IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Новата Dacia Sandero: тестваме най-евтината кола в България

Бюджетният хечбек променя дизайна, платформата и самата си философия

Повече от 12 години Dacia Sandero е най-достъпният автомобил, който можете да имате в Европа. Досега обяснението за това бе съвсем просто: Dacia използваше технологии, измъкнати направо от мазето на алианса Renault-Nissan, и то този начин не й се налагаше да калкулира кой знае какви развойни разходи в цената на автомобилите си.
  
   
 
   
   
Но сега това рязко се променя. Новото поколение на Sandero е на същата модерна платформа, на която са и новите Renault Clio, Nissan Micra и още поне дузина модели на глобалния алианс. Значи ли обаче това, че то вече няма да бъде толкова достъпно? Нека проверим.
 
   
Dacia Sandero и Stepway 2020 тест драйв
Снимки: КОЛЕЛА


Промените във външния вид на Sandero се виждат от пръв поглед: по-малки светлини, по-агресивна физиономия, по-динамичен контур. Повдигнатият Stepway e с различна престилка и брони от стандартното Sandero, в явен опит да се обособи почти като самостоятелен модел. Той има с 4 сантиметра по-висок просвет, макар и най-вече за сметка на гумите, и по-различни калници и прагове.
Неугледните дръжки на вратите от предишното поколение са изчезнали. Както и стърчащият по средата на задния капак бутон за багажника.
  
   
Dacia Sandero и Stepway 2020 тест драйв
   
   
Естествено, новото поколение е пораснало и като габарити, макар и с малко. Дължината е 4.09 метра - с почти педя повече от второто поколение на VW Golf.  Sandero е станало с почти 4 см по-широко, и с малко по-дълго междуосие, което прави пространството за задните пътници рекордно за сегмента. Багажникът е 328 литра и съдържа, слава Богу, истинска резервна гума.
  
  
Dacia Sandero и Stepway 2020 тест драйв
   
    
Още по-значимите промени обаче са вътре.
Ние винаги сме обичали Sandero не защото е изумителна кола - тя не е - а защото е честна кола. Една от последните оцелели такива. Това е автомобил, който ви дава всичко, от което имате абсолютна нужда, но не ви задължава да плащате за неща, от които може би нямате. Изборът остава у вас.
  
   
Dacia Sandero и Stepway 2020 тест драйв
   
  
Почти всеки друг модел в наши дни ще ви принуди да платите за екран на централната конзола, за електрически огледала и така нататък. Не и Sandero. В базовите нива вместо екрана получавате една доста добре измислена щипка за смартфон. Трябва само да качите приложението Media Control на телефона си, и той се превръща в пълноценна мултимедия. Спокойно можете например да ползвате навигацията на Waze, която, между нас казано, предупреждава не само за опасности по пътя, но и за почитаемите служители на пътна полиция.
  
  
Dacia Sandero и Stepway 2020 тест драйв
   
   
Естествено, мнозина от нас биха предпочели все пак да имат отделен екран за навигацията, и за тях Dacia предлага 8-инчов сензорен дисплей в по-високите версии. Той поддържа Android Auto и Apple Car Play, и върви в комплект с вградена стойка за смартфон - не особено естетична, трябва да признаем, но иначе удобна.
  
   
Dacia Sandero и Stepway 2020 тест драйв
   
   
За да не отлагаме повече най-важния въпрос, нека видим цените, с които Sandero и Sandero Stepway ще дебютират в България. Най-базовото Sandero започва от 16 800 лева, което е с почти 2000 лева повече от досегашната кола - но за сметка на повече оборудване.
Между другото и досега Sandero беше най-продаваният модел на частни клиенти изобщо в Европа. Заради това не очакваме да има много кандидати за тази базова версия - нейният еднолитров атмосферен мотор предлага твърде мудните 65 коня. Въртящият момент не стига дори 100 нютонметра, така че ако бързате за някъде, ще е по-практично да се затичате.
  
   
Dacia Sandero и Stepway 2020 тест драйв
  
   
По-високите версии ползват същия агрегат, само че с турбо, което дава 90 коня мощност. И променя изцяло нещата. Тук въртящият момент е вече 160 нютонметра - напълно достатъчни за кола с тегло едва 1070 килограма. Шестстепенната ръчна трансмисия е с доста по-удобен лост от предишното поколение.


 

Dacia Sandero

999 куб. см работен обем

90 к. с. максимална мощност

160 Нм макс. въртящ момент

11.7 секунди 0-100 км/ч

 
Можете да я замените и с вариаторен автоматик от японската Jatco, който работи прилично и е разумен избор за града. Да не ви подвежда символът "L" на скоростния лост - това не е понижаваща предавка, а режим, който предпазва CVT-то от повреди при теглене и големи натоварвания.

Има и трети вариант за задвижване - пак със същия трицилиндров турбомотор, но с добавена фабрична газова уредба. Бутилката за пропан бутан е на мястото на резервната гума и заедно с бензиновия резервоар дава на тази кола 1300 километра пробег с едно зареждане. А мощността е вече 100 конски сили.
  
   
Dacia Sandero и Stepway 2020 тест драйв
  
   
Среднооборудвано Sandero с турбо започва от 21 000 лева, а в най-високото ниво и с автоматик е 25 100. Вариантът на газ е 23 750. При Stepway атмосферен мотор не се предлага. Стартовата цена е 23 500 лева, а най-високата е 27 400 за максимално оборудвана кола със СVT.
 
Като цяло разликите с досегашното поколение са между 1300 и 2000 лева за различните нива на оборудване - немалко за един бюджетен модел. Но при конкурентите инфлацията е ударила още по-силно, така че Sandero наистина си остава най-достъпният автомобил в Европа. Построеното на същата платформа Clio е средно с по 7000 лева по-скъпо. Как са го постигнали от Dacia?
  
   
Dacia Sandero и Stepway 2020 тест драйв
  
  
Първо, със споделянето на платформата, което е позволило доста икономии от мащаба. Освен това Sandero се отличава от Clio в някои детайли. Примерно предният капак на реното е алуминиев, за понижаване на теглото. При Sandero е стоманен. Понеже Daciaта няма в гамата си по-мощни двигатели, изпускателната система може да е по-къса, а задните спирачки да се оставят барабанни. Същото важи за окачването и калниците, защото тук максималният размер на джантите е 16 цола.
  
   
Dacia Sandero и Stepway 2020 тест драйв
Хитра система за превръщане на надлъжните рейки в напречни
 
  
Тези компромиси обаче почти не се усещат на пътя. Заради ниското си тегло Sandero спира добре. Новата платформа го е направила и доста по-комфортно, а шумоизолацията е драстично по-добра.
Характерният луфт на волана и скоростния лост е изчезнал. Не очаквайте кой знае колко обратна информация от този волан, но като цяло колата се усеща овладяна и сигурна. При 140 км/ч на магистралата е неотличима от по-скъпите модели в В-сегмента.  Разходът по каталог е до 6 л на 100 км в смесен цикъл за варианта със CVT, ние отчетохме към 7.4 литра, но определено не сме карали икономично.
  
    
Dacia Sandero и Stepway 2020 тест драйв
   
   
Освен това Sandero и Stepway са напреднали доста откъм безопасност. Имат авариен спирачен асистент, асистент за сляпата точка, като опция се предлагат преден и заден парктроник, с камера за задно виждане. Предлагат и някои симпатични хитрости като например рейки за покрива, които съвсем лесно могат да се превърнат от надлъжни в напречни.
Накрая, но не по важност, предлагат и много добри LED светлини - нещо, което досега бе сериозна слабост на тази кола.

Изобщо новите Sandero и Sandero Stepway си запазват симпатичната слава на най-достъпни семейни автомобили в Европа. Загубили са само едно нещо: усещането, че като ги избираш, правиш компромис.


Още снимки и подробности за Sandero и Sandero Stepway вижте в ГАЛЕРИЯТА:

0 от 500
  • #23
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Панчито ( преди 5 месеца )
    Наистина си личи еволюцията в развитието на Дачия. Първите им модели бяха дървени, недодялани, евтини и голи като пушки (без никакви екстри). Но вече започнаха да приличат на нормалните коли във всяко отношение.Но личното ми мнение е, че им трябва още време за да си променят имиджа на евтина и нисък клас коли. Също така, ако трябва да си купя чисто нова кола в по-ниския клас, бих се насочил към Шкода. Но може би до няколко години да се изравнят двете компании. Времето ще покаже :)
  • #22
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Лудогорец 9 ( преди 5 месеца )
    Отпред ми прилича на нещо средно между волво(фаровете) и фиат типо (решетката)
  • #21
    5 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Явно, съДейки по правопиСа им :D Но то и от Студентски град едва ли може да се очаква повече
  • #20
    6 rate up comment 22 rate down comment
    Ха ха ха! ( преди 6 месеца )
    неуДачниците се съвсСем се възбудиха! ))))
  • #19
    26 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Сандерото изглежда екстра - вече съвссем нормална кола. Да, вероятно няма да е супер здрава, но пък цената на частите е една трета от тази на всички останали
  • #18
    32 rate up comment 3 rate down comment
    до 15 ( преди 6 месеца )
    мацките те заглеждат и бабите ти викат уау единствено в твоята глава. А в реалността всички си викат: ето поредния ***, който си е купил 20-годишна трошка и в резултат няма пари нито да си купи гуми, нито да си изпере парадния анцуг
  • #17
    5 rate up comment 1 rate down comment
    същия 17 ( преди 6 месеца )
    *преброих докато отида до кварталното магазинче
  • #16
    13 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Точно тези дни зяпах обяви за Е39 и ви викам читава не търкаляна 530-ка няма да е повече от 10к основен ремонт да я направя като нова и той няма да е над 10к. И ще имам гъзарска кола ... докато не преброих 8 лъснати (520д-та де ама все пак) и загубих желание да съм поредния сeляндyp с БМВ
  • #15
    34 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    България - страната където Мерцедес милионник за 10к лв те прави богат, а Дачия за 25к или Шкода за 35к те прави беден. Всеки който поне малко отбира от коли знае че W221 се намира за 15к читава (до колкото може да е читава една 15 годишна нов внос S класа). А който не разбира вижда Мерцедеси и БМВ-та по 3 на всеки ъгъл та и не се открояваш от пейзажа.
  • #14
    6 rate up comment 44 rate down comment
    ;D ( преди 6 месеца )
    За тия пари си вземаш върхът на сладоледа S класа или баварец петичка и си най големи тузар в блока. Всички деца ти викат уау, всички мацки те заглеждат и бабите тайно си шушукат и се чудят от къде имаш толкова много пари.А със дачията няма да те забележи никой само децата ти се смеят и викат гледай го пък тоя пенсионер каква грозна кола си купил. Румънска каручка.