IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Картелният скандал в Германия: всичко, което трябва да знаете

Максималната глоба се простира от 8 млрд. евро за BMW до 19 млрд. за Volkswagen

Картелният скандал в Германия: всичко, което трябва да знаете

Eфектите от Дизелгейт тъкмо бяха започнали да отшумяват, и сега изведнъж германската автомобилна индустрия е изправена пред нов, потенциално дори по-голям скандал. Обвиненията срещу Volkswagen, BMW, Daimler (компанията-майка на Mercedes), Audi и Porsche, че са участвали в картелни схеми още от 90-те години, са на път да ги вкарат в открита война с Европейската комисия. Германският икономически министър предупреждава, че доверието в цялата автомобилна промишленост на страната е заложено на карта. Най-важните неща, които трябва да знаете за скандала, според екипа на The Financial Times.

Картелният скандал: всичко, което трябва да знаете

КАКВИ СА ОБВИНЕНИЯТА: BMW, Daimler и компаниите от Volkswagen Group са обвинени, че са имали тайни срещи помежду си още от 90-те, за да се наговарят за технологии, компоненти и доставчици. Най-същественото обвинение е, че са се договорили помежду си да ползват твърде малки резервоари с AdBlue - разтвора на урея, ползван за намаляване на вредните емисии от дизелите. Няма обаче доказателства те да са се наговаряли и за цените.

КАК ОТГОВАРЯТ КОМПАНИИТЕ: за момента Daimler и Volkswagen отказват коментар. От BMW категорично отрекоха да са участвали в картелни споразумения, и настояват, че резервоарите с AdBlue на техните дизели са достатъчни, за да отговарят напълно на последните екологични норми. Все пак от BMW подчертават, че няма нищо необичайно да работят заедно с конкурентите си върху някои компоненти, които "не допринасят към отличаването на двете марки една от друга и съответно не се отнасят до конкуренцията".

Картелният скандал: всичко, което трябва да знаете

КОЛКО ВЕРОЯТНО Е БРЮКСЕЛ ДА АТАКУВА? Германия има огромно влияние в европейските институции. Но директоратът по конкуренцията в Европейската комисия отдавна се слави с яростно защитаваната си независимост - репутация, която само се задълбочи при сегашния комисар Маргрете Вестагер. Датчанката вече успя да се пребори с ред корпоративни гиганти, от Apple и Google с техните милиардни глоби до Amazon, McDonald's и "Газпром". "Доколкото я познавам, тя има куража да се захване с германците", коментира пред FT Филип Ламбертс, евродепутат от зелената партия. Това ще е и възможност за Вестагер да докаже, че не се е фокусирала само върху големи американски и руски компании, а ползва същия аршин и за европейските.

Картелният скандал: всичко, което трябва да знаете
Маргрете Вестагер може да използва случая, за да докаже, че не преследва само американски и руски компании

ИМА ЛИ ПРЕЦЕДЕНТИ? Европейската комисия и преди е била доста сурова с големи германски компании - например с четирите обществени Landesbanken, регионални банки, които закъсаха в разгара на последната финансова криза. В края на миналото десетилетие директоратът по конкуренцията предприе и доста строги действия срещу енергийния гигант E.on, бившия собственик на електроразпределението в Североизточна България. Компанията тогава предпочете споразумение с Брюксел, по силата на което бе принудена да продаде далекопреносната си мрежа и голяма част от производствените си мощности в Германия.

КАКВИ ГЛОБИ ЗАПЛАШВАТ АВТОПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ? Налаганите от Еврокомисията антикартелни санкции зависят от няколко фактора: годишния оборот за конкретните продукти, продължителността на нарушението и неговата сериозност. Максималният таван на глобите е фиксиран на 10% от оборота, което означава 8 млрд. евро за BMW, 14 млрд. за Daimler и 19 милиарда за Volkswagen. От голямо значение е и склонността на компанията да сътрудничи. Der Spiegel твърди, че VW и Daimler вече са докладвали сами на Еврокомисията за нарушенията - подход, който в миналото е отървавал други нарушители от глоби.

Картелният скандал: всичко, което трябва да знаете

ЗАЩО ВСИЧКИ СКАНДАЛИ СЕ ВЪРТЯТ ОКОЛО ДИЗЕЛА? Дизеловите двигатели, изобретени от Рудолф Дизел още през XIX век, станаха наистина масови в Европа през 90-те като средство автомобилните компании да отговорят на все по-затягащите се норми за емисиите. При дизелите като цяло емисиите въглероден диоксид са по-малки, и понеже екостандартите на ЕС се отнасят до целите флотилии, а не до отделните машини, най-лесното решение за автомобилните компании бе да увеличат дела на дизелите в производството си (политика, подкрепяна чрез субсидии и данъчни отстъпки от много европейски правителства).
Недостатъкът на дизелите е, че макар да са по-добри от гледна точка на парниковите емисии, отделят повече азотни съединения, които са отговорни за смога и замърсяването в големите градове.

КАК ЩЕ СЕ ОТРАЗИ СКАНДАЛЪТ НА ДИЗЕЛА? Този казус идва в най-лошия възможен момент за производителите, коментира пред FT Щефан Братцел от консултантската компания CAM. Дизелът вече е под натиск заради скандала с манипулираните тестове от VW и заради течащите разследвания за измами с емисиите срещу поне още 6 производителя. Градове като Париж, Мадрид и Атина подготвят цялостна забрана за дизелови автомобили; в Лондон собствениците на дизели ще заплащат допълнителна екотакса още от тази есен. Това вече започва да се отразява и на продажбите - делът на дизелите на най-големите европейски пазари, който бе 51.6% миналата година, през тази е вече 47.2%.
 

0 от 500
  • #14
    22 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    А Сааб кой ще компенсира? Ролвър? Ягуар? Волво? Все марки, които бяха купени от разни китайци, поради непазарните условия създадени от немците.Резултатите са на лице ама на тАпите немски фенове не им увират тиквите.
  • #13
    15 rate up comment 4 rate down comment
    за храните ( преди 6 години )
    Отделно вкусът на различните продукти е различен. Вземем една и съща шунка и наденица, а вкусът коренно различен. Вземам шоколад и той с различен вкус. Хляба, който го пекат и той различен, а го карат всичкия замразен в кашони от Германия. Уж бъхме едно време житницата на Европа и какво стана да ни карат замразен хляб от чужбина. Та в тази връзка щом ни продават храни по-ниско качество на по-висока цена, явно ни смятат за хора 2-ра, 3-та ръка, а тук някакви фенчета ги превъзнасят.Нещастници!
  • #12
    16 rate up comment 7 rate down comment
    за храните ( преди 6 години )
    За автомобилите им нищо мога да каж в момента, защото отдавна не карам немски. Отказаха ме по трудният начин след няколко коли, които не излизаха от сервиза и все нещо трябваше да им се прави. Мага в момента да говоря за Лидл и Кауфланд. Повечето храни в тези 2 верги са с по-висока цена у нас отколкото в Германия. Лично съм го видял. Да кажем разстоянието голямо, но често си купувам турско краве сирене и гръдско козе. Тези държави са ни съседи, а сиренето им у нас е по-скъпо. А, де?
  • #11
    18 rate up comment 8 rate down comment
    справедливо ще е ( преди 6 години )
    Германските автоконцерни да бъдат осъдени да плащат репарации на френските и италианските автопроизводители, за пропуснати ползи и нанесени морални и имуществени щети в особено голям размер.
  • #10
    18 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Германофилчета-дeбилчета,почвате ли да усещате, как ви е вътре или толкова сте свикнали, че не ви прави впечатление?Вурстовете сами си признават за дизелгейт, картел, ниско качество на храните, но не та не дeбилчетата си знаят своето и си тачат немско-китайските Б0kлуци и не им дреме, че ги правят на будали.
  • #9
    21 rate up comment 5 rate down comment
    112 ( преди 6 години )
    Стискам палци да ги одрусат здраво тези мошеници.
  • #8
    23 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    А за немските "храни" да говорим ли? Там мафията е най-голяма. Заливат Европа с ***, а на Източна Европа ни продават дори още по-големи с много по-ниско качество. Защо този скандал бързо отшумя и нищо не се случи? Явно хранителната им индустрия извади милионите и запуши устите на отговорните лица. И забележете само, че ни продават не само хранителни стоки с по-ниско качество, но и на по-висока цена. Пълен бойкот на всичко немско. В немска верига няма да стъпя повече. Измамници!
  • #7
    8 rate up comment 19 rate down comment
    до анонимния ( преди 6 години )
    Доше,явно караш повече от два часа на ден!/виж другата статия/.И каква е истината:-ФВ продължават да продават най-много автомобили,като регистрират най-голям ръст не в Европа,а в Северна Америка и Пасифика,БМВ И Мерцедес също постигат рекордни продажби навсякъде в света. Другата истина :въпреки огромните рестрикции и явни медийни манипулации,делът на продажбите на НОВИ дизели е почти 50% от общите продажби.А колкото до "робството" на ЕС - много си далеч от подобна материя!
  • #6
    21 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Пълен бойкот на всичко немско в Европа и може германчетата да се усетят, че с лъжи и измама не се правят нещата. Не се спряха. Тровят ни с дизели, лъжат с тестове и промиват мозъци на ниско интелигентните с пропагандни статии. Къде сте фенчетата да обясните защо, като са най-добри немските коли им трябват лъжи, измами и подкупи? Защо им е картелно споразумение? Нали са на-добрите? Защо са против да паднат миата за японските коли? Кажете! Нали немското е най-доброто, защо така става, а?
  • #5
    27 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Не само старите нафтови печки, а и новите трябва да се забранят. Дизела няма място в населените места. Но дизела май ще се окаже най-малкия проблем на вурстовете. Оказва се, че са го играли подмолно срещу другите и са били картел. Чудно ми е само защо до сега спаха всички евроГeйckи институции и ги прикриваха? Защо, като и обикновените хора ги виждаха нещата, че не са както трябва и вонят от всякъде. Да се разследват и придобиването на други компании от немците. Сигурен съм,че ще е интересно.