IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Картелният скандал в Германия: всичко, което трябва да знаете

Максималната глоба се простира от 8 млрд. евро за BMW до 19 млрд. за Volkswagen

Картелният скандал в Германия: всичко, което трябва да знаете

Eфектите от Дизелгейт тъкмо бяха започнали да отшумяват, и сега изведнъж германската автомобилна индустрия е изправена пред нов, потенциално дори по-голям скандал. Обвиненията срещу Volkswagen, BMW, Daimler (компанията-майка на Mercedes), Audi и Porsche, че са участвали в картелни схеми още от 90-те години, са на път да ги вкарат в открита война с Европейската комисия. Германският икономически министър предупреждава, че доверието в цялата автомобилна промишленост на страната е заложено на карта. Най-важните неща, които трябва да знаете за скандала, според екипа на The Financial Times.

Картелният скандал: всичко, което трябва да знаете

КАКВИ СА ОБВИНЕНИЯТА: BMW, Daimler и компаниите от Volkswagen Group са обвинени, че са имали тайни срещи помежду си още от 90-те, за да се наговарят за технологии, компоненти и доставчици. Най-същественото обвинение е, че са се договорили помежду си да ползват твърде малки резервоари с AdBlue - разтвора на урея, ползван за намаляване на вредните емисии от дизелите. Няма обаче доказателства те да са се наговаряли и за цените.

КАК ОТГОВАРЯТ КОМПАНИИТЕ: за момента Daimler и Volkswagen отказват коментар. От BMW категорично отрекоха да са участвали в картелни споразумения, и настояват, че резервоарите с AdBlue на техните дизели са достатъчни, за да отговарят напълно на последните екологични норми. Все пак от BMW подчертават, че няма нищо необичайно да работят заедно с конкурентите си върху някои компоненти, които "не допринасят към отличаването на двете марки една от друга и съответно не се отнасят до конкуренцията".

Картелният скандал: всичко, което трябва да знаете

КОЛКО ВЕРОЯТНО Е БРЮКСЕЛ ДА АТАКУВА? Германия има огромно влияние в европейските институции. Но директоратът по конкуренцията в Европейската комисия отдавна се слави с яростно защитаваната си независимост - репутация, която само се задълбочи при сегашния комисар Маргрете Вестагер. Датчанката вече успя да се пребори с ред корпоративни гиганти, от Apple и Google с техните милиардни глоби до Amazon, McDonald's и "Газпром". "Доколкото я познавам, тя има куража да се захване с германците", коментира пред FT Филип Ламбертс, евродепутат от зелената партия. Това ще е и възможност за Вестагер да докаже, че не се е фокусирала само върху големи американски и руски компании, а ползва същия аршин и за европейските.

Картелният скандал: всичко, което трябва да знаете
Маргрете Вестагер може да използва случая, за да докаже, че не преследва само американски и руски компании

ИМА ЛИ ПРЕЦЕДЕНТИ? Европейската комисия и преди е била доста сурова с големи германски компании - например с четирите обществени Landesbanken, регионални банки, които закъсаха в разгара на последната финансова криза. В края на миналото десетилетие директоратът по конкуренцията предприе и доста строги действия срещу енергийния гигант E.on, бившия собственик на електроразпределението в Североизточна България. Компанията тогава предпочете споразумение с Брюксел, по силата на което бе принудена да продаде далекопреносната си мрежа и голяма част от производствените си мощности в Германия.

КАКВИ ГЛОБИ ЗАПЛАШВАТ АВТОПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ? Налаганите от Еврокомисията антикартелни санкции зависят от няколко фактора: годишния оборот за конкретните продукти, продължителността на нарушението и неговата сериозност. Максималният таван на глобите е фиксиран на 10% от оборота, което означава 8 млрд. евро за BMW, 14 млрд. за Daimler и 19 милиарда за Volkswagen. От голямо значение е и склонността на компанията да сътрудничи. Der Spiegel твърди, че VW и Daimler вече са докладвали сами на Еврокомисията за нарушенията - подход, който в миналото е отървавал други нарушители от глоби.

Картелният скандал: всичко, което трябва да знаете

ЗАЩО ВСИЧКИ СКАНДАЛИ СЕ ВЪРТЯТ ОКОЛО ДИЗЕЛА? Дизеловите двигатели, изобретени от Рудолф Дизел още през XIX век, станаха наистина масови в Европа през 90-те като средство автомобилните компании да отговорят на все по-затягащите се норми за емисиите. При дизелите като цяло емисиите въглероден диоксид са по-малки, и понеже екостандартите на ЕС се отнасят до целите флотилии, а не до отделните машини, най-лесното решение за автомобилните компании бе да увеличат дела на дизелите в производството си (политика, подкрепяна чрез субсидии и данъчни отстъпки от много европейски правителства).
Недостатъкът на дизелите е, че макар да са по-добри от гледна точка на парниковите емисии, отделят повече азотни съединения, които са отговорни за смога и замърсяването в големите градове.

КАК ЩЕ СЕ ОТРАЗИ СКАНДАЛЪТ НА ДИЗЕЛА? Този казус идва в най-лошия възможен момент за производителите, коментира пред FT Щефан Братцел от консултантската компания CAM. Дизелът вече е под натиск заради скандала с манипулираните тестове от VW и заради течащите разследвания за измами с емисиите срещу поне още 6 производителя. Градове като Париж, Мадрид и Атина подготвят цялостна забрана за дизелови автомобили; в Лондон собствениците на дизели ще заплащат допълнителна екотакса още от тази есен. Това вече започва да се отразява и на продажбите - делът на дизелите на най-големите европейски пазари, който бе 51.6% миналата година, през тази е вече 47.2%.
 

0 от 500
  • #4
    34 rate up comment 3 rate down comment
    Да ( преди 6 години )
    Трябва да се забранят старите дизели и в България, тези преди 2000г!
  • #3
    29 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Защо слагате минуси бе "Das ***", "Germany" и т.н. полу и цели ***?Айде напишете нещо? От кога ви обяснявам, че Германия е превърнала ЕС в роб на техните интереси и лъжат, мамят и какво ли не правят, за да си пробутват скапаната продукция?Нали сте много разбиращи? Истината за дизела излезе на яве, истината за измамите на VAG излезе на яве, а сега и на останалите немски фирми.То не беше Сименс в черния списък на св.банка, не бяха глоби разследвания..Добрече бабичката бута пари под масата
  • #2
    36 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    МНого важен момент от статията :" Der Spiegel твърди, че VW и Daimler вече са докладвали сами на Еврокомисията за нарушенията - подход, който в миналото е отървавал други нарушители от глоби " Демек ние сега да си признаем, че да избегнем санкциите, а 15 години нелоялна конкУренция и измами ???15 години хулене и плюене по френските и италианските производители и поставянето им в неблагоприятна пазарна среда?Абе немците са най-големите измамници на света - доказаха го стотици пъти.
  • #1
    30 rate up comment 15 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Закривайте немските перачници доказали се, като най-големите измамници!Освен далавера, измама и манипулации друго няма да видите от тях. Само автомобилната им индустрия да беше измамна с мед да ги намажеш. В тази държава където и да се разровиш на л@.на замирисва и колкото повече ровиш повече мириш. Няма голяма немска компания, която да не е свързана с голям скандал. Просто няма такава. Погледнете и какво направиха с Гърция същите.