той се продава в Европа и Тихо-океанския регион. По това време обаче китайският пазар тепърва започва да се развива и предпочита да погълне голям брой BMW-та вместо италиански седан. Има и друг проблем – на китайски „164” звучи като „път към ада”, а местните хора са суеверни.

Същото се отнася и за Малайзия и Хонког, където с това название колата е обречена. В Alfa Romeo се опитват да реагират и променят 164 на 168, което означава „път към успеха”, но вече е късно. Все пак моделът се произвежда близо 10 години, като от него са продадени 275 000 бройки. От една страна това не е толкова зле, но от друга е два пъти по-малко от тиража на SAAB 9000.

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

Затова и остава да гадаем каква щеше да е съдбата на Alfa Romeo 164, ако този забележителен автомобил се беше появил по друго време.

Снимки: Cars

Тагове: alfa romeo 164
0 от 500
  • #18
    16 rate up comment 4 rate down comment
    Хаха ( преди 6 години )
    Аз последния *** като се возих в последната Q7ца на един приятел (една от първите продадени в БГ) влезе в авариен режим и след 3 дни гаранционно и правиха основен ремонт на двигателя заради колянов вал. От тогава двигателя е отварян още 3 пъти! Говрим за кола 2017!На големите Ауди!!! А ти ми даваш примери за 156 на повече от 15 години на сигурно реални 500 000км ....
  • #17
    2 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Ми незнам нещо не си карат алфите продават ги.Последният път като се возих с един познат ми направи впечатление,че колонката на предното стъкло от моята страна почна да се разпада нещо тапицерията.Опитах се да я оправя и то падна цялото парче от пластмаса.Алфа-156.Климатикът не работеше,на таблото му светеха 2,3 лампи дето "те просто така си светят"Да ти кажа не ми се рискува с италианска барака.Може би ланчия тезис или 166 но ще ги държа като колекционерски модели.
  • #16
    15 rate up comment 3 rate down comment
    Фабия ( преди 6 години )
    Дали дръжките на Фабия и Ламбото са еднакви или си причличат, за сега и аз и ти гледаме по снимки. Дали във врата е различно,нито аз нито ти може да си сигурен!И да не са еднакви си приличат на 99%,т.с. за част от детайлите използват една и съща матрица!Да си видял такъв гаф при Ферари и Фиат?!?!Но че при Туарег и Кайен масово са еднакви части и страдат от еднакви проблеми, мисля ще се съгласиш!
  • #15
    10 rate up comment 1 rate down comment
    QFV ( преди 6 години )
    Ама хайде пак преразказваме истории на познати .... един познат наскоро реши, че е *** и му било много хубаво. И аз да му вярвам и аз да се хвана за палците на краката, така ли?! :-) :-) :-)Моя опит показва едно, преразказите на "познати" и "един приятел каза" друго - на кое бих повярвал? :-) :-)
  • #14
    2 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Всичките ми познати с Алфи,фиат гледат тихомълком да ги продадат и си купуват немски коли.Най-вече Мерцедес и Ауди тук-там Фолксваген.Омръзнало им е на хората да се занимават със скърцащи разпадащи се пластмаси безумна скапана електроника и ръждиви тенекии.На тая специално на снимката след няколко години нищо от красивото многоцветно табло не работи само мигат лампичките и тва е.Моторите са добри на фонът на останалото.Вратите не се затварят хубаво щото са от мека ламарина и се крият.Дизайн но:1
  • #13
    15 rate up comment 2 rate down comment
    аз ( преди 6 години )
    като бивш собственник на такава.....2втек да ти кажа ,че тая кола няма как да ръждяса, освен ако не е изшглокена до ламарина.Както и пише по горе купето е с подцинкована ламарина,хондичката може и да ти ръждясва в гаража ама тая алфа няма как. След 8 години здраво каране и 140 000км.,едиснтенното което ме отказа от нея е намирането на резервни части.Повечето от възловите части ги няма налични в БГ и трябва да се поръчват от Италия.Иначе мога да кажа,че е с много здраво окачване и дизелов двигател
  • #12
    5 rate up comment 3 rate down comment
    v-1 ( преди 6 години )
    На последната снимка ми изглежда "пипната" от Класика, тази червена Алфа :))))Иначе дойчланд мойчлнад правят и те доста добри двигатели, дечица. :))
  • #11
    9 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Нищо не са научили, само преписват.Дойчо е двойкаджия, във всичко!Вярно могат и по-зле, от година на година!!!!
  • #10
    14 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Немците са се учили от италианците как се правят спортни автомобили - факт.
  • #9
    15 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    12те цилиндровите двигатели в Ламбо., са само Италиански.......Дойчлан-Мойчланд призвеждат страхотен скраб !!!!!