Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Историята на Calibra, последното култово спортно купе на Opel

Автомобилът бил толкова добър, че германците увеличили производството три пъти през първата година

Историята на Calibra, последното култово спортно купе на Opel

В самия края на 80-те Opel представя модел, който следва една дългогодишна за германците традиция. Той се казва Opel Calibra и довършва започнатото от предишните успешни спортни купета на компанията – Manta, Opel GT и Monza. Елегантната Calibra се появява преди почти три десетилетия на автосалона във Франкфурт и веднага след премиерата й става ясно, че тя продължава успешната формула на своите предшественици. По всичко личи, че напредничавият дизайн е изпреварил времето си, най-вече в аеродинамично отношение – Calibra е серийният автомобил с най-ниско аеродинамично съпротивление по това време. Освен това, новата кола от Рюселсхайм има независимо многоточково окачване отзад, предлага се със задвижване на четирите колела, супер модерни бензинови двигатели, както и стандартни „затворени“ катализатори. Всички тези иновации помагат на автомобила да спечели най-престижната автомобилна награда в Германия по това време - “Златен волан“.

Историята на Opel Calibra: последното култово спортно купе от Рюселсхайм

Базовият 2.0-литров двигател със 115 к.с. успявал да ускори аеродинамичния световен шампион на Opel до максимална скорост от 203 км/ч, а по-мощната версия с 4 клапана на цилиндър и мощност от 150 к.с., можела да развие скорост от 223 км/ч. Въпреки впечатляващите за времето си динамични показатели, Calibra 16V все пак успявала да зарадва собственика си със среден разход от 7.7 л/100 км.

Opel Calibra се доказал като безкомпромисен за парите си спортен автомобил – все пак струвал само 33 900 дойче марки.

Историята на Opel Calibra: последното култово спортно купе от Рюселсхайм

Подобно съотношение на цена и качество не било новост за Opel като марка. Популярната Manta вече се била възползвала от технологиите на Ascona, а Calibra сторила същото, но със своя близък роднина – Opel Vectra. Като резултат от това, Manta и Calibra били достъпни спортни автомобили, които с течение на времето се превърнали в култови за обикновения човек, който нямал голям избор на едновременно спортни, икономични и надеждни автомобили.

Формата следва функцията

Opel Calibra обединявал в себе си вълнуващ дизайн с оптимизирана аеродинамика и безкомпромисна практичност в ежедневието. Широко отварящия се заден капак давал достъп до огромно, 980-литрово багажно пространство и въпреки конфигурацията на купето, дългото междуосие давало възможност вътре да седнат четирима пътници, радващи се на щедро пространство и чудесен комфорт. Стандартното оборудване пък било богато и включвало серво усилвател на волана, 5-скоростна трансмисия с къси предавки, аудио система с 6 високоговорителя и затъмнени стъкла. Сред опциите влизали 4-степенна автоматична трансмисия и електрически шибедах.

Историята на Opel Calibra: последното култово спортно купе от Рюселсхайм

Безопасността: основен приоритет

При проектирането на Calibra инженерите на Opel били фокусирани в предпазването на пешеходците, което е сред приоритетите и при модерните автомобили. Именно Calibra установява като належащо внедряването на инженерни решения като аеродинамично купе, заоблени ръбове, скрити чистачки на челното стъкло, скрити захвати за багажник на покрива и много други.

Активната безопасност пък била гарантирана с ABS система и нови елипсовидни фарове, а броните са специално проектирани, за да абсорбират енергията в случая на удар.

Историята на Opel Calibra: последното култово спортно купе от Рюселсхайм

Златната дума: Turbo

При излизането си на пазара през 1990 Calibra вече се предлагала срещу доплащане с висококачествена система за задвижване на четирите колела в комбинация с двата 2.0-литрови бензинови двигателя. Стандартно моделът разполагал с предно предаване. Calibra 4x4 впечатлила всички с отлично сцепление, чудесна стабилност в режим на спиране и добро ускорение. Всички тези качества обаче заслужавали още повече мощност под капака и през 1992 от Opel сторили именно това. Била представена Calibra Turbo, която въпреки по-високата си цена от 49 800 дойче марки, отново било достъпно предложение в своя клас.

Opel Calibra Turbo била оборудвана стандартно с въпросното задвижване на четирите колела, 6-скоростна трансмисия, спортни седалки и 16-инчови олекотени алуминиеви джанти с широки гуми с размер 205/50. Най-интересен обаче бил 2.0-литровият турбо двигател, генериращ 204 к.с. и 280 Нм максимален въртящ момент при 2400 об/мин.

Историята на Opel Calibra: последното култово спортно купе от Рюселсхайм

Появила се и специалната версия Calibra Keke Rosberg Edition, кръстена на шампиона от Формула 1 Кеке Розберг. Точно навреме за дебюта на Calibra в Германския шампионат за туристически автомобили (DTM) в сезон 1993/1994, германците представят новата модификация на модела с 2.5-литров V6 двигател с мощност 170 к.с., както и по-слабите варианти с 2.0-литров двигател, в специално изпълнение със състезателните цветове на компанията. Клиентите, които избират екзотичната версия Calibra Cliff Motorsport Edition, били още по-напред с материала. Техните коли имали същата разцветка, като състезателната машина от Class 1 на Международния шампионат за туристически автомобили (ITC), с която пилотът Мануел Ройтер печели световна титла в сериите, които играят ролята на наследник на DTM. Уличната версия на автомобила има 20 мм по-ниско спортно окачване и олекотени алуминиеви джанти с размер 7Jх16.

Историята на Calibra, последното култово спортно купе на Opel

Големият финал: Last Edition

Само една година след успеха си в ITC Calibrа достига финалната права на своя живот. След общо 222 000 продадени автомобила от Opel пуснали на пазара финалното изпълнение Last Edition, което записало последната глава в историята на модела. Този вариант можел да бъде поръчан до април 1997 и пристигал с ниско и твърдо окачване, джанти BBS, кожена тапицерия и климатик. Клиентите можели да избират мeжду 2.5-литровия V6 двигател и 2.0-литровия атмосферен 4-цилиндров мотор със 136 к.с.

Историята на Opel Calibra: последното култово спортно купе от Рюселсхайм

На 29 август 1997 бил сложен официалния край на производството. За 7-те години от модела били произведени 238 647 екземпляра от Calibra в основния завод в Рюселсхайм, но и във фабриката във Финландия. За да отговорят на първоначалния бум в търсенето на Calibra, от Opel дори увеличили производствения обем през първата година от 20 000 на 60 000 бройки.

Най-големите пазари на Calibra били Германия, Англия, Италия, Испания и Франция. Базовата версия със 115 к.с. се доказала като най-успешна. От нея били продадени повече от 130 000 бройки, а веднага след нея се наредила 2.0-литровата версия със 150 к.с., от която били сглобени повече от 61 000 бройки.

Снимки: Opel
 

Тагове: opel calibra calibra turbo
0 от 500
  • #23
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Calibra ( преди 1 ден )
    Седи в гаража красавицата. Имам я от чисто нова -1992 2.0 115к.с. На 250000 км е май. Последните 6-7 години трупа прах ,ама МНОГО ми е мила. Желязна кола!!! Сега карам AUDI А5 3.0 купе. Честно казано-много съм разочарован. Пак от чисто нова. Докато стане на 100000км какво ли не се повреди. И все не се покрива от гаранцията . Дори и след 20 години, Калибрата е по-красива и мисля, че Никога няма да се разделя с нея!!!
  • #22
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 месеца )
    На Пешо калибрата... за времето си беше абсолютната топалка!
  • #21
    10 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 месеца )
    Кола мечта. Купих я 2000 година в уникално запазено състояние. Най-хубавите спомени са ми с нея, червена, ляти джанти, убийствен сексапил и най-важното ненадмината визия. Пилетата се подмокряха като я виждаха,а битките от завис почервеняваха. Браво за статията върнами много приятни спомени... За Калибрата е доказана максимата - Вземи ме и всички гаджета са твой.
  • #20
    3 rate up comment 2 rate down comment
    аз ( преди 1 година )
    @Wane не знам защо ми набиха минусите, ама кола на тия години освен ако не е купена от колекционер има шанса да е със (скрита) повреда във всяка част която може да се повреди. Вервай ми, все пак колата ми е на 22 :). Бих си купил такава с цел дългосрочно каране само ако имах още 5-6К да я излъскам за ретро парад
  • #19
    7 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    ********** Ферари.
  • #18
    3 rate up comment 1 rate down comment
    drianov ( преди 1 година )
    От 1994-та за фейслифта купето е поцинковано и отпада 2.0 150кс като на негово място идва 2.0 136кс Екотек. Няма как 1996-та да в била с великия redtop.
  • #17
    11 rate up comment 4 rate down comment
    А всъщност ... ( преди 1 година )
    "Автомобилът бил толкова добър, че..." тъпанарите от ГъМъ така и не намериха начин за производство на негов наследник! И така постепенно залезе Опел, да степен да стане придатък на френски недоразумения като пежо ...
  • #16
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Нисан 300ZX и Додж Стелт/Митсубиши 3000GT са си баш спортни коли, няколко идеи по-хардкор и не са точно в класа на Калибрата. Иначе да, Форд Проуб, Фиат Купе, Хонда Прелюд, Мазда MX-6, Роувър 200 Купе (с двата стъклени панела на тавана), това е била конглокенцията на Калибрата. Тези коли навремето са стрували точно колкото един семеен хечбек и са били красиви и бързи.
  • #15
    15 rate up comment 2 rate down comment
    Радев ( преди 1 година )
    Автомобил, който предизвиква неминуема асоциация с безгрижното, романтично време на 90-те. Елегантен, надежден и бърз. Подобни коли от онова време бяха още Форд Проуб, нисан 300 ЗХ и Додж Стелт. Още помня неграмотните обяви за автопродажби по онова време: Продавам Опел Колибри...:)
  • #14
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    @Wane: така е, но R129 е с много по-здрава и качествена сглобка от всичко което си изброил, намират се лесно части (дори и да са скъпи), а това е сериозен фактор за кола на 25+ години. Като го обслужиш и му оправиш всички болежки, може да се кара като нова кола, а не да лежиш под нея всеки уикенд в гаража, оцапан в масло.