IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо е опасно движението на ниски обороти?

Противно на разпространеното мнение двигателят се натоварва и харчи повече

Защо е опасно движението на ниски обороти?

Логиката при мното шофьори, които смятат, че придвижването на ниски обороти помага за икономия на горивото, се свежда до следното: колкото по-бавно се връща коляновият вал на двигателя при зададена скорост, толкова по-малко гориво е нужно. Така ли е в действителност?

Защо е опасно движението на ниски обороти?

Подобно мнение е напълно приемливо – при ниска скорост движението на коляновия вал изгаря по-малко гориво, което съответно щади и самия двигател. Само че при опит за ускорение на ниски обороти моторът не получава достатъчно гориво и се задъхва, тъй като сместта не успява да изгори.

Всичко това води и до други последици – получава се детонация, образува се нагар в горивната камера, запушват се дюзите и самият двигател се нагрява повече. Освен това, при рязък старт на ниски обороти значително са увеличава натоварването върху буталата и често може дори да се чуе характерен за това звук под капака.

Вибрациите, предизвикана от детонацията, оказват разрушително влияние не само върху работата на валовете на двигателя, но и върху лагерите, скоростната кутия и съединителя. Всички те се износват по-бързо и съответно се налага да бъдат ремонтирани, което е доста скъпо.

Защо е опасно движението на ниски обороти?

От оборотите на двигателя, зависи и налягането, създавано от маслената помпа. При ниски режими на работа съответно и то намалява, което води до по-лошо смазване на частите на мотора. А до какво води така нареченият „маслен глад” при двигателя, е известно на всички.

Въпреки разпространеното мнение, при малки обороти апетитът за гориво на мотора се увеличава и заради необходимостта за допълнително обогатяване на сместта. Това лесно може да бъде установено от показанията на датчика за моментния разход. В крайна сметка, ако шофьорът не смени на по-ниска предавка, автомобилът губи от динамиката си, а опитът за ускорение не се получава. Това дори може да доведе дори до изгасването на мотора и съответно до инцидент на пътя.

Експертите съветват движението на ниски обороти да става на път, на който няма други превозни средства или в задръстване, където няма нужда от внезапно ускорение. Ако все пак такова се наложи, свалянето на предавките е задължително. Не бива да се забравя, че оптималният диапазон на бензиновите атмосферни мотори е 2500-3000 об/мин и е желателно стрелката на оборотомера да се движи именно в този диапазон.

Снимки: Auto.Mail

0 от 500
  • #9
    8 rate up comment 17 rate down comment
    до разбирача ( преди 6 години )
    Значи като колата е на празен ход ще излезне, че също си съсипваме двигателя, защото видиш ли-не се смазва достатъчно. Значи като седите по светофарите гасете колите ако не сте със стар-стоп система, защото ще си скапете колата :DДетонацията е една проява на ненормалното горене разбирачо.
  • #8
    15 rate up comment 10 rate down comment
    Аурис ( преди 6 години )
    Заради това хибридите са най-правилното решение. Когато ти трябват ниски обороти колата се движи на електричество, а когато трябват по-високи се включва и ДВГ-то и то работи в оптимален режим. Особено при маневри и задръствания работата на ДВГ е крайно неефективна, износва го този режим и разхода на гориво се покачва в пъти. Ако колата е хибрид електромотора задвижва автомобила в режимите, кадето ДВГ е неефективен.
  • #7
    20 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Ниските обороти убиват двигателя на вашата кола!Факт!Това трябва по-често да се набива в чуторите на поколението родено след 90-та или т.нар. деца на демокрацията, които си мислят, че всичко, което лети се яде.Това не ви е ел.двигател, а ДВГ. Нещата са много различни. Забравете рекламните дипльнки за ниски обороти, нисък разход на гориво и откровенните лъжи, че като караш с малки обороти пестиш гориво и пазиш двигателя! Това са приказки за малки деца...
  • #6
    15 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    До втория анонименТи изобщо нямаш и елементарни понятия от ДВГ щом си позволяваш да напишеш подобна простотия! Вземи прочети малко за общо устройство и работа на ДВГ и ела пак да ни обясниш как двигателя нямал нужда от повече смазване при ниски обороти. Точно тогава има най-гольма нужда, зароди детонацие, по-големите натоварвания, вибрации и висока температура. Ако не знаеш маслото не само смазва, но и охлажда. Като ти се наруши охлаждането познай! Аман от такива спецове,като теб!
  • #5
    10 rate up comment 16 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Аз това нещо от години го разправям. С много "специалисти" съм спорил по въпроса. Ниските обороти ви убиват мотора и ми намалят в пъти живота. Особено тези турбинираните с макс.въртьщ момент дето е на 1500 об/мин и дето немските фенчета се кефят как много вървял и как си карали на ниски обороти. Ето сами да видят каква е истината за ниските обороти. Не случайно и немското е толкова ненадеждно. Това е една от причините ниските обороти, които скапват мотора за отрицателно време.
  • #4
    3 rate up comment 9 rate down comment
    Нали ( преди 6 години )
    Циферблата на първата снимка мисля е на Хонда Джаз :)
  • #3
    18 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    "От оборотите на двигателя, зависи и налягането, създавано от маслената помпа. При ниски режими на работа съответно и то намалява, което води до по-лошо смазване на частите на мотора."Ами когато буталата се движат бавно, за какво ни е по-голямо смазване от необходимото? Не мислите ли, че всичко е изчислено. Единственото, което ми се вижда вярно в статията е последното изречение и това, че при дизелите при каране на ниски обороти често се запушват дюзи. Другото е изсмукано от пръстите..
  • #2
    20 rate up comment 4 rate down comment
    хех ( преди 6 години )
    в България всички са рейцъри и тузари, тъй че само балъци се движат на ниски обороти :)
  • #1
    23 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Абсолютно вярно! всички вие, които се оплаквате, че бензиновите в идвигателя харчат много, прочетете внимателно статията! Имам и малолитражен и голям бензин и при двата съм се уверил в гореописаните факти одавна.