Въпреки някои отделни проблясъци, съветската автомобилна индустрия няма кой знае колко основания за хвалби. Повечето й модели са или лицензи на стари западни технологии (като Жигули, което е версия на Fiat 124), или откровени кражби.
Известните художници-графици братя Шчербинини със своя ГТЩ
Масовите съветски автомобили никога не са изпъквали нито с външен вид, нито с особени качества. Но в същото време множество съветски инженери и дизайнери са се опитвали със собствени сили да създадат модерни и интересни автомобили. Някои от тези единични опити са оцелели и до днес, и, честно казано, нерядко изглеждат доста по-вдъхновяващо от бълваните в големи серии фабрични соц возила. Нека си припомним някои от най-интересните, и същевременно най-редки, автомобили от бившия СССР.
15-те най-интересни самоделни машини от СССР (ГАЛЕРИЯ):
Този автомобил с лекота може да си съперничи с британските модели на Triumph и MG, но истината е, че той е роден в СССР и представлява силно модифициран Запорожец. В периода 1966 - 1968 били построени няколко автомобила Гепард, които се отличавали по елементите, взети от други коли. Някои от тях използвали двигател от ЗАЗ 966, а други от ЗАЗ 965. Лимузината е жива и днес, като в момента се реставрира цялостно. Кога ще стане готова, остава неизвестно.