Знаете ли кой е най-сигурният белег, че някоя идея е наистина гениална? Когато я чуете, си казвате: това е толкова очевидно, и аз можех да се сетя.
В ТАЗИ КАТЕГОРИЯ Е прозрението на Ингвар Кампрад, създателя на IKEA, че хората биха си купували евтини мебели, стига да не изглеждат евтино.
А също и откритието на Renault, че една бюджетна кола би имала успех, стига да не е разработена бюджетно.
DACIA DUSTER, НА ПАЗАРА от 2010 година, е най-яркият символ на успеха на тази някогашна приумица на Никулае Чаушеску. Големият въпрос бе дали французите ще успеят да повторят печелившата формула и във второто поколение, което можахме да тестваме на международния прес тест край Атина.
Ние по начало сме скептични към твърде свободната употреба на израза "ново поколение" напоследък. За някои компании е достатъчно да променят формата на стоповете и да измислят нова шарка за седалките, за да го използват.
Снимки: КОЛЕЛА, Dacia
ОТ DACIA ПОНЕ СА ЧЕСТНИ и си признават, че в инженерно отношение новият Duster прилича на стария като две капки вода. Промените са във външния дизайн - сравнително умерени, и в интериора - огромни.
Екстериорът е дело основно на българския дизайнер Емануил Клисаров. Но почитателите на досегашния грубоват чар на Duster няма да се разочароват. Променените предни светлини, разтеглената решетка и някои нови линии правят колата да изглежда по-широка и внушителна, но без проблем ще я разпознаете като Duster.
Запазена е характерната решетка с форма на медена пита. Радикално различни са задните светлини, квадратни и с кръстообразна шарка.
ИСТИНСКАТА РЕВОЛЮЦИЯ е в интериора, който е вече максимално близък до това, което ще ви предложи и компанията-майка Renault. Даже в някои отношения го превъзхожда. Харесаха ни новите хромирани контролери на климатика и пиано клавишите за основните функции. Екранът на навигацията е по-високо и по-удобен за шофьора. Уредите са по-големи и четливи. Воланът най-после може да се регулира и в дълбочина, не само на височина.
ЗА РАЗЛИКА ОТ ПРЕДИШНИЯ Duster, новият има доста добра шумоизолация. А също и изцяло променени седалки - на пръв поглед дреболия, но достатъчна да промени цялостното усещане от колата. Багажникът не е рекордно голям, но с 467-те си литра ще покрие повечето ви нужди.
Изобщо от Dacia са успели да заличат почти всички дребни несъвършенства, които досега правеха Duster компромисен избор. Но причината тази кола да е толкова популярна в България е друга: досега тя предлагаше добри офроуд умения на най-достъпната цена. Променило ли се е това? При цялото ни уважение към пътищата на южна Гърция, предпочетохме да проверим това на родна земя, с едно прекосяване на Плана планина по най-прекия възможен маршрут.
В НАЧАЛОТО СПОМЕНАХМЕ големия проблем на повечето бюджетни автомобили: че и проектирането им е бюджетно, от фирми с малко опит и възможности. Гениално простата идея зад Dacia е, че тя не се мъчи да разработва свои платформи и решения. Вместо това ползва стари, но изпитани от Renault и Nissan.
Duster например все така е построен върху познатата платформа на по-предишното Renault Clio. А 4x4 системата е задигната едно към едно от стария Nissan Terano. Това означава компоненти, които не са последен писък на технологията, но пък функционират безотказно.
ПРИ НОРМАЛНИ ОБСТОЯТЕЛСТВА системата сама разпознава терена и преценява как да разпредели въртящия момент. Можете да я фиксирате само на предно предаване, за икономия на гориво, или пък да я заключите, и тогава тягата отива поравно към предния и задния мост. Воланът вече е с електрическо усилване вместо със старомодната хидравлика, и в резултат се усеща доста по-директен и сигурен.
DUSTER ЗАПАЗВА ДОБРИЯ СИ ПРОСВЕТ от 21 сантиметра, както и относително късото междуосие, улесняващо преминаването на големи неравности. Тестовата ни машина не се поколеба нито за миг в калта и дълбоките коловози. Новата система за спускане по наклон и добавената предна камера улесняват още повече приключенските преходи.
Тази Dacia има и още едно огромно предимство пред така наречените "паркетни" джипове: не ви тормози непрекъснато мисълта, че сте вкарали в шубраците кола за сто бона.
ЦЕНАТА НА НОВАТА ГЕНЕРАЦИЯ е пораснала леко, но за сметка на повечето серийно оборудване. Базовият модел, с атмосферен 1.6 бензин и с предно предаване, започва от 22 000 лева. Турбобензиновият 1.2 със 125 коня и със задвижване на четирите колела ще ви струва 33 хилядарки. Нашият тестов 1.5 дизел със 110 коня, 4х4 и абсолютно всички екстри вдига летвата до 37 хиляди - привидно много за един бюджетен автомобил, но не и в епоха, в която най-лъскавият Ford Fiesta клони към 50 бона.
DUSTER СЕ ПРЕДЛАГА и с нелош шестстепенен автоматик с двоен съединител, разработка на японците от Аisin. За съжаление обаче той не може да се съчетава с 4x4 задвижване.
Слабост все още си остава безопасността - в тестовете на Euro NCAP новият Duster получи едва три звезди. Причината е главно финансова: в базовото ниво, което се използва в тестовете, повечето електронни системи за сигурност не са серийно оборудване. Ако се насочите към по-високо ниво, всичко ще е наред.
НАКРАТКО, В DACIA са избрали да премахнат недостатъците и да запазят предимствата. Съвсем прост и разбираем подход - всъщност толкова прост, че всеки би могъл да се сети за него. Както и всеки би могъл да измисли IKEA.