IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

Ползата от някои от тези функции е силно преувеличена, смятат експерти

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

Ако вашият автомобил може сам да спре в екстренна ситуация, да контролира „слепите” зони и за да следи за движението на други превозни средства при преминаване през кръстовище, то шансовете да попаднете в катастрофа по време на пътуване е доста по-висок от обичайния. Това показва изследване на Американския застрахователен институт за безопасност на движението, цитирано от Automotive News.

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

Електронните асистенти на водача, задържащи автомобила в неговата лента на движение на безопасно разстояние от други коли, възможността за спиране при излизане на пешеходец на пътя и всякаки подобни системи за безопасност отдавна вече влизат в оборудването не само на скъпи модели, но и на бюджетни машини. Изследванията обаче показват, че ползата от тях е силно преувеличена.

На първо място – тези системи внушават на водача на автомобила измамно чувство за безопасност, като по този начин намаляват бдителността му и в същото време увеличават времето за реакция при попадане в опасна ситуация. Това води и до друг сериозен проблем – деградиране на шофьорските навици.

В същото време производителите масово рекламират ползвата от подобни функции за автономно придвижване, като основата причина е, че те вдигат цената на техните автомобили. Независимите експерти обаче са на противоположно мнение и вече бият тревога за опасността от широкото използване на тези технологии.

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

„Най-големи опасения предизвиква нивото на подготовка, което получават новите шофьори. Всичко се прави за тяхно улеснение, а това е голяма грешка, тъй като те стават по-невнимателни по време на движение”, категоричен е Ейдриън Ленд, президент на Американския застрахователен институт за безопасност на движението.

Ленд е напълно наясно с това, което казва – през последните 2 години смъртността по пътищата на САЩ се е увеличала с 14%, като през 2016 г. при катастрофи са загинали повече от 40 000 души. Има, разбира се, и други причини, но основната е, че шофьорите все по-често отвличат вниманието си от случващото се на пътя, като се доверяват на системите за полуавтономно придвижване. Те на свой ред не са съвършенни и служат само за презастраховане. Цялата отговорност си остава на шофьора на превозното средство.

През миналата година шофьор на Tesla Model S загуби живота си, след като повярва в автономността на своя автомобил и се блъсна с висока скорост в камион. Федералното разследване показа, че преди да загине мъжът е пътувал 37 минути, от които само 25 секунди е управлявал колата си. През останалото време тя е била на автопилот.

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

„Колкото повече един човек ползва тези системи, толкова повече той им се доверява. В опасни ситуации той вярва повече на тях, отколкото на собствените си способности и това може да бъде фатално”, твърди Шан Бао – експерт от Мичигански университет, който е участвал в изследването.

Проведеното от университета проучване показва, че шофьор, в чийто автомобил има система за следене на „слепите” зони, никога не поглежда през рамо при престрояване. Подобно нещо се случва и с тези, които се доверяват на круиз-контрола и смело махат крака си от педалите. Ако системата по някаква причина не отчете наличието на препятствие на пътя, те няма как да успеят да реагират и да натиснат спирачката. Не по-малко опасна, поне според експертите, е и системата City Safety с всички нейни аналози.

„Водач, който е свикнал с нея при движение в града, не осъзнава, че при скорост от над 50 км/ч автомобилът просто няма да може да спре. И това често завършва зле”, счита директорът на Американската автомобилна асоциация Крейг Бренън.

Някои от производителите, които до момента с огромен ентусиазъм се съревноваваха със създаването на подобни системи, осъзнават проблема и започнат да разработват технологии, ограничаващи възможностите им. От година насам General Motors поставя на всички модели на Cadillac система, която следи движението на очите на шофьора при включен круиз-контрол. Така тя не му позволя да отделя поглед от пътя.

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

На свой ред новите автомобили на Nissan спират напълно, ако шофьорът си махне ръцете от волана за повече от 30 секунди. Всичко това явно показва, че системите за безопасност всъщност са много опасни. И тепърва ще има още жертви, ако не се вземат мерки.

Снимки: Automotiveit, Architecturaldigest

0 от 500
  • #13
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    "2. Да могат да се изключват по решение на водача, за да може от време на време да си опреснява уменията!" Всъщност повечето могат да се изключват!
  • #12
    10 rate up comment 0 rate down comment
    Русия ( преди 2 години )
    Особено в България тия системи(по-новите), съвсем закономерно ще се бъркат и т.н. Нито маркировка по пътищата, отстрани изяден асфалта, дупки.
  • #11
    9 rate up comment 0 rate down comment
    Един ( преди 2 години )
    Само тотален *** може да се довери на електронните системи за сигурност вместо на оценка на собствените си умения, опит и преценка на ситуацията! Автономното шофиране тепърва навлиза и тепърва ще гледаме шоу с пречукали се *** набрулили стотици хиляди на автопроизводителите щото щели да могат да си бъркат изодзадзе докато са в колата вместо да шофират
  • #10
    12 rate up comment 2 rate down comment
    Обективен ( преди 2 години )
    Типична гледка в България - ром/турчин в 10 годишен Мерцедес или БМВ, задължително с немска или белгийска регистрация! В Германия се чудят как да се оттърват от старите коли, които са изключително скъпи за поддръжка, Асан и Ахмед спестят 10 бона, вземат някоя стара Е класа или БМВ 5-ца и идват да се правяр на тарикати в България! Много сме далече от цивилизацията, много! Мерцедес и БМВ са чудесни автомобили, стига да имаш пари да ги поддържаш! А не гуми от OLX-а, турски части и бай Пешо монтьора
  • #9
    9 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 2 години )
    Не ме разбирайте погрешно, не съм против електронните асистенти. Нека си ги има всичките, но: 1. Да не се пропагандират като едва ли не ангели-хранители за водача! 2. Да могат да се изключват по решение на водача, за да може от време на време да си опреснява уменията! 3. Отнемат от удовослтвието на шофирането...Защото не ти дават пълен контрол над автомобила. А така или иначе всичко е безмислено когато има повече катастрофи, когато водачите нямат умения, защото всички се доверяват спяло!
  • #8
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Колев ( преди 2 години )
    Както и тези с ESP - има си физически граници, когато инерцията на колата не й позволява да спре или да влезне в правия път. Като нямаш ESP си правиш сметка как ще караш, за да не катастрофират като се завъртиш. Като имаш ESP си викаш "АА аз имам ESP, и да изтърва колата, тя ще си се контролира." Мои познати така катастрофираха с чисто ново БМВ, защото се довериха на системата и шофьора си помисли, че колата като я има, никога няма как да катастрофира!
  • #7
    15 rate up comment 1 rate down comment
    Колев ( преди 2 години )
    Помислете, едно време имаше на изпита на полигона потегляне под наклон. Ако не можеш, не взимаш книжка. Сега като имаш hill-start assist и компютъра ти държи спирачките и колата не се свлича назад, 1. с времето губиш умението да потегляш под наклон 2. новите водачи изобщо не го придобиват 3. като се качиш/качат на автомобил на който тая система е изключена или не работи, или я няма, 100% ще се ударят в това отзад, защото ще изпуснат колата!
  • #6
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Колев ( преди 2 години )
    Забелязвате ли статистиката ? Едно време когато не е имало електронни системи катастрофите бяха много по-малко. Вярно, че и колите бяха по-малко по пътищата в целия свят, но ПРОЦЕНТНО бяха по-малко катастрофите! Да речем от 1000 коли катастрофират 4-5 за ден, а сега от 10 000 коли катастрофират 80-100 за ден! Защото водачите бяха далеч по-умели и по-възпитани от сегашните лекета. Пък нямаше ESP, ABS, TCS, Hill-start assist или круиз контрол.
  • #5
    12 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Тоя с Х3-ката, ако имаш късмет да не се е претрепал някъде може и да го срещнещ, но като ги знам тези с БеЕмВенцата колко бързо дават фира се съмнявам. Естественият подбор си казва думата. Дано само не завлече със себе си невинни, защото понякога и така става! Това са най-големите комплексари и наглеци на пътя, плътно следвани от представителите на драйверите на ВАГ-групата и най вече тези с Аудитата. Изключително нагли същества. Последно време и разни кифли са станали състезателки.
  • #4
    15 rate up comment 1 rate down comment
    до "до първия&q ( преди 2 години )
    Е, затова си прав - познавам и разумни водачи на БМВ, но като цяло са завършени комплексари и наглеци! Пресен пример отпреди малко - пресичам на пешеходна пътека близо до нас, някакво леке с X3-ка ми дава нарочно газ и минава пред мен! Ама го запомних кое е, живея в малък град, имам чувството, че скоро ще се срещнем и там вече няма да е толкова нагъл!