fallback

Историята на Calibra, последното култово спортно купе на Opel

Автомобилът бил толкова добър, че германците увеличили производството три пъти през първата година

В самия края на 80-те Opel представя модел, който следва една дългогодишна за германците традиция. Той се казва Opel Calibra и довършва започнатото от предишните успешни спортни купета на компанията – Manta, Opel GT и Monza. Елегантната Calibra се появява преди почти три десетилетия на автосалона във Франкфурт и веднага след премиерата й става ясно, че тя продължава успешната формула на своите предшественици. По всичко личи, че напредничавият дизайн е изпреварил времето си, най-вече в аеродинамично отношение – Calibra е серийният автомобил с най-ниско аеродинамично съпротивление по това време.

  

Освен това, новата кола от Рюселсхайм има независимо многоточково окачване отзад, предлага се със задвижване на четирите колела, супер модерни бензинови двигатели, както и стандартни „затворени“ катализатори. Всички тези иновации помагат на автомобила да спечели най-престижната автомобилна награда в Германия по това време - “Златен волан“.

Базовият 2.0-литров двигател със 115 к.с. успявал да ускори аеродинамичния световен шампион на Opel до максимална скорост от 203 км/ч, а по-мощната версия с 4 клапана на цилиндър и мощност от 150 к.с., можела да развие скорост от 223 км/ч. Въпреки впечатляващите за времето си динамични показатели, Calibra 16V все пак успявала да зарадва собственика си със среден разход от 7.7 л/100 км.

Opel Calibra се доказал като безкомпромисен за парите си спортен автомобил – все пак струвал само 33 900 дойче марки.

    

Подобно съотношение на цена и качество не било новост за Opel като марка. Популярната Manta вече се била възползвала от технологиите на Ascona, а Calibra сторила същото, но със своя близък роднина – Opel Vectra. Като резултат от това, Manta и Calibra били достъпни спортни автомобили, които с течение на времето се превърнали в култови за обикновения човек, който нямал голям избор на едновременно спортни, икономични и надеждни автомобили.

Формата следва функцията

Opel Calibra обединявал в себе си вълнуващ дизайн с оптимизирана аеродинамика и безкомпромисна практичност в ежедневието. Широко отварящият се заден капак давал достъп до огромно, 980-литрово багажно пространство и въпреки конфигурацията на купето, дългото междуосие давало възможност вътре да седнат четирима пътници, радващи се на щедро пространство и чудесен комфорт. Стандартното оборудване пък било богато и включвало серво усилвател на волана, 5-скоростна трансмисия с къси предавки, аудио система с 6 високоговорителя и затъмнени стъкла. Сред опциите влизали 4-степенна автоматична трансмисия и електрически шибедах.

Безопасността: основен приоритет

При проектирането на Calibra инженерите на Opel били фокусирани в предпазването на пешеходците, което е сред приоритетите и при модерните автомобили. Именно Calibra установява като належащо внедряването на инженерни решения като аеродинамично купе, заоблени ръбове, скрити чистачки на челното стъкло, скрити захвати за багажник на покрива и много други.

Активната безопасност пък била гарантирана с ABS система и нови елипсовидни фарове, а броните са специално проектирани, за да абсорбират енергията в случая на удар.

Златната дума: Turbo

При излизането си на пазара през 1990 Calibra вече се предлагала срещу доплащане с висококачествена система за задвижване на четирите колела в комбинация с двата 2.0-литрови бензинови двигателя. Стандартно моделът разполагал с предно предаване. Calibra 4x4 впечатлила всички с отлично сцепление, чудесна стабилност в режим на спиране и добро ускорение. Всички тези качества обаче заслужавали още повече мощност под капака и през 1992 от Opel сторили именно това. Била представена Calibra Turbo, която въпреки по-високата си цена от 49 800 дойче марки, отново било достъпно предложение в своя клас.

Opel Calibra Turbo била оборудвана стандартно с въпросното задвижване на четирите колела, 6-скоростна трансмисия, спортни седалки и 16-инчови олекотени алуминиеви джанти с широки гуми с размер 205/50. Най-интересен обаче бил 2.0-литровият турбо двигател, генериращ 204 к.с. и 280 Нм максимален въртящ момент при 2400 об/мин.

  

Появила се и специалната версия Calibra Keke Rosberg Edition, кръстена на шампиона от Формула 1 Кеке Розберг. Точно навреме за дебюта на Calibra в Германския шампионат за туристически автомобили (DTM) в сезон 1993/1994, германците представят новата модификация на модела с 2.5-литров V6 двигател с мощност 170 к.с., както и по-слабите варианти с 2.0-литров двигател, в специално изпълнение със състезателните цветове на компанията. Клиентите, които избират екзотичната версия Calibra Cliff Motorsport Edition, били още по-напред с материала. Техните коли имали същата разцветка, като състезателната машина от Class 1 на Международния шампионат за туристически автомобили (ITC), с която пилотът Мануел Ройтер печели световна титла в сериите, които играят ролята на наследник на DTM. Уличната версия на автомобила има 20 мм по-ниско спортно окачване и олекотени алуминиеви джанти с размер 7Jх16.

Големият финал: Last Edition

Само една година след успеха си в ITC Calibrа достига финалната права на своя живот. След общо 222 000 продадени автомобила от Opel пуснали на пазара финалното изпълнение Last Edition, което записало последната глава в историята на модела. Този вариант можел да бъде поръчан до април 1997 и пристигал с ниско и твърдо окачване, джанти BBS, кожена тапицерия и климатик. Клиентите можели да избират мeжду 2.5-литровия V6 двигател и 2.0-литровия атмосферен 4-цилиндров мотор със 136 к.с.

На 29 август 1997 бил сложен официалния край на производството. За 7-те години от модела били произведени 238 647 екземпляра в основния завод в Рюселсхайм, но и във фабриката във Финландия. За да отговорят на първоначалния бум в търсенето на Calibra, от Opel дори увеличили производствения обем през първата година от 20 000 на 60 000 бройки.

Най-големите пазари на Calibra били Германия, Англия, Италия, Испания и Франция. Базовата версия със 115 к.с. се доказала като най-успешна. От нея били продадени повече от 130 000 бройки, а веднага след нея се наредила 2.0-литровата версия със 150 к.с., от която били сглобени повече от 61 000 бройки.

Снимки: Opel

fallback
  • #13
    Wane ( преди 7 години )
    R129 е страхотна кола, ама се опасявам, че ще ми дойде нанагорно. Иначе не е като да не съм го мислил. Следя ги и тях.Тия долуизброените са по-достъпни и като поддръжка и такси, а и те (без алфата освен ако не е Quadrifoglio) тепърва ще вдигат цена
  • #12
    Анонимен ( преди 7 години )
    @Wane: насочи се към Мерцедес SL R129. В момента хубав и запазен може да се намери за 7-8 хиляди евро. Ако го пазиш и поддържаш, след 5-10 години стойността му ще бъде поне по две. Погледни само какви са цените на R107 (предната генерация).
  • #11
    Анонимен ( преди 7 години )
    Не само беше хубава и здрава кола, но и за разлика от останалите модели на Опел гниеше по-малко. Поне екземплярите след 1994 г от които имам най-вече впечатление. А от по-старите съм виждал с изгнили калници, където всъщност им беше проблема.Сега ако има запазена Калибра отново бих си взел. Писна ми от многото проблеми на новите автомобили. То датчици, модули, релета и какви ли не други глупости, които непрекъснато се развалят.Много кадърно направен Опел. Вече и тях не ги правят така......
  • #10
    Wane ( преди 7 години )
    @az, нямам никакъв опит със стари коли, та първия път сигурно няма да завърши добре така или иначе :DА и не съм избистрил какво искам, Alfa 145, BMW Z3, Porsche Boxter, Porsche 944, Saab 900, BMW E28... доста модели ми хващат окото
  • #9
    az ( преди 7 години )
    Насочи се към такъв youngtimer който харчи повече бензин от колкото масло
  • #8
    Анонимен ( преди 7 години )
    Ти къде ги четеш тия глупости за значението на думата "култов"?Някво неграмотно *** май се опитва да ни учи на български.Тази дума означава почитания и издигане на дадено нещо в култ - предимно за религиозни цели се е ползвало, но сега и за добри неща на които много хора се ВЪЗХИЩАВАТ, а не притежават.По твоята *** логика, нито един супер автомобил неможе да бъде наречен култов, защото няма да си го позволят много хора..Аман от прости ***, че чак и акъл дава...
  • #7
    Анонимен ( преди 7 години )
    "Култов" означава много хора да са имали такъв автомобил в миналото и да имат хубави спомени с него, и сега този модел почти да е изчезнал. То и Porsche 959 може да е култово, но колко хора въобще са се докосвали до тази кола и имат някакви спомени с нея.
  • #6
    Ауто билд за 2 лева ( преди 7 години )
    Тигра, Калибра...имаше Опел!Да не забравим изключителния простор за "купето" Калибра-ставаше и за семеен автомобил...
  • #5
    Стефан ( преди 7 години )
    Бичете минуси, но според мен това е последната красива кола от германия...
  • #4
    Wane ( преди 7 години )
    @12345, Speedster определено е доста як автомобил, но "най-култв" не значи нито най-бързи, нито най-лек, нито с най-добро управление. Пък и не е купе де.@Анонимен, в Холандия има много добре запазени интересни модели (не говоря конкретно за Calibra) от осемдесетте и деведесетте, обаче цените на всичко интересно от тоя период вече тръгна нагоре. Аз живея там и напоследък се чудя към какъв youngtimer да се насоча.
fallback
Последни