Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

Ползата от някои от тези функции е силно преувеличена, смятат експерти

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

Ако вашият автомобил може сам да спре в екстренна ситуация, да контролира „слепите” зони и за да следи за движението на други превозни средства при преминаване през кръстовище, то шансовете да попаднете в катастрофа по време на пътуване е доста по-висок от обичайния. Това показва изследване на Американския застрахователен институт за безопасност на движението, цитирано от Automotive News.

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

Електронните асистенти на водача, задържащи автомобила в неговата лента на движение на безопасно разстояние от други коли, възможността за спиране при излизане на пешеходец на пътя и всякаки подобни системи за безопасност отдавна вече влизат в оборудването не само на скъпи модели, но и на бюджетни машини. Изследванията обаче показват, че ползата от тях е силно преувеличена.

На първо място – тези системи внушават на водача на автомобила измамно чувство за безопасност, като по този начин намаляват бдителността му и в същото време увеличават времето за реакция при попадане в опасна ситуация. Това води и до друг сериозен проблем – деградиране на шофьорските навици.

В същото време производителите масово рекламират ползвата от подобни функции за автономно придвижване, като основата причина е, че те вдигат цената на техните автомобили. Независимите експерти обаче са на противоположно мнение и вече бият тревога за опасността от широкото използване на тези технологии.

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

„Най-големи опасения предизвиква нивото на подготовка, което получават новите шофьори. Всичко се прави за тяхно улеснение, а това е голяма грешка, тъй като те стават по-невнимателни по време на движение”, категоричен е Ейдриън Ленд, президент на Американския застрахователен институт за безопасност на движението.

Ленд е напълно наясно с това, което казва – през последните 2 години смъртността по пътищата на САЩ се е увеличала с 14%, като през 2016 г. при катастрофи са загинали повече от 40 000 души. Има, разбира се, и други причини, но основната е, че шофьорите все по-често отвличат вниманието си от случващото се на пътя, като се доверяват на системите за полуавтономно придвижване. Те на свой ред не са съвършенни и служат само за презастраховане. Цялата отговорност си остава на шофьора на превозното средство.

През миналата година шофьор на Tesla Model S загуби живота си, след като повярва в автономността на своя автомобил и се блъсна с висока скорост в камион. Федералното разследване показа, че преди да загине мъжът е пътувал 37 минути, от които само 25 секунди е управлявал колата си. През останалото време тя е била на автопилот.

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

„Колкото повече един човек ползва тези системи, толкова повече той им се доверява. В опасни ситуации той вярва повече на тях, отколкото на собствените си способности и това може да бъде фатално”, твърди Шан Бао – експерт от Мичигански университет, който е участвал в изследването.

Проведеното от университета проучване показва, че шофьор, в чийто автомобил има система за следене на „слепите” зони, никога не поглежда през рамо при престрояване. Подобно нещо се случва и с тези, които се доверяват на круиз-контрола и смело махат крака си от педалите. Ако системата по някаква причина не отчете наличието на препятствие на пътя, те няма как да успеят да реагират и да натиснат спирачката. Не по-малко опасна, поне според експертите, е и системата City Safety с всички нейни аналози.

„Водач, който е свикнал с нея при движение в града, не осъзнава, че при скорост от над 50 км/ч автомобилът просто няма да може да спре. И това често завършва зле”, счита директорът на Американската автомобилна асоциация Крейг Бренън.

Някои от производителите, които до момента с огромен ентусиазъм се съревноваваха със създаването на подобни системи, осъзнават проблема и започнат да разработват технологии, ограничаващи възможностите им. От година насам General Motors поставя на всички модели на Cadillac система, която следи движението на очите на шофьора при включен круиз-контрол. Така тя не му позволя да отделя поглед от пътя.

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

На свой ред новите автомобили на Nissan спират напълно, ако шофьорът си махне ръцете от волана за повече от 30 секунди. Всичко това явно показва, че системите за безопасност всъщност са много опасни. И тепърва ще има още жертви, ако не се вземат мерки.

Снимки: Automotiveit, Architecturaldigest

0 от 500
  • #23
    3 rate up comment 0 rate down comment
    младен ( преди 1 година )
    Най големият проблем с това е че дори и никога да не им се доверя и да ги ползвам, може да ме отнесе някой дето ще си мисли че са супер. А това "...които се доверяват на круиз-контрола и смело махат крака си от педалите" от личен опит знам е напълно вярно. Половин час на круиз-контрол и толкова отвиквам че като стане нещо пред мене и трябва да намаля рязко се хващам че 1-2 сек. се чудя какво точно да направя вместо да натисна спирачката.
  • #22
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Спомням си по комунистическо, много пъти съм виждал разцепени Лади в стълб или дърво. Направо ставаха на части, но ги нямаше в новините. Сега същото правят с БМВ-та, редовно влизат в новините все едно е новина.
  • #21
    2 rate up comment 5 rate down comment
    Лечков ( преди 1 година )
    Стига тъпи статии! Колко фатални катастрофи са станали с автономен автомобил. Аз се сещам само за 1(една) Тесла дето утрепа собственика си преди 1 година. За това време са се избили милиони хора в катастрофи. Когато всички коли имат тези системи няма вече да има катастрофи, защото те няма да нарушават правилата.
  • #20
    3 rate up comment 0 rate down comment
    :) ( преди 1 година )
    Проблемът е в хората, не в системите. You can't fix stupid. Тези системи помагат, но това не означава, че можеш да си чатиш през това време, както забелязвам напоследък и по магистралите. Иначе какво означава да гледаш през рамо, за да се престрояваш?! Иначе съм имал две катастрофи. Ако в първата този два автомобила зад мен имаше ABS, нямаше да ни удари. Ако предишният ми автомобил имаше ESP, нямаше да ме завъртят, когато ме удариха в задната гума.
  • #19
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Асан ( преди 1 година )
    "Типична гледка в България - ром/турчин 10 годишен Мерцедес или БМВ, задължително с немска или белгийска регистрация! В Германия се чудят как да се оттърват от старите коли, които са изключително скъпи за поддръжка, Асан и Ахмед спестят 10 бона, вземат някоя стара Е класа или БМВ 5-ца и идват да се правяр на тарикати в България!" 10 хилки? За 10 години колата губи над 50% от стойността си.За останалото си горе-долу прав.
  • #18
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 1 година )
    Колега, дори електронните системи имат физически граници! Те не могат да увеличат триенето в колелата, не могат да ти намалят скоростта или да ти възстановят посоката когато нямаш сцепление! Не могат да те спасят ако си ***! Не трябва да се отнема удоволствието от шофирането, трябва да има по-строги и квалифицирани обучения. Трябва да има задължителни опресняващи глоксове през няколко години. И най-вече дори затвор за тежки провинения, за дрифт и състезания на обществени пътища!
  • #17
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 1 година )
    Бъдете против задължителното въвеждане на автономни автомобили и забраняване на "ръчно" управляемите, под оправдания от типа, че е опасно да се шофира и т.н. За някои хора шофирането е удоволствие, а не задължение. За какво да се произвеждат спортни коли с по няколко стотин коня ДВГ/ел.мотор, ако не можем да им се насладим, а ни возят като в градския транспорт !?!?!?
  • #16
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    За БГ да не се изкл1чват! ЗАДЪЛЖИТЕЛНО НЕ! Те на включени се трепят, като мухи, а на изключени познай. То всеки тогава ще се прави на състезател, за да „има пълен контрол над колата“... А и не знаеш на каква ситуация ще попаднеш. Мислиш си, ч всичко е ОК, но някъд на завоя камион е разсипал пясък, друг масло или пък има заледяване. Познайте тогава какъв миш-маш ще става!
  • #15
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Колев ( преди 1 година )
    Не бъдете против изцяло автономните автомобили - това е хубаво. 1. Инвалиди, бременни, възрастни хора - всички ще могат да се придвижват безопасно дори да не могат/да не знаят да шофират. 2. Пияните няма да им се налага да карат, както им се налага сега, и ще има по-малко пияни шофиращи. 3. Всички тикви, които карат по принуда, вместо за удоволствие ще се разкарат от волана!
  • #14
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Колев ( преди 1 година )
    Нека всички да могат. Така или иначе отговорността е на шофьора и докато остава негова, трябва да му бъде дадено правото да избира. Най-добре ще е да има напълно автономни автомобили, които даже да нямат волан и ***, и такива които са си за шофиране за удоволствие. Така и вълка сит, и агнето цяло! Всички доволни, за всеки има персонален избор.