Въпреки някои отделни проблясъци, съветската автомобилна индустрия няма кой знае колко основания за хвалби. Повечето й модели са или лицензи на стари западни технологии (като Жигули, което е версия на Fiat 124), или откровени кражби.
Известните художници-графици братя Шчербинини със своя ГТЩ
Масовите съветски автомобили никога не са изпъквали нито с външен вид, нито с особени качества. Но в същото време множество съветски инженери и дизайнери са се опитвали със собствени сили да създадат модерни и интересни автомобили. Някои от тези единични опити са оцелели и до днес, и, честно казано, нерядко изглеждат доста по-вдъхновяващо от бълваните в големи серии фабрични соц возила. Нека си припомним някои от най-интересните, и същевременно най-редки, автомобили от бившия СССР.
15-те най-интересни самоделни машини от СССР (ГАЛЕРИЯ):
Още един самоделен съветски автомобил, който успява да доживее до наши дни в относително добро състояние. Той е построен от Николай Парафенко в Луганск, Украйна през 1972. В окачването са използвани компоненти от ГАЗ-21, двигателят е 1.2-литров от ВАЗ-2101, а елегантното двуврато купе е изработено от стъклопласт. Преди няколко години реставрираният автомобил бе пуснат за продажба. След това историята мълчи.