Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Една трета от новите коли идват без резервна гума

Какви алтернативи предлагат производителите?

Една трета от новите коли идват без резервна гума

Единственото по-лошо от това да спукаш гума е да няма как да я оправиш. Именно такава е ситуацията за все повече собственици на нови автомобили, които с изненада установяват, че под кората на багажника има в най-добрия случай само ремонтен комплект за спукана гума. Според данните на Американската автомобилна асоциация AAA през 2015 36% от новите автомобили в страната се продават без резервна гума. В Европа ситуацията е идентична.

Една трета от новите коли идват без резервна гума

От информацията става ясно, че ръстът на автомобилите без пето колело в багажника е повече от сериозен, тъй като през 2006 в Америка делът им е бил едва 5%.

Причината за всичко това е добре известна. Производителите всячески се опитват да намалят цената, да освободят повече багажно пространство, а и да намалят теглото на своите модели, за да отговорят на затягащите се регулации за средния разход на техните модели. Именно заради това, в последните няколко десетилетия, традиционните пълноразмерни резервни гуми бяха подменени от тънки и спестяващи място “патерици”. Впоследствие дори те започнаха да отстъпват място на ремонтни комплекти, състоящи се от спрей и мини компресор. Криковете и останалите инструменти пък при някои марки напълно изчезнаха, което породи нови вълнения сред потребителите.

Една трета от новите коли идват без резервна гума

Специално в Щатите, автомобилните производители са изправени пред перспективата до 2025 да намалят средния разход на гориво на моделните си гами до 5.2 л/100 км, а за целта, освен на технологии, компаниите разчитат и на по-ниско тегло. Подмяната на пълноразмерна резервна гума и инструментите към нея с ремонтен комплект, който тежи по-малко от 2 кг, може да намали цялостното тегло на колата с до 14 килограма в някои случаи, което в автомобилния свят е много. Освен това, за целта компаниите не трябва да инвестират милиони в инженерство и технологии, а просто да не монтират въпросния компонент, което е особено изкушаващо за тях.

От AAA са идентифицирали 136 модела, продавани на американския пазар, чието серийно оборудване не включва резервна гума, макар че някои от тези модели предлагат пето колело срещу доплащане. Всеки от големите автомобилни производители продава поне един модел без резервна гума, като списъкът е пълен със спортни автомобили, купета и хибриди, при които пространството е ключово, както и с германски луксозни автомобили и кросоувъри, които често са оборудвани с гуми от типа Run Flat.

В последното десетилетие повече от 29 милиона автомобила, продадени в Щатите, не разполагат с резервна гума, сочи проучването на AAA. Шофьорите, които не са наясно, че автомобилите им не са оборудвани с допълнително колело най-вероятно ще разберат за това в най-неподходящия момент - когато закъсат на пътя. В повечето случаи, автомобилните производители заместват резервната гума с ремонтен комплект, който се състои от малко компресорче и специален препарат, който се впръсква през винтила и запушва дупката. Така или иначе обаче, тези комплекти са ефективни само в случаите, когато пробивът е малък и е в централната част на гумата или най-просто казано, някъде в грайфера. Ако гумата е спукана отстрани в борда, въпросният спрей не може да запуши дупката и съответно вие оставате неподвижни на пътя. В някои случаи препаратът може да повреди безвъзвратно и датчикът на системата за контрол на налягането в гумите, а подмяната му не е особено евтина.

Една трета от новите коли идват без резервна гума

От друга страна, някои производители залагат на гуми от типа Run Flat. При тях бордът е усилен и може да носи тежестта на колата, дори и без никакво налягане на въздух в гумата. И тук обаче има уловки - тези гуми са по-скъпи, возят по-твърдо, а монтажът и демонтажът им е по-труден и съответно специалистите взимат повече пари за услугата.

След всички тези размишления, трябва да се вземе предвид и фактът, че технологиите при производството на автомобилни гуми постоянно се развиват, което от своя страна спомага за все по-редките случаи на загуба на налягане. Най-просто казано, през годините гумите станаха много по-устойчиви на спукване. В тази връзка, един от водещите производители Michelin съобщава, че проучванията му в областта показват, че средностатистическият шофьор в наши дни шофира средно повече от 100 000 километра между два случая на спукване.
 

0 от 500
  • #19
    4 rate up comment 0 rate down comment
    abc ( преди 1 година )
    С ремонтен комплект си е "най-хубаво": -пукаш гумата -вадиш комплекта и пускаш компресора -прецакваш датчика -пецакваш и гумата -установяваш, че дупката не се е запушила -викаш пътна помощ -купуваш нова гума - тя така или иначе или е прецакана от дупката, ако е голяма, или от самата пяна -отиваш при вносителите на твоята кола и си купуваш нов датчик -отново ти свалят новата гума да ти сложат датчика -плащаш и за "обучение" нaа новия датчик -купуваш от тях и нова "пяна", да си имаш нова Честито!
  • #18
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    По голямо дърво от Рънфлат няма! Карал съм 1ка на БМВ с Рънфлат. Няма такава лагерница, усещат се и микро пукнатините на асфалта. След 2-3 месеца собственика, мой приятел ги изхвърли и си сложи нормални гуми Когато си взимах моята кола, дилъра ме попита какво искам без доплащане. Пълнорезервно колело, патерица или пяна. Избрах си пълнорезервното, никога не съм го вадил...но на предишния ми автомобил съм късал гума и пяната нямаше да помогне никога
  • #17
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Само патерица. Че като е поизносена спуканата гума освен датчика трябва комплект гуми. Абе ... така е. От сервиз се печели максимално.
  • #16
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Жълтия вече е с летящи чинии на благородното оризище.
  • #15
    3 rate up comment 4 rate down comment
    Georgi ( преди 1 година )
    Рънфлатът за мен е без алтернатива: за около 300 000 км каране съм спукал 4-5 рънфлата, като само един беше в дупка, а останалите набих пирон или някакво желязо в гумата, последно преди месец на Хемус след София. След като това стане караш още ако трябва 80-100 км без проблем до гумаджийницата, вярно на аварийки и с 50км/ч, но не въртиш крикове и слагаш патерици. Допълнително: рънфлатът, не се пръска, гумата така да се каже "не гръмва".
  • #14
    4 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Жълтия професор-гей кара без гуми, за него не е проблем.
  • #13
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Русия ( преди 1 година )
    Няма ли наредби за гумата.
  • #12
    10 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Да, добре си правиш сметката, най-вероятно на производителя всичко излиза не повече от 100 лв., но ти го продават за многократно завишена сума. Да, в Мазда е 1200 лв. никакъв бъзик, но при всички вносители цената е безбожно надута. А ако наистина пяната както каза колегата по-долу прецаква сензора освен самата гума-то тогава едно спукване може да излезне доста солено! Вместо да си сложа патерицата и да си залепя гумата в първата гумаджийница за 10 лв. трябва да купувам нова гума и сензор!
  • #11
    10 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Как 1200 лв. ве? Майтапиш ли се? Един крик струва 20-30 лв нов, а патерицата не зная, но една гума с джанта стоманена комплект нови от най-евтините е не повече от 100 лв нови. Патерицата трябва да е поне наполовина, т.е. всичкото реално ти излиза не повече от 100 лв. нови по цени на дребно. То голямо пестене. На производителя понеже количествата са големи ще му излезе двойно по-евтино, като разход. И кво излиза, че се ци-га-нят за някаква дребна сума, а ти искат(изнудват) за десетки пъти повече.
  • #10
    21 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Пести се тегло и място от махането на пълноразмерна резервна гума, която при размер 16-17 тези около 21-22 кг. и заема наистина доста от багажника. "Патерицата" е най-добрия вариант, защото е лека и не заема повече място от един ремонтен комплект. Но истинската причина да не ти я сложат е да си я платиш отделно. За мен това е чиста проба маркетинг и печелбарство. Никакви еко нормки и разходи на гориво не са. Ето например в Мазда "патерица" + крик е 1200 лв.! Това е отговора на "защо не слагат".