IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо е опасно движението на ниски обороти?

Противно на разпространеното мнение двигателят се натоварва и харчи повече

Защо е опасно движението на ниски обороти?

Логиката при мното шофьори, които смятат, че придвижването на ниски обороти помага за икономия на горивото, се свежда до следното: колкото по-бавно се връща коляновият вал на двигателя при зададена скорост, толкова по-малко гориво е нужно. Така ли е в действителност?

Защо е опасно движението на ниски обороти?

Подобно мнение е напълно приемливо – при ниска скорост движението на коляновия вал изгаря по-малко гориво, което съответно щади и самия двигател. Само че при опит за ускорение на ниски обороти моторът не получава достатъчно гориво и се задъхва, тъй като сместта не успява да изгори.

Всичко това води и до други последици – получава се детонация, образува се нагар в горивната камера, запушват се дюзите и самият двигател се нагрява повече. Освен това, при рязък старт на ниски обороти значително са увеличава натоварването върху буталата и често може дори да се чуе характерен за това звук под капака.

Вибрациите, предизвикана от детонацията, оказват разрушително влияние не само върху работата на валовете на двигателя, но и върху лагерите, скоростната кутия и съединителя. Всички те се износват по-бързо и съответно се налага да бъдат ремонтирани, което е доста скъпо.

Защо е опасно движението на ниски обороти?

От оборотите на двигателя, зависи и налягането, създавано от маслената помпа. При ниски режими на работа съответно и то намалява, което води до по-лошо смазване на частите на мотора. А до какво води така нареченият „маслен глад” при двигателя, е известно на всички.

Въпреки разпространеното мнение, при малки обороти апетитът за гориво на мотора се увеличава и заради необходимостта за допълнително обогатяване на сместта. Това лесно може да бъде установено от показанията на датчика за моментния разход. В крайна сметка, ако шофьорът не смени на по-ниска предавка, автомобилът губи от динамиката си, а опитът за ускорение не се получава. Това дори може да доведе дори до изгасването на мотора и съответно до инцидент на пътя.

Експертите съветват движението на ниски обороти да става на път, на който няма други превозни средства или в задръстване, където няма нужда от внезапно ускорение. Ако все пак такова се наложи, свалянето на предавките е задължително. Не бива да се забравя, че оптималният диапазон на бензиновите атмосферни мотори е 2500-3000 об/мин и е желателно стрелката на оборотомера да се движи именно в този диапазон.

Снимки: Auto.Mail

0 от 500
  • #29
    3 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    CVT-то имало големи загуби, а другите нямат ли?За загуби не става на въпрос в случая, а кое пази най-добре двигателя и го държи в оптимални обороти и това безпорно е CVT, както си съгласен и ти. А акато става въпрос за загуби най-ниските са при е-CVT на хибридите на Тойота. Там имаме само една планетарна предавка. Безумно надеждна, направо вечна, защото нищо не може да и се развали, никакво обслужване, а само смяна на 100 000 км на маслото. На този етап по-добро от това не се сещам да има.
  • #28
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Я обясни какво точно е хидравличното при CVT?
  • #27
    10 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    CVT наистина е най-доброто в смисъл, че оборотите на двигателя могат да стоят постоянни при ускорение, но на практика има големи загуби понеже цялата кутия е един хидравличен механизъм и затова не е толкова популярна. При класическия автоматик има хидротрансформатор между кутията и двигателя, който също гълта от конете. Единствено при ръчната няма хидравлики и там загубите са най-малко.
  • #26
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Идва зимата и е добре да не се кара кола на високи обороти.
  • #25
    6 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Точно автоматика е най-доброто за двигателя ви. А конкретно CVT е най-най-доброто за него, защото двигателят ви е винаги в оптимални обороти спрямо скоростта и *** на газта. При автоматика го няма този баланс. Там трябва да достигнеш някакви обороти, за да превключи, докато при CVT имаш линейно ускорение и вдигане на оборотите, което е най-доброто.
  • #24
    14 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Вземаш автоматик и не се занимаваш с глупости, като трябва си сваля предавка и ускоряваш, ако караш спокойно поддържа ниски обороти. В статията са се опитали да обяснят термина LSPI (Low-Speed Pre-Ignition) но нещо май някой се е изгубил в превода.
  • #23
    21 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Зависи много от характера на двигателя и предавателните числа на кутията. Голям дизел + автоматик е едно, друго е една Honda S2000 която стига 9500 оборота. При повечето коли на пета с 80 не е проблем, стига да си на равен участък и да не се опитваш да ускоряваш, а само да поддържаш скоростта. Най-грозното нещо е като си на пета с 80, да натиснеш газта до долу и да чакаш да ускори. Това е все едно да душиш някой и да го караш да бяга.
  • #22
    12 rate up comment 1 rate down comment
    TDI ( преди 6 години )
    Разхода се бил увеличавал заради допълнителното обогятане на сместта?! Това да не е на дядо ми жигулито да се удави - последните повече от 20 години всичко го смята компютър. Всеки двигател има оптимални стойности на въздух и гориво и винаги се гледа да е еднакво. Абсолютно не съм съгласен и то точно гледайки показанията както предлагат в статията. Колкото повече се дигат оборотите, толкова повече се дига разхода. Дебело подчертавам обаче, че това е при ускорение!! Истината е, че всички зависи.
  • #21
    8 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Като цяло Цеко, родителите ти са създали голяма тъпотия!Кажи им да ползват гуми за да не създадат още едно недоразумение като теб. По долу ти казаха хората да четеш и да не се обясняваш много защото некомпетентността ти прозира от всякъде. С цъкането на + и - няма да промениш интелектуалното си състояние, както и с писан1то с различни никове. Толкова си пр0зД че човек не може да те сбърка.
  • #20
    12 rate up comment 12 rate down comment
    Цеко ( преди 6 години )
    При ниски обороти загубите от триeне са по-ниски; нагари не се образуват, защото горивото се дозира в подходящата гориво-въздушна пропорция; детонации се получават защото така работят двигателите в вътрешно горене; сместа при бензините честно се обогатява на вивоки обороти и натоварвания с цел охлаждане на горивните камериКато цяло голяма тъпотия