IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

Ползата от някои от тези функции е силно преувеличена, смятат експерти

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

Ако вашият автомобил може сам да спре в екстренна ситуация, да контролира „слепите” зони и за да следи за движението на други превозни средства при преминаване през кръстовище, то шансовете да попаднете в катастрофа по време на пътуване е доста по-висок от обичайния. Това показва изследване на Американския застрахователен институт за безопасност на движението, цитирано от Automotive News.

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

Електронните асистенти на водача, задържащи автомобила в неговата лента на движение на безопасно разстояние от други коли, възможността за спиране при излизане на пешеходец на пътя и всякаки подобни системи за безопасност отдавна вече влизат в оборудването не само на скъпи модели, но и на бюджетни машини. Изследванията обаче показват, че ползата от тях е силно преувеличена.

На първо място – тези системи внушават на водача на автомобила измамно чувство за безопасност, като по този начин намаляват бдителността му и в същото време увеличават времето за реакция при попадане в опасна ситуация. Това води и до друг сериозен проблем – деградиране на шофьорските навици.

В същото време производителите масово рекламират ползвата от подобни функции за автономно придвижване, като основата причина е, че те вдигат цената на техните автомобили. Независимите експерти обаче са на противоположно мнение и вече бият тревога за опасността от широкото използване на тези технологии.

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

„Най-големи опасения предизвиква нивото на подготовка, което получават новите шофьори. Всичко се прави за тяхно улеснение, а това е голяма грешка, тъй като те стават по-невнимателни по време на движение”, категоричен е Ейдриън Ленд, президент на Американския застрахователен институт за безопасност на движението.

Ленд е напълно наясно с това, което казва – през последните 2 години смъртността по пътищата на САЩ се е увеличала с 14%, като през 2016 г. при катастрофи са загинали повече от 40 000 души. Има, разбира се, и други причини, но основната е, че шофьорите все по-често отвличат вниманието си от случващото се на пътя, като се доверяват на системите за полуавтономно придвижване. Те на свой ред не са съвършенни и служат само за презастраховане. Цялата отговорност си остава на шофьора на превозното средство.

През миналата година шофьор на Tesla Model S загуби живота си, след като повярва в автономността на своя автомобил и се блъсна с висока скорост в камион. Федералното разследване показа, че преди да загине мъжът е пътувал 37 минути, от които само 25 секунди е управлявал колата си. През останалото време тя е била на автопилот.

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

„Колкото повече един човек ползва тези системи, толкова повече той им се доверява. В опасни ситуации той вярва повече на тях, отколкото на собствените си способности и това може да бъде фатално”, твърди Шан Бао – експерт от Мичигански университет, който е участвал в изследването.

Проведеното от университета проучване показва, че шофьор, в чийто автомобил има система за следене на „слепите” зони, никога не поглежда през рамо при престрояване. Подобно нещо се случва и с тези, които се доверяват на круиз-контрола и смело махат крака си от педалите. Ако системата по някаква причина не отчете наличието на препятствие на пътя, те няма как да успеят да реагират и да натиснат спирачката. Не по-малко опасна, поне според експертите, е и системата City Safety с всички нейни аналози.

„Водач, който е свикнал с нея при движение в града, не осъзнава, че при скорост от над 50 км/ч автомобилът просто няма да може да спре. И това често завършва зле”, счита директорът на Американската автомобилна асоциация Крейг Бренън.

Някои от производителите, които до момента с огромен ентусиазъм се съревноваваха със създаването на подобни системи, осъзнават проблема и започнат да разработват технологии, ограничаващи възможностите им. От година насам General Motors поставя на всички модели на Cadillac система, която следи движението на очите на шофьора при включен круиз-контрол. Така тя не му позволя да отделя поглед от пътя.

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

На свой ред новите автомобили на Nissan спират напълно, ако шофьорът си махне ръцете от волана за повече от 30 секунди. Всичко това явно показва, че системите за безопасност всъщност са много опасни. И тепърва ще има още жертви, ако не се вземат мерки.

Снимки: Automotiveit, Architecturaldigest

0 от 500
  • #3
    12 rate up comment 3 rate down comment
    до първия ( преди 6 години )
    Не, че сега, като имат ESP-та не се трепят. Даже сега още повече, защото си мислят, че ESP-то ще им анулира грешката и ще ги върне в правия път, но не! Тези бараки трябва да бъдат забранени по нашите географски ширини, защото много хора, като седнат да ги карат започват да мислят, че са безсмъртни. Да не говорим, че са си чисто летни коли...
  • #2
    10 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Едни хора трябва да усвоят даден бюджет. Съответно се занимават с глупави изследвания. Отговорността си остава на шофьора! Системите за сигурност и комфорт са жизнено важни...
  • #1
    10 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Що народ се изтрепа със стари БМВ-та без ESP-та...Хайде стига глупости...отговорността по управлението на автомобила е само и единствено за шофьора, но системите за сигурност за изключително важни и полезни!