IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

Красивият и надежден седан закъснява фатално с появата си на пазара

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

Много хора сравняват Alfa Romeo с футболен отбор, съставен от симпатимни неудачници. Благодарение на силното си оръжие – атаката, той може да победи всеки съперник, но заради слабата си защита никога няма са спечели титлата. Подобни са нещата и при италианската марката – тя прави автомобили с великолепен дизайн и впечатляващи динамични характеристики, но страда заради слабия си мениджмънт и съмнителното качество.

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

Пример за това е Alfa Romeo 164, която феновете на марката наричат „последният нестандартен модел на бранда”. Това е наполовина истина, тъй като 164 се разработва по времето, когато марката е сравнително независима. В същото време обаче в този период – началото на 80-те години на миналия век, компанията има сериозни финансови трудности. И пари за разработката на такъв автомобил просто не достигат.

В Alfa Romeo изпадат в доста деликатна ситуация – проектът по създаване на бизнес-седан е набрал скорост, като са похарчени сериозни средства. А за да бъдат възвърнати те, автомобилът трябва да стигне до серийно производство. Нужна е помощ и тя е открита сравнително бързо.

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

Малко по-рано – през 70-те години, друга италианска компания – Lancia, обединява сили с шведите от SAAB. Двете малки, но амбициозни фирми искат заедно да създадат нещо наистина грандиозно. Първоначално в шоурумовете на SAAB започват да се продават малолитражките Autobianchi A112 c емблема Lancia (в този момент и двете италиански марки са собственост на FIAT).

След това на пазара излиза SAAB Lancia 600, който представлява версия на първото поколение на Lancia Delta с 1,5-литров мотор. Така постепенно се стига и до сериозния проект по създаването на седан от сегмент Е, като договорът между FIAT, Lancia и SAAB е подписан през 1978 г. Той предвижда направата на модели с предно предаване, които ще имат една платформа, но ще се отличават по дизайн и оборудване.

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

В случая не става дума за един автомобил с 3 различни емблеми. Всяка от колите трябва да е индивидуална, въпреки общите корени. Базовата дизайнерска концепция е дело на ателието Italdesign, но след това всяка от трите марки може да я променя както иска. Точно това се случва в крайна сметка. Пример за това за SAAB 9000 и FIAT Chroma – някои от детайлите им са еднакви, но като цяло става дума за напълно различна автомобили.

Къде е Alfa Romeo в цялата история? Разбирайки сложността на положението, директорът на компанията Еторе Масачези през 1982 г. решава да присъедини марката към идеята за направата на шведско-италиански седан. Проблемът е, че Tipo 4 (така се казва вече готовият проект) предвижда модел с предно предаване, а в Alfa искат колата им да е със задно, но това е оставено за по-късен етап. Другите компании не възразяват рещу включване на още един производител, тъй като да делиш разходите на 4 е по-добре отколкото на 3.

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

В Alfa Romeo поверяват направата на дизайна на Енрико Фумиа, който се съобразява с пропорциите на Italdesign и прави един наистина забележителен на външен вид автомобил. Фумиа създава удачни пропорции и забележителна аеродинамика – коефициентът на челно съпротивление е 0,30, с което моделът на Alfa (известен първоначално като Tipo 164) рязко се отличава от другите 3 автомобила в групата.

Машината дебютира през 1987 г., като има ефект на бомба, тъй като изглежда значително по-впечатляващо от всички модели от този клас на пазара по това време. Още по-интересното обаче е, че 164 се оказва  доста качествено направена и дори надеждна. Нещо, което не е типично за колите на тази марка.

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

Още по време на тестовете 150 прототипа навъртат над милион километра в различни райони на света, в тома число Полярния кръг и пустинята Сахара. Здравината се дължи на използването за първи път в историята на Alfa Romeo на поцинкована стомана, от която е направена каросерията. Подобрена е значително шумоизолацията, а спортното окачване и двигателите дават още предимства на автомобила.

Впрочем, в Милано винаги са можели да правят двигатели. През втората половина на 80-те години Alfa Romeo 164 с 2,0-литров атмосферен мотор Twin Spark (150 к.с.) ускорява от 0 до 100 км/ч за 7 секунди. За сравнение, по това време моделите на Ferrari правят същото за 6 секунди.

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

Разбира се, няма автомобили без недостатъци, още повече когато става дума за Alfa Romeo. При 164 те са свързани с неудобните бутони на предния панел, настройките на кормилната уредба (особено при по-мощните версии) и неудобното разположение на предните седалки, но в сравнение с тези на другите модели на марката това са дреболии.

Изглежда най-после Alfa Romeo е готова с достоен флагман – красив, секси, бърз и най-вече надежден. Този автомобил е готов да завладее пазарите, но тук отново се появява нещо, с което италианската марка винаги е била известна – липсата на късмет в най-важните моменти. Докато инженерите подготвят колата за производство, финансовото положение на компания се влошава значително.Офертата на Ford за закупуване на марката е отхвърлена и на 1 януари 1987 г. Alfa Romeo става собственост на FIAT.

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

През есента на същата година новият флагман на марката официално е представен на салона във Франкфурт. Продажбите в Европа стартират през 1988 г., а в САЩ – чак през 1990 г., което си е сериозно закъснение. Още повече, че по това време другите 3 автомобила от проекта FIAT Chroma, Lancia Thema и SAAB 9000 вече се продават повече от 3 години. Подобно забавяне в автоиндустрията е равно на самоубийство, а като добавим към него и проблемите с имиджа, нещата стават още по-зле.

Преминаването на Alfa Romeo към FIAT определено не се харесва на повечето клиенти. Към това трябва да се прибави и проблемите с дилърската мрежа в САЩ, която е стратегически пазар за модела, и става ясно, че 164 просто е много закъсняла. Дори появята на версията Q4 със задвижване на четиРите колела през 1992 г. не успява да подобри ситуацията.

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

Експертите са на мнение, че ако седанът е излязъл на пазарите (най-вече на този в САЩ) през 1986 г., съдбата му е щяла да бъде съвсем различна. Вместо това в началото на 90-те години той се продава в Европа и Тихо-океанския регион. По това време обаче китайският пазар тепърва започва да се развива и предпочита да погълне голям брой BMW-та вместо италиански седан. Има и друг проблем – на китайски „164” звучи като „път към ада”, а местните хора са суеверни.

Същото се отнася и за Малайзия и Хонког, където с това название колата е обречена. В Alfa Romeo се опитват да реагират и променят 164 на 168, което означава „път към успеха”, но вече е късно. Все пак моделът се произвежда близо 10 години, като от него са продадени 275 000 бройки. От една страна това не е толкова зле, но от друга е два пъти по-малко от тиража на SAAB 9000.

Alfa Romeo 164: прекрасният неудачник

Затова и остава да гадаем каква щеше да е съдбата на Alfa Romeo 164, ако този забележителен автомобил се беше появил по друго време.

Снимки: Cars

Тагове: alfa romeo 164
0 от 500
  • #28
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    карам 164 вече 17 години ,колата е перфектна ,има някои недостатъци които ако ги знаеш и внимаваш ще ти служи вярно
  • #27
    6 rate up comment 0 rate down comment
    1234 ( преди 6 години )
    Жестока кола. И до ден днешен смятам ,че 164 и Ланча Тема са еталон за дизайн от онова време. След тях нареждам Кромата,Ситроен ХМ, Пежо 605, Сааб 9000,в124,Е34,Галант,Аккорд, Омега,Скорпио,Камри, Примера и на последно място недоносчето от Волфсбург Пасат. Италянците правят хубави коли! Както се вижда логита им на производство е възприета от всички "важното е да е красиво и да има глезотийки, живееш сега не след 10 години"
  • #26
    2 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Радвате какви сте лицемери.Страшни са алфите ама всички сте с германски коли тук-там някой самотен ентусиаст с някоя японска и те горките се напинят да обясняват колко са супер ама гледат да ги разкарат.Що като 164 е толкова добра в мобиле.бг обяви за по 1500-2000 лева седят от 3 години?Бяха фирма и алфа преди 60-70 години даже бяха и елитарни.Сега са бледа сянка на отминало величие.Последните модели се опитват да пробият с бомбастични дизайн ама предвид цените и качеството нещо май няма да е...
  • #25
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Алфа Умрело има своите верни почитатели, ама то и баница с кетчуп и чаша газирана вода си има своите почитатели.... Като малък се възхищавах на патрулките от филма "Октопод" - Алфа 75, мечтаех за такава и се сдобих след време, уви който не е поддържал 75 не знае какво значи мазохизъм и за това бързо се разделихме.Алфа е като красавицата на бара дето седи сама защото щом проговори и ти иде да се гръмнеш.
  • #24
    10 rate up comment 0 rate down comment
    аз ( преди 6 години )
    И един любопитен факт, лостчетата за светлините и чистачки, както и бушонното табло се вграждат в Ламборгини Мърселаго. Сега карам Е46 купе и мога да кажа ,че е доста по кекаво и по трошливо от 164-ката, въпреки ,че го взех на 200к км. по малко от Алфата. Не подценявайте 164-ката като кола, доста солидно и качествено е изработена(освен електрониката), което е най-слабата и страна.Но намери ли се запазаен екземпляр, всеки би останал впечатлен от към качество и здравина.
  • #23
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Целият инженеринг на Ламборгини е немски. Включително и 12 цилиндровият двигател е разработван в Ауди, но е само и единствено са Ламборгини. Задвижването и системите също са от Ауди. Проучете ги нещата преди да пишете.
  • #22
    11 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Германците толкова се изложиха последните години с измамите си и още привикват Поршета и Аудита в сервизите.Италиянците поне от към дизайн го докарват.
  • #21
    9 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Разпаднал се е платът и конзолата хаха повярвах ти смешен разбирач. Лично съм карал 3 години 56ца по салона никакви забележки не е имала ,99 година родена,но за жалост беше австрийка и ръждяса от към прагове и калници,само заради кафевите петна неможех да я гледам и я продадох евтино. Мотора пееше 1.8 т.с
  • #20
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Ами ( преди 6 години )
    Точно 156 с 3-4000лв в момента мога да я направя слънце, та всички да ти завидят!За това, че имаш познати които си купуват коли през разпад и не ги подържат, не е виновна марката! И не съм чул Алфа да ги препродават от фирма на фирма... добр е да се запознаеш малко с фактите преди да пишеш или поне питай приятел ....:-)
  • #19
    1 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Да може би има дефектен двигател.Ама виж аз нямам приятели милионери за да правя сравнение с най-мощните и скъпи джипове кю7 и ЕС клас на Мерцедес.Просто си купуват обикновения коли-а4,а6 от по-рано старите,ц клас и е на 10-15 години.Нямат проблеми с разпадаща се тапицерия или цветомузика от таблото.Те ако тия бяха много читави детски ми ги хвалиш нямаше от 30 години да са пред фалит и вечно да ги препродават от фирма на фирма.