Повече от 12 години Dacia Sandero е най-достъпният автомобил, който можете да имате в Европа. Досега обяснението за това бе съвсем просто: Dacia използваше технологии, измъкнати направо от мазето на алианса Renault-Nissan, и то този начин не й се налагаше да калкулира кой знае какви развойни разходи в цената на автомобилите си.
Но сега това рязко се променя. Новото поколение на Sandero е на същата модерна платформа, на която са и новите Renault Clio, Nissan Micra и още поне дузина модели на глобалния алианс. Значи ли обаче това, че то вече няма да бъде толкова достъпно? Нека проверим.
Снимки: КОЛЕЛА
Промените във външния вид на Sandero се виждат от пръв поглед: по-малки светлини, по-агресивна физиономия, по-динамичен контур. Повдигнатият Stepway e с различна престилка и брони от стандартното Sandero, в явен опит да се обособи почти като самостоятелен модел. Той има с 4 сантиметра по-висок просвет, макар и най-вече за сметка на гумите, и по-различни калници и прагове.
Неугледните дръжки на вратите от предишното поколение са изчезнали. Както и стърчащият по средата на задния капак бутон за багажника.
Естествено, новото поколение е пораснало и като габарити, макар и с малко. Дължината е 4.09 метра - с почти педя повече от второто поколение на VW Golf. Sandero е станало с почти 4 см по-широко, и с малко по-дълго междуосие, което прави пространството за задните пътници рекордно за сегмента. Багажникът е 328 литра и съдържа, слава Богу, истинска резервна гума.
Още по-значимите промени обаче са вътре.
Ние винаги сме обичали Sandero не защото е изумителна кола - тя не е - а защото е честна кола. Една от последните оцелели такива. Това е автомобил, който ви дава всичко, от което имате абсолютна нужда, но не ви задължава да плащате за неща, от които може би нямате. Изборът остава у вас.
Почти всеки друг модел в наши дни ще ви принуди да платите за екран на централната конзола, за електрически огледала и така нататък. Не и Sandero. В базовите нива вместо екрана получавате една доста добре измислена щипка за смартфон. Трябва само да качите приложението Media Control на телефона си, и той се превръща в пълноценна мултимедия. Спокойно можете например да ползвате навигацията на Waze, която, между нас казано, предупреждава не само за опасности по пътя, но и за почитаемите служители на пътна полиция.
Естествено, мнозина от нас биха предпочели все пак да имат отделен екран за навигацията, и за тях Dacia предлага 8-инчов сензорен дисплей в по-високите версии. Той поддържа Android Auto и Apple Car Play, и върви в комплект с вградена стойка за смартфон - не особено естетична, трябва да признаем, но иначе удобна.
За да не отлагаме повече най-важния въпрос, нека видим цените, с които Sandero и Sandero Stepway ще дебютират в България. Най-базовото Sandero започва от 16 800 лева, което е с почти 2000 лева повече от досегашната кола - но за сметка на повече оборудване.
Между другото и досега Sandero беше най-продаваният модел на частни клиенти изобщо в Европа. Заради това не очакваме да има много кандидати за тази базова версия - нейният еднолитров атмосферен мотор предлага твърде мудните 65 коня. Въртящият момент не стига дори 100 нютонметра, така че ако бързате за някъде, ще е по-практично да се затичате.
По-високите версии ползват същия агрегат, само че с турбо, което дава 90 коня мощност. И променя изцяло нещата. Тук въртящият момент е вече 160 нютонметра - напълно достатъчни за кола с тегло едва 1070 килограма. Шестстепенната ръчна трансмисия е с доста по-удобен лост от предишното поколение.
999 куб. см работен обем 90 к. с. максимална мощност 160 Нм макс. въртящ момент 11.7 секунди 0-100 км/ч |
Можете да я замените и с вариаторен автоматик от японската Jatco, който работи прилично и е разумен избор за града. Да не ви подвежда символът "L" на скоростния лост - това не е понижаваща предавка, а режим, който предпазва CVT-то от повреди при теглене и големи натоварвания.
Има и трети вариант за задвижване - пак със същия трицилиндров турбомотор, но с добавена фабрична газова уредба. Бутилката за пропан бутан е на мястото на резервната гума и заедно с бензиновия резервоар дава на тази кола 1300 километра пробег с едно зареждане. А мощността е вече 100 конски сили.
Среднооборудвано Sandero с турбо започва от 21 000 лева, а в най-високото ниво и с автоматик е 25 100. Вариантът на газ е 23 750. При Stepway атмосферен мотор не се предлага. Стартовата цена е 23 500 лева, а най-високата е 27 400 за максимално оборудвана кола със СVT.
Като цяло разликите с досегашното поколение са между 1300 и 2000 лева за различните нива на оборудване - немалко за един бюджетен модел. Но при конкурентите инфлацията е ударила още по-силно, така че Sandero наистина си остава най-достъпният автомобил в Европа. Построеното на същата платформа Clio е средно с по 7000 лева по-скъпо. Как са го постигнали от Dacia?
Първо, със споделянето на платформата, което е позволило доста икономии от мащаба. Освен това Sandero се отличава от Clio в някои детайли. Примерно предният капак на реното е алуминиев, за понижаване на теглото. При Sandero е стоманен. Понеже Daciaта няма в гамата си по-мощни двигатели, изпускателната система може да е по-къса, а задните спирачки да се оставят барабанни. Същото важи за окачването и калниците, защото тук максималният размер на джантите е 16 цола.
Хитра система за превръщане на надлъжните рейки в напречни
Тези компромиси обаче почти не се усещат на пътя. Заради ниското си тегло Sandero спира добре. Новата платформа го е направила и доста по-комфортно, а шумоизолацията е драстично по-добра.
Характерният луфт на волана и скоростния лост е изчезнал. Не очаквайте кой знае колко обратна информация от този волан, но като цяло колата се усеща овладяна и сигурна. При 140 км/ч на магистралата е неотличима от по-скъпите модели в В-сегмента. Разходът по каталог е до 6 л на 100 км в смесен цикъл за варианта със CVT, ние отчетохме към 7.4 литра, но определено не сме карали икономично.
Освен това Sandero и Stepway са напреднали доста откъм безопасност. Имат авариен спирачен асистент, асистент за сляпата точка, като опция се предлагат преден и заден парктроник, с камера за задно виждане. Предлагат и някои симпатични хитрости като например рейки за покрива, които съвсем лесно могат да се превърнат от надлъжни в напречни.
Накрая, но не по важност, предлагат и много добри LED светлини - нещо, което досега бе сериозна слабост на тази кола.
Изобщо новите Sandero и Sandero Stepway си запазват симпатичната слава на най-достъпни семейни автомобили в Европа. Загубили са само едно нещо: усещането, че като ги избираш, правиш компромис.
Още снимки и подробности за Sandero и Sandero Stepway вижте в ГАЛЕРИЯТА: