fallback

Историята на Calibra, последното култово спортно купе на Opel

Автомобилът бил толкова добър, че германците увеличили производството три пъти през първата година

В самия края на 80-те Opel представя модел, който следва една дългогодишна за германците традиция. Той се казва Opel Calibra и довършва започнатото от предишните успешни спортни купета на компанията – Manta, Opel GT и Monza. Елегантната Calibra се появява преди почти три десетилетия на автосалона във Франкфурт и веднага след премиерата й става ясно, че тя продължава успешната формула на своите предшественици. По всичко личи, че напредничавият дизайн е изпреварил времето си, най-вече в аеродинамично отношение – Calibra е серийният автомобил с най-ниско аеродинамично съпротивление по това време.

  

Освен това, новата кола от Рюселсхайм има независимо многоточково окачване отзад, предлага се със задвижване на четирите колела, супер модерни бензинови двигатели, както и стандартни „затворени“ катализатори. Всички тези иновации помагат на автомобила да спечели най-престижната автомобилна награда в Германия по това време - “Златен волан“.

Базовият 2.0-литров двигател със 115 к.с. успявал да ускори аеродинамичния световен шампион на Opel до максимална скорост от 203 км/ч, а по-мощната версия с 4 клапана на цилиндър и мощност от 150 к.с., можела да развие скорост от 223 км/ч. Въпреки впечатляващите за времето си динамични показатели, Calibra 16V все пак успявала да зарадва собственика си със среден разход от 7.7 л/100 км.

Opel Calibra се доказал като безкомпромисен за парите си спортен автомобил – все пак струвал само 33 900 дойче марки.

    

Подобно съотношение на цена и качество не било новост за Opel като марка. Популярната Manta вече се била възползвала от технологиите на Ascona, а Calibra сторила същото, но със своя близък роднина – Opel Vectra. Като резултат от това, Manta и Calibra били достъпни спортни автомобили, които с течение на времето се превърнали в култови за обикновения човек, който нямал голям избор на едновременно спортни, икономични и надеждни автомобили.

Формата следва функцията

Opel Calibra обединявал в себе си вълнуващ дизайн с оптимизирана аеродинамика и безкомпромисна практичност в ежедневието. Широко отварящият се заден капак давал достъп до огромно, 980-литрово багажно пространство и въпреки конфигурацията на купето, дългото междуосие давало възможност вътре да седнат четирима пътници, радващи се на щедро пространство и чудесен комфорт. Стандартното оборудване пък било богато и включвало серво усилвател на волана, 5-скоростна трансмисия с къси предавки, аудио система с 6 високоговорителя и затъмнени стъкла. Сред опциите влизали 4-степенна автоматична трансмисия и електрически шибедах.

Безопасността: основен приоритет

При проектирането на Calibra инженерите на Opel били фокусирани в предпазването на пешеходците, което е сред приоритетите и при модерните автомобили. Именно Calibra установява като належащо внедряването на инженерни решения като аеродинамично купе, заоблени ръбове, скрити чистачки на челното стъкло, скрити захвати за багажник на покрива и много други.

Активната безопасност пък била гарантирана с ABS система и нови елипсовидни фарове, а броните са специално проектирани, за да абсорбират енергията в случая на удар.

Златната дума: Turbo

При излизането си на пазара през 1990 Calibra вече се предлагала срещу доплащане с висококачествена система за задвижване на четирите колела в комбинация с двата 2.0-литрови бензинови двигателя. Стандартно моделът разполагал с предно предаване. Calibra 4x4 впечатлила всички с отлично сцепление, чудесна стабилност в режим на спиране и добро ускорение. Всички тези качества обаче заслужавали още повече мощност под капака и през 1992 от Opel сторили именно това. Била представена Calibra Turbo, която въпреки по-високата си цена от 49 800 дойче марки, отново било достъпно предложение в своя клас.

Opel Calibra Turbo била оборудвана стандартно с въпросното задвижване на четирите колела, 6-скоростна трансмисия, спортни седалки и 16-инчови олекотени алуминиеви джанти с широки гуми с размер 205/50. Най-интересен обаче бил 2.0-литровият турбо двигател, генериращ 204 к.с. и 280 Нм максимален въртящ момент при 2400 об/мин.

  

Появила се и специалната версия Calibra Keke Rosberg Edition, кръстена на шампиона от Формула 1 Кеке Розберг. Точно навреме за дебюта на Calibra в Германския шампионат за туристически автомобили (DTM) в сезон 1993/1994, германците представят новата модификация на модела с 2.5-литров V6 двигател с мощност 170 к.с., както и по-слабите варианти с 2.0-литров двигател, в специално изпълнение със състезателните цветове на компанията. Клиентите, които избират екзотичната версия Calibra Cliff Motorsport Edition, били още по-напред с материала. Техните коли имали същата разцветка, като състезателната машина от Class 1 на Международния шампионат за туристически автомобили (ITC), с която пилотът Мануел Ройтер печели световна титла в сериите, които играят ролята на наследник на DTM. Уличната версия на автомобила има 20 мм по-ниско спортно окачване и олекотени алуминиеви джанти с размер 7Jх16.

Големият финал: Last Edition

Само една година след успеха си в ITC Calibrа достига финалната права на своя живот. След общо 222 000 продадени автомобила от Opel пуснали на пазара финалното изпълнение Last Edition, което записало последната глава в историята на модела. Този вариант можел да бъде поръчан до април 1997 и пристигал с ниско и твърдо окачване, джанти BBS, кожена тапицерия и климатик. Клиентите можели да избират мeжду 2.5-литровия V6 двигател и 2.0-литровия атмосферен 4-цилиндров мотор със 136 к.с.

На 29 август 1997 бил сложен официалния край на производството. За 7-те години от модела били произведени 238 647 екземпляра в основния завод в Рюселсхайм, но и във фабриката във Финландия. За да отговорят на първоначалния бум в търсенето на Calibra, от Opel дори увеличили производствения обем през първата година от 20 000 на 60 000 бройки.

Най-големите пазари на Calibra били Германия, Англия, Италия, Испания и Франция. Базовата версия със 115 к.с. се доказала като най-успешна. От нея били продадени повече от 130 000 бройки, а веднага след нея се наредила 2.0-литровата версия със 150 к.с., от която били сглобени повече от 61 000 бройки.

Снимки: Opel

fallback
  • #23
    Probe ( преди 3 години )
    Браво. И аз пазя моето червено купе от 95-та с невероятен лек алуминиев маздов шестак от MX-6 и не намирам друга кола, от която да ме гъделичка в стомаха като я погледна и да има формата на снаряд и повече стъкло отколкото ламарина в горната част на купето. За Калибра знам нечувани истории за катастрофи с огромна скорост, от която излизат хора все едно нищо. Много бяга, лежи на пътя с тоя нисък просвет и разкрачено задно окачване. Страхотна класика е Калибрата! 90-те бяха уникално време!
  • #22
    Calibra ( преди 5 години )
    Седи в гаража красавицата. Имам я от чисто нова -1992 2.0 115к.с. На 250000 км е май. Последните 6-7 години трупа прах ,ама МНОГО ми е мила. Желязна кола!!!Сега карам AUDI А5 3.0 купе. Честно казано-много съм разочарован. Пак от чисто нова. Докато стане на 100000км какво ли не се повреди. И все не се покрива от гаранцията .Дори и след 20 години, Калибрата е по-красива и мисля, че Никога няма да се разделя с нея!!!
  • #21
    Анонимен ( преди 6 години )
    Кола мечта. Купих я 2000 година в уникално запазено състояние. Най-хубавите спомени са ми с нея, червена, ляти джанти, убийствен сексапил и най-важното ненадмината визия. Пилетата се подмокряха като я виждаха,а битките от завис почервеняваха. Браво за статията върнами много приятни спомени... За Калибрата е доказана максимата - Вземи ме и всички гаджета са твой.
  • #20
    аз ( преди 7 години )
    @Wane не знам защо ми набиха минусите, ама кола на тия години освен ако не е купена от колекционер има шанса да е със (скрита) повреда във всяка част която може да се повреди. Вервай ми, все пак колата ми е на 22 :). Бих си купил такава с цел дългосрочно каране само ако имах още 5-6К да я излъскам за ретро парад
  • #19
    Анонимен ( преди 7 години )
    ********** Ферари.
  • #18
    drianov ( преди 7 години )
    От 1994-та за фейслифта купето е поцинковано и отпада 2.0 150кс като на негово място идва 2.0 136кс Екотек. Няма как 1996-та да в била с великия redtop.
  • #17
    А всъщност ... ( преди 7 години )
    "Автомобилът бил толкова добър, че..." тъпанарите от ГъМъ така и не намериха начин за производство на негов наследник!И така постепенно залезе Опел, да степен да стане придатък на френски недоразумения като пежо ...
  • #16
    Анонимен ( преди 7 години )
    Нисан 300ZX и Додж Стелт/Митсубиши 3000GT са си баш спортни коли, няколко идеи по-хардкор и не са точно в класа на Калибрата. Иначе да, Форд Проуб, Фиат Купе, Хонда Прелюд, Мазда MX-6, Роувър 200 Купе (с двата стъклени панела на тавана), това е била конглокенцията на Калибрата. Тези коли навремето са стрували точно колкото един семеен хечбек и са били красиви и бързи.
  • #15
    Радев ( преди 7 години )
    Автомобил, който предизвиква неминуема асоциация с безгрижното, романтично време на 90-те. Елегантен, надежден и бърз. Подобни коли от онова време бяха още Форд Проуб, нисан 300 ЗХ и Додж Стелт. Още помня неграмотните обяви за автопродажби по онова време: Продавам Опел Колибри...:)
  • #14
    Анонимен ( преди 7 години )
    @Wane: така е, но R129 е с много по-здрава и качествена сглобка от всичко което си изброил, намират се лесно части (дори и да са скъпи), а това е сериозен фактор за кола на 25+ години. Като го обслужиш и му оправиш всички болежки, може да се кара като нова кола, а не да лежиш под нея всеки уикенд в гаража, оцапан в масло.
fallback
Последни