Трудно ли е за българин да пробие в автомобилната индустрия, след като страната ни няма особени традиции в нея? Със сигурност, но това не пречи на наши сънародници да работят за някои от най-големите производители на планетата. Такъв е случаят с Емануил Клисаров - софиянец, който вече близо 10 години е част от дизайнерския екип на Renaut.
Нещо повече - българинът е старши дизайнер, като играе основна роля в създаването на някои от най-важните модели на френската марка, както и на дъщерната компания Dacia. Сред тях са Renault Scenic и актуалният Dacia Duster, както и някои от последните концептуални модели на френския производител.
Историята на Клисаров звучи познато - напуска страната със семейството си преди 30 години. Първоначално живее с родителите си в Австрия, след което цялото семейство се мести в Канада. Именно там Емануил започва да превръща страстта си към автомобилите в професия. Записва се да учи дизайн, а само година по-късно се мести в Париж, където продължава образованието си.
"Нещата се оказаха по-сложни, най-вече финансово, и се наложи да се завърна в Канада, където да довърша следването си. За една година във Франция обаче създадох контакти, които след това се оказаха доста полезни за бъдещето ми", признава Клисаров.
Кариерата на младия дизайнер стартира през 2008, когато успява да убеди хората от центъра на Dacia в Букурещ в качествата си. Работата му не остава незабелязана от шефовете на компанията и след 3 години се мести в Париж. Любопитното е, че в Румъния той не е сам - в екипа има още трима българи. Един от тях е харесан от Nissan и в момента е в централата на японската марка в Токио.
"Трябва да правиш всичко със страст, а не да отбиваш номера. Аз винаги съм обичал автомобилите и съм се опитвал да предам това и в рисунките си. В нашата професия трябва да си напълно отдаден на това, което правиш, за да можеш да постигнеш успехи", разказва дизайнерът.
В момента в центъра на Renault в Париж работят близо 30 дизайнери, като 26 от тях са чужденци, така че конкуренцията наистина е огромна. Всички те се борят, за да може да участват в създаването на един модел, но само трима от тях стигат до истинската работа по даден автомобил.
"Създаването на началния дизайн на един модел отнема до 2 месеца. Всички в екипа предлагат своите идеи, които се разглеждат от главния дизайнер (в случая това е Лорeнс ван дер Акер) и в по-голямата си част се отхвърлят. При второто пресяване отпадат и останалите, за да останат трима. Един от тях започва да работи по автомобила, а другите двама му помагат", допълва Клисаров.
Българинът споделя, че е имал предложение от шефовете на Renault да замине на работа в дизайнерския център в Бразилия, но го е отказал. Подобен ход, според мнозина, може да навреди на кариерата на един служител и затова Емануил е трябвало да доказва още по-усърдно, че мястото му е в Париж.
"Едно от най-хубавите неща е, че шефовете ни дават свобода и не ни притискат. Това, че сме повече чужденци, също помага до голяма степен, тъй като така може да се излезе от шаблона. Френските дизайнери мислят по един начин, тези от други държави - по различен, така че подобно нещо е само от полза на марката", разказва дизайнерът, който въпреки заетостта си не е прекъснал връзките с България и често се прибира у нас.
Снимка: Automedia.bg
Още по темата: Рецептата на Dacia