Въпреки някои отделни проблясъци, съветската автомобилна индустрия няма кой знае колко основания за хвалби. Повечето й модели са или лицензи на стари западни технологии (като Жигули, което е версия на Fiat 124), или откровени кражби.
Известните художници-графици братя Шчербинини със своя ГТЩ
Масовите съветски автомобили никога не са изпъквали нито с външен вид, нито с особени качества. Но в същото време множество съветски инженери и дизайнери са се опитвали със собствени сили да създадат модерни и интересни автомобили. Някои от тези единични опити са оцелели и до днес, и, честно казано, нерядко изглеждат доста по-вдъхновяващо от бълваните в големи серии фабрични соц возила. Нека си припомним някои от най-интересните, и същевременно най-редки, автомобили от бившия СССР.
15-те най-интересни самоделни машини от СССР (ГАЛЕРИЯ):
Зад стилния екстериор на Bera-1600 GT, който е построен в Симферопол от Виталий Руденко и Александър Костин, се крият двигател и скоростна кутия от ВАЗ-2101, както и окачване, съставено от всевъзможни чаркове от Жигули, ЗАЗ и ЛУАЗ. Beгa-1600 GT се появява в средата на 80-те и има напредничав за времето си интериор с дълбоки предни седалки, които се въртят около оста си и могат да оформят сепаре за четирима, когато колата е паркирана. Интересно е и оформлението на вратите, които се отварят с плъзгане напред, осигурявайки много лесен достъп до интериора, както на предния, така и на задния ред седалки. През 90-те е сглобен втори такъв автомобил, който се отличавал с много по-семпъл и конвенционален интериор. За съжаление, днес и двете машини са разглобени.