В почти всички сегменти автомобилите, представени на европейския пазар, се предлагат както с механична скоростна кутия, така и с автомат. Напоследък дори разликата в цените между двата вида трансмисии намаля значително, така че всеки, който не желае три педала в автомобила, може да избере автоматик. Дори при модели от ниски класове.В случая целта е да съберем на едно място всички плюсове и минуси на механичните кутии и на автоматиците. Трябва да се уточни, че става дума предимно за най-масовите хидромеханични автомати, а не за роботизираните трансмисии и за вариаторите.Механична скоростна кутия - минусиГолям проблем за новаците зад волана, които не могат да използват съединителя и затова колата им често гасне. Много от „пресните” шофьори също така не знаят кога трябва да сменят предавката.При потегляне под наклон при много от шофьорите автомобилът тръгва назад, което може да доведе до инцидент.Ръчните скорости не са удобни при движение в задръствания, тъй като постоянно се налага да се натиска съединителя и да се сменят предавките.Механична скоростна кутия – плюсовеДоста по-опростена конструкция от автоматика. Съответно и ремонтът, ако такъв се наложи, е много по-евтин.По-голям ресурс, по-ниска цена на автомобила и по-нисък разход на гориво.По-голямо удоволствие от шофиране. При ръчните скорости усещането за владеене на автомомобила е значително по-осезаемо.По-лесно маневриране при опит да се измъкне затънал автомобил, а също така и при движение по тежък терен. Ръчната скоростна кутия сменя по-бързо предавките, докато автоматикът може да прегрее. Автоматична скоростна кутия – минусиАвтомобилът с такава трансмисия все още е по-скъп на пазара.Разликата в сумата за ремонт на автоматика в сравнение с механичната скоростна кутия е сериозна. А и специалистите, които се оправят с автоматиците в масовите сервизи, са по-малко.Разходът на гориво при автомата е по-висок, тъй като хидротрансформаторът изисква жертви.Проблем при тегленето на друг автомобил на големи разстояния. При незапален двигател не се движи турбината, предавща движението на колянов вал към скоростната кутия, и съответно не работи маслената помпа, вдигаща налягане на маслото на автоматика. Съответно няма смазване в кутията, а маслото си стои в картера на кутията. Получава се "глад" за масло, затова се препоръчва тегленето да е на малко разстояние и при ниска скорост.