fallback

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

Плюсове и минуси на двата основни типа трансмисии

В почти всички сегменти автомобилите, представени на европейския пазар, се предлагат както с механична скоростна кутия, така и с автомат. Напоследък дори разликата в цените между двата вида трансмисии намаля значително, така че всеки, който не желае три педала в автомобила, може да избере автоматик. Дори при модели от ниски класове.В случая целта е да съберем на едно място всички плюсове и минуси на механичните кутии и на автоматиците. Трябва да се уточни, че става дума предимно за най-масовите хидромеханични автомати, а не за роботизираните трансмисии и за вариаторите.Механична скоростна кутия - минусиГолям проблем за новаците зад волана, които не могат да използват съединителя и затова колата им често гасне. Много от „пресните” шофьори също така не знаят кога трябва да сменят предавката.При потегляне под наклон при много от шофьорите автомобилът тръгва назад, което може да доведе до инцидент.Ръчните скорости не са удобни при движение в задръствания, тъй като постоянно се налага да се натиска съединителя и да се сменят предавките.Механична скоростна кутия – плюсовеДоста по-опростена конструкция от автоматика. Съответно и ремонтът, ако такъв се наложи, е много по-евтин.По-голям ресурс, по-ниска цена на автомобила и по-нисък разход на гориво.По-голямо удоволствие от шофиране. При ръчните скорости усещането за владеене на автомомобила е значително по-осезаемо.По-лесно маневриране при опит да се измъкне затънал автомобил, а също така и при движение по тежък терен. Ръчната скоростна кутия сменя по-бързо предавките, докато автоматикът може да прегрее. Автоматична скоростна кутия – минусиАвтомобилът с такава трансмисия все още е по-скъп на пазара.Разликата в сумата за ремонт на автоматика в сравнение с механичната скоростна кутия е сериозна. А и специалистите, които се оправят с автоматиците в масовите сервизи, са по-малко.Разходът на гориво при автомата е по-висок, тъй като хидротрансформаторът изисква жертви.Проблем при тегленето на друг автомобил на големи разстояния. При незапален двигател не се движи турбината, предавща движението на колянов вал към скоростната кутия, и съответно не работи маслената помпа, вдигаща налягане на маслото на автоматика. Съответно няма смазване в кутията, а маслото си стои в картера на кутията. Получава се "глад" за масло, затова се препоръчва тегленето да е на малко разстояние и при ниска скорост.

Тагове:
fallback
  • #6
    Triforce ( преди 6 години )
    Новите 8 и 9 скоростни кутии на немските автомобили са толкова добри, че не знам за какви ръчни можем да говорим! Плюс това вече няма автомобили висок клас с ръчна скоростна кутия. То и няма смисъл!
  • #5
    Анонимен ( преди 6 години )
    А пък при CVT даже няма какво да се сменя, защото имате безброй предавки и колата набира линейно, като тролей. Има и типтроници, които могат да ви симулират предавки. Също така при автоматика можеш да имаш няколко режима за смяна и да си избираш кой да ти е активен според настроението. Спортен, нормален, икономичен, градски, магистрала и т.н.Спорът автоматик срещу ръчка е все едно да се спори с ракета ли да се лети до Космоса или с каруца. Просто няма база за сравнение между двете.
  • #4
    Алекс ( преди 6 години )
    С 35 години стаж съм и не знам колко милиона километри. Твърдо за автоматика.....за който може да си го позволи. Много безаварийни!
  • #3
    Анонимен ( преди 6 години )
    Много неточности в статията писана за автоматиците от преди 15-20 г.В момента автоматиците сменят много по-бързо предавките отколкото при ръчката и разхода на гориво при много автоматици е по-нисък от разхода при същата кола и ръчка. Това с надеждността също не е баш така. Има здрави автоматици колкото ръчките и са с ресурс, колкото е ресурса на колата. Като оставим и останалите плюсове на АТ няма как да не споменем, че пази двигателя и го държи винаги в оптимални обороти.
  • #2
    Анонимен ( преди 6 години )
    тази статия е писана преди 20 години !!!с новите автомати с 2 съединителя и възможност за ръчно превключване и идентичен разход на горивоавтоматът е за предпочитане !разбира се тук се изключват тези тип CVT и тям подобни ....
  • #1
    ко ( преди 6 години )
    автомат според мен.вече няма да карам ръчка.отживелица и неудобство.
fallback
Последни