Електромобилите стават все повече, а клиентите имат повече от един ориентир, когато си избират екологичен автомобил. За намаляването на цената помагат отстъпките, осигурени от държавата, но не и в България, а другата много важна особеност на електромобилите е пробегът с едно зареждане.
Както при цената, така и при пробега традиционните автомобили все още имат предимство, но това скоро трябва да се промени. Да хвърлим един поглед какво се предлага на пазара по отношение на пробега на електромобилите.
№1 в света по продажби е Nissan Leaf, като моделът на японската компания вече присъства във второто си поколение, като реалният му пробег с едно зареждане е 250 километра. Това означава безпроблемна градска експлоатация и дори кратки пътувания извън града. Малко по-далеч ще стигнете с Chevrolet Bolt, който спечели наградата „Кола на годината в Северна Америка” и с едно зареждане изминава 383 километра.
И този пробег е премерен по американския стандарт EPA, който за разлика от европейския, е доста близък до реалната експлоатация. Единственият недостатък на Bolt, който се очертава като най-сериозният съперник на задаващия се Tesla Model 3 е невъзможността за бързо зареждане на батериите. Иначе по цена Bolt може да се мери с Model 3, с оглед на това, че базовата му цена е 37 500 долара. Всеки по-нов модел, който излиза на пазара, осигурява повече пробег.
Това важи и за електрическата версия на Hyundai Kona. Дебютът на кросоувъра ще се случи на салона в Женева, а моделът се отличава с интересни характеристики – 390 километра пробег, електромотор с мощност 150 киловата и капацитет на батерията 64 киловатчаса.
Обновеният Renault Zoe Z.E. 40 пък докосва психологическата граница от 400 километра с едно зареждане. Моделът на Renault е близък роднина на Leaf, а батериите идват от LG Chem. Но пробегът на Zoe е измерен по европейския цикъл NEDC, който както стана дума е доста по-оптимистичен от EPA.
Още една крачка напред и влизаме в класа на премиум електромобилите – 475 километра пробег за Tesla Model X P100D. Естествено, топ моделът на Tesla се отличава и с висока цена – 145 000 долара в Щатите, но и с невероятна динамика и комфорт на борда. Дълго време се смяташе, че 500 километра с едно зареждане е най-важната психологическа граница, а през 2018 преодоляването й ще е реалност.
В Женева ще видим Jaguar I-Pace, който ще е с мощност 400 конски сили и пробег 500 километра по NEDC, което означава, че ще трябва и независимо потвърждение. Също в Женева ще дебютира и Audi E-Tron Quattro, като за серийния електрически кросоувър на луксозната германска марка важи абсолютно същото – 500 километра пробег с едно зареждане по NEDC.
На „ниво 500” е стигнал и Model 3, чийто доставки вече започнаха. Достъпният модел на Tesla има пробег до 500 километра с едно зареждане в най-скъпата си версия, а според списание Motor Trend електромобилът се ускорява от 0 до 96 км/ч за 4,8 секунди. Което също е впечатляващо.
Отвъд 500 километра достига друг модел на Tesla – Model S във версия P100D. Италианският фенклуб на марката постигна пробег от 1078 километра с едно зареждане, но със скорост около 40 км/ч и без климатик и без използване на спирачките, т.е едва ли някой ще повтори това в ежедневието. Иначе пробегът на този вариант на лимузината е 540 километра, а динамиката на колата в режим Ludicrous е вече легендарна.
И след Model S P100D напълно логично отиваме към още по-скъпите и спортни модели. А хърватският Rimac Concept_One е идеалният пример как се променя пробегът според стила на шофиране. По данни на производителя пробегът му е 600 километра, но с оглед на динамиката и изкушенията, които предлага автомобилът, реално запасът на батериите стига за 350 км. Сега в Женева предстои представянето на обновена версия на модела, която най-вероятно ще получи и по-сериозен пробег.
А според анализаторите на пазара на електромобили, големият успех ще е за този производител, който успее да предложи най-приемливият компромис между динамиката и по-сериозния пробег.