Въпреки някои отделни проблясъци, съветската автомобилна индустрия няма кой знае колко основания за хвалби. Повечето й модели са или лицензи на стари западни технологии (като Жигули, което е версия на Fiat 124), или откровени кражби.
Известните художници-графици братя Шчербинини със своя ГТЩ
Масовите съветски автомобили никога не са изпъквали нито с външен вид, нито с особени качества. Но в същото време множество съветски инженери и дизайнери са се опитвали със собствени сили да създадат модерни и интересни автомобили. Някои от тези единични опити са оцелели и до днес, и, честно казано, нерядко изглеждат доста по-вдъхновяващо от бълваните в големи серии фабрични соц возила. Нека си припомним някои от най-интересните, и същевременно най-редки, автомобили от бившия СССР.
15-те най-интересни самоделни машини от СССР (ГАЛЕРИЯ):
В средата на 80-те двама инженери - Парфьонов и Хаинов - сглобяват два такива автомобила, лично одобрени от не кой да е, а от Михаил Горбачов и Нучо Бертоне. "Лаура" е представена в Прага на изложение по случай 100-годишнината от създаването на автомобила. Самият Бертоне, който е почетен гост, не може да повярва, че тази кола е самоделка, конструирана от само двама души. Имайки предвид къде е създадена, едва ли трябва да се изненадваме, че в техническо отношение Лаура не е кой знае какво - двигателят е от ВАЗ-2105, скоростната кутия е от Запорожец, каретата на полуоските са от Нива. Но пък купето и неговите структурни елементи са проектирани на компютър - нещо небивало дотогава в СССР.