Германският промишлен гигант Bosch разработва принципно нов тип синтетични горива, които биха могли да спасят двигателя с вътрешно горене и да обърнат тенденцията към електрификация. Тези горива ползват водород, извлечен от океаните, и отпаден въглерод от различни индустриални производства. Резултатът е напълно въглеродно неутрален и не допринася за глобалното затопляне.
Снимка: Bosch
Първата стъпка в процеса е да се извлече водород от водата - сравнително лесен процес. За разлика от горивните клетки, където горивото е чист водород, тук не се налага да се мислят скъпи и сложни методи за складирането и транспортирането му. Вместо това водородът се смесва с въглерод - или като отпаден продукт от фабриките, или чрез директното му извличане от атмосферния въздух. И в двата случая самото производство на горивото помага за намаляване на парниковия ефект.
По замисъла на Bosch целият производствен процес ще е енергийно ефективен и ще се захранва само от възобновяеми източници. Компанията разработва различни варианти на синтетичното гориво, които съответно ще могат да заместят бензина, дизела и дори керосина.
"За да постигнем целите си в борбата с климатичните промени, са нужни и други интелигентни решения извън електромобилите", настоява Фолкмар Денер, шефът на Bosch. "В крайна сметка дори всички леки коли да минат на електричество, пак оставата камионите, корабите и самолетите... Затова въглеродно неутралните синтетични горива са многообещаващ път - включително и за леките коли".
Фолкмар Денер
Другото голямо достойнство на новите горива е, че те са напълно съвместими със съществуващата инфраструктура от бензиностанции и не се налага построяването на баснословно скъпи мрежи от електрически или водородни станции.
Запазването на двигателя с вътрешно горене ще е добра новина и за заетите в автомобилната индустрия, която е един от основните работодатели в Европа и Япония. Преминаването към значително по-простите за производство електромобили ще означава драстични съкращения по цялата верига на автоиндустрията, прогнозира наскоро FT.
Засега синтетичните горива на Bosch са в стадий на разработване и са доста скъпи за производство. След няколко години обаче компанията очаква да постигне пазарна цена от 1.20 евро за литър - горе-долу колкото струва бензинът в Европа в момента.