Въпреки някои отделни проблясъци, съветската автомобилна индустрия няма кой знае колко основания за хвалби. Повечето й модели са или лицензи на стари западни технологии (като Жигули, което е версия на Fiat 124), или откровени кражби.
Известните художници-графици братя Шчербинини със своя ГТЩ
Масовите съветски автомобили никога не са изпъквали нито с външен вид, нито с особени качества. Но в същото време множество съветски инженери и дизайнери са се опитвали със собствени сили да създадат модерни и интересни автомобили. Някои от тези единични опити са оцелели и до днес, и, честно казано, нерядко изглеждат доста по-вдъхновяващо от бълваните в големи серии фабрични соц возила. Нека си припомним някои от най-интересните, и същевременно най-редки, автомобили от бившия СССР.
15-те най-интересни самоделни машини от СССР (ГАЛЕРИЯ):
Двувратият седан Труд, който е построен през 1964 в Москва, шокира с две основни свои черти. Първата от тях е, че сложните му външни панели са изработени от стоманени листове, а не от композитни материали, което е направило изработката им много по-трудна. Втората вълнуваща част от историята за този автомобил е, че трицилиндровият му двигател не е взет от вече съществуващ модела, а е проектиран от самите създатели на колата. За съжаление, неговата мощност и останалите технически спецификации са неизвестни.