IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо над една трета от новите коли идват без резервна гума?

За съжаление ще трябва все повече да свикваме с тази тенденция

Единственото по-лошо от това да спукаш гума, е да няма как да я оправиш. Именно такава е ситуацията за все повече собственици на нови автомобили, които с изненада установяват, че под кората на багажника има в най-добрия случай само ремонтен комплект за спукана гума. Според данните на Американската автомобилна асоциация AAA през 2015 36% от новите автомобили в страната се продават без резервна гума. В Европа ситуацията е даже по-лоша, заради като цяло по-малкия размер на автомобилите.
  
  
Една трета от новите коли идват без резервна гума


Ръстът на автомобилите без пето колело в багажника е повече от сериозен, тъй като през 2006 в Америка делът им е бил едва 5%, а в Европа - 8%.

Причината за всичко това е добре известна. Производителите всячески се опитват да намалят цената, да освободят повече багажно пространство, а и да намалят теглото на своите модели, за да отговорят на затягащите се регулации за средния разход на техните модели. Именно заради това, в последните няколко десетилетия, традиционните пълноразмерни резервни гуми бяха подменени от тънки и спестяващи място “патерици”. Впоследствие дори те започнаха да отстъпват място на ремонтни комплекти, състоящи се от спрей и мини компресор. Криковете и останалите инструменти пък при някои марки напълно изчезнаха, което породи нови вълнения сред потребителите.
 
 
Една трета от новите коли идват без резервна гума
  
   
Специално в Щатите, автомобилните производители са изправени пред перспективата до 2025 да намалят средния разход на гориво на моделните си гами до 5.2 л/100 км (макар че евентуалното преизбиране на Тръмп може да отложи срока отново), а за целта, освен на технологии, компаниите разчитат и на по-ниско тегло. Подмяната на пълноразмерна резервна гума и инструментите към нея с ремонтен комплект, който тежи по-малко от 2 кг, може да намали цялостното тегло на колата с до 14 килограма в някои случаи, което в автомобилния свят е много. Освен това, за целта компаниите не трябва да инвестират милиони в инженерство и технологии, а просто да не монтират въпросния компонент, което е особено изкушаващо за тях.

От AAA са идентифицирали 136 модела, продавани на американския пазар, чието серийно оборудване не включва резервна гума, макар че някои от тези модели предлагат пето колело срещу доплащане. Всеки от големите автомобилни производители продава поне един модел без резервна гума, като списъкът е пълен със спортни автомобили, купета и хибриди, при които пространството е ключово, както и с германски луксозни автомобили и кросоувъри, които често са оборудвани с гуми от типа Run Flat.

В последното десетилетие повече от 29 милиона автомобила, продадени в Щатите, не разполагат с резервна гума, сочи проучването на AAA. Шофьорите, които не са наясно, че автомобилите им не са оборудвани с допълнително колело най-вероятно ще разберат за това в най-неподходящия момент - когато закъсат на пътя. В повечето случаи, автомобилните производители заместват резервната гума с ремонтен комплект, който се състои от малко компресорче и специален препарат, който се впръсква през винтила и запушва дупката. Така или иначе обаче, тези комплекти са ефективни само в случаите, когато пробивът е малък и е в централната част на гумата или най-просто казано, някъде в протектора. Ако гумата е спукана отстрани в борда, въпросният спрей не може да запуши дупката и съответно вие оставате неподвижни на пътя. В някои случаи препаратът може да повреди безвъзвратно и датчика на системата за контрол на налягането в гумите, а подмяната му не е особено евтина.
  
  
Една трета от новите коли идват без резервна гума
  
  
От друга страна, някои производители залагат на гуми от типа Run Flat. При тях бордът е усилен и може да носи тежестта на колата, дори и без никакво налягане на въздух в гумата. И тук обаче има уловки - тези гуми са по-скъпи, возят по-твърдо, а монтажът и демонтажът им е по-труден и съответно специалистите взимат повече пари за услугата.

След всички тези размишления, трябва да се вземе предвид и фактът, че технологиите при производството на автомобилни гуми постоянно се развиват, което от своя страна спомага за все по-редките случаи на загуба на налягане. Най-просто казано, през годините гумите станаха много по-устойчиви на спукване. В тази връзка, един от водещите производители Michelin съобщава, че според проучванията му средностатистическият шофьор в наши дни шофира средно повече от 100 000 километра между два случая на спукване.

0 от 500
  • #3
    24 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Жълтеницо проЗда,ако погледнеш и направиш сравнение на екстрите с които се предлагат японските и немските автомобили, трябва да си сляп, за да не видиш, че японците предлагат много по-високо оборудване в базовите си модели. Точно немците те цакат за всяко нещо. Точно те искат да си доплащаш за всичко. Те горките до преди няколко год. предлагаха коли без климатик и 4 ел. стъкла, а ти си взел за екстри да дрънках. Аре качвай се в TDI-то, изфорсирай няколко пъти итръгвай да не те хване пушека!
  • #2
    34 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Когато инженерите произвеждаха колите имаше резервна гума.Когато счетоводителите се намесиха в производството резервните гуми изчезнаха.Според мен трябва да има закон, който да забранява продажбата на автомобили без резервна гума.Иначе дабра реклама сте направили на марката Мишлен и тухните проучвания, но едва ли са много верни, защото са отчели само регистрирани спуквания, а нерегистрираните може да са в пъти повече. Не казват и къде. В БГ на година поне 1-2 пъти пукам гуми на 25 000 км год.
  • #1
    11 rate up comment 29 rate down comment
    Жълтеницата ( преди 7 години )
    Най често оризите. Купувайки японски дарак трябва да се радваш ако не доплащаш за волан. Скоро ще започнат да ги изкарват с кормило от колело Балканче. Със звънеца и динамото дето се търка по Гумите.