Въпреки някои отделни проблясъци, съветската автомобилна индустрия няма кой знае колко основания за хвалби. Повечето й модели са или лицензи на стари западни технологии (като Жигули, което е версия на Fiat 124), или откровени кражби.
Известните художници-графици братя Шчербинини със своя ГТЩ
Масовите съветски автомобили никога не са изпъквали нито с външен вид, нито с особени качества. Но в същото време множество съветски инженери и дизайнери са се опитвали със собствени сили да създадат модерни и интересни автомобили. Някои от тези единични опити са оцелели и до днес, и, честно казано, нерядко изглеждат доста по-вдъхновяващо от бълваните в големи серии фабрични соц возила. Нека си припомним някои от най-интересните, и същевременно най-редки, автомобили от бившия СССР.
15-те най-интересни самоделни машини от СССР (ГАЛЕРИЯ):
Войнишко зеленият цвят на Кентавър не е избран случайно, тъй като в неговите недра е разположена трансмисията от американския военен джип Willys MB, макар че двигателят е руски - от ВАЗ-2101. Към шасито са прикрепени ресори от УАЗ, а за външните панели са използвани стоманени листове, от които иначе са се правели газови печки. Покривът може да се демонтира, превръщайки Кентавър в кабриолет. Съветският микробус е построен през 1984 от Анатолий Мишков.