IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Неочакваният проблем с батериите

Очертава се бум на електромобилите - но за момента няма кой да го захранва

Неочакваният проблем с батериите

Само допреди година-две електрическото задвижване бе екзотичен експеримент от страна на една шепа компании. Днес, след Дизелгейт и затягането на регулациите, то е бъдещето на целия автомобилен сектор - или поне близкото бъдеще. Volkswagen разработва цяла гама електромобили и очаква да продава между 2 и 3 милиона годишно до 2025. Tesla обещава 1 милион продажби в глобален мащаб до 2020. Nissan очаква до 2025 цели 20% от продажбите му да се падат на електрически коли; Mercedes и BMW прогнозират между 15 и 20%. Ford очаква след десетилетие поне една четвърт от всички нови автомобили да са електрически.

Неочакваният проблем с батериите
Прототипът ЕQ - първият от цяла нова електрическа гама в Mercedes

КОЕТО ОБАЧЕ СЪЗДАВА НОВ ПРОБЛЕМ: откъде да се вземат батериите за такава пазарна офанзива. До миналата година производителите на литиево-йонни клетки имаха значително по-голям капацитет, отколкото търсенето предполагаше, отбелязва в анализ по темата Automotive News. Сега нещата се обръщат.
По изчисления на Еxane BNP Paribas, обявените цели за 2020 година ще изискват глобално производство на батерии от 600 гигаватчаса годишно. Днешният капацитет е едва 41.6 гигаватчаса. Затова някои производители като Tesla инвестират в създаването на собствено производство (прословутата "Гигафабрика" на Илон Мъск ще е с капацитет 35 гигаватчаса, почти колкото цялата глобална продукция в момента, и наскоро компанията обяви, че ще построи още една такава фабрика в Европа).

Неочакваният проблем с батериите
"Гигафабриката" на Tesla почти ще удвои глобалния капацитет на производителите на батерии. Но в близките години ще им трябва десеторно повече

ДРУГИ АВТОМОБИЛНИ ПРОИЗВОДИТЕЛИ обаче са на противоположното мнение. Volkswagen например си търси външен партньор за батериите на бъдещата електрическа гама - което ще е най-големият договор до момента в този сектор. Липсва ни експертизата да се заемем с това сами, признава Томас Зедран, шефът по стратегическото планиране на концерна. "Честно казано, ако се сравним в тази област със Samsung и LG, те са светлинни години пред нас", обяснява Зедран пред AN. По негови сметки инвестицията, нужна за задоволяване на бъдещите нужди на VW от батерии, ще надхвърли 20 милиарда евро. Въпросът е дали тази сума е по силите на някой от шестте кандидати за договора.
Nissan е единственият автомобилен гигант, който произвежда значими количества литиево-йонни клетки в Европа (в завода в Съндърланд, Великобритания). Но дори и партньорите им от Renault не виждат смисъл от подобно начинание - "Ние сме автомобилен производител, а не химически завод", казва Мариан Батайон, шеф на проекта за електромобили във френската компания.

Неочакваният проблем с батериите
И LG Chem, и Samsing започват да строят заводи за батерии в Източна Европа

ЛИПСАТА НА ОПИТ е само едната причина автомобилните компании да отбягват производството на батерии. Втората е, че то не е твърде доходно. Daimler например правеше собствени клетки, но се отказа. "Няма смисъл... Днес литиево-йонната клетка е почти като суровина, цената пада прекалено бързо", обяснява главният изпълнителен директор Дитер Цетше.

ЛИДЕРИТЕ в сектора на литиево-йонните батерии по пазарен дял:
1. Panasonic                                   19.6%
2. Automotive Energy Supply    15.1%
3. LG Chem                                     13.1%
4. Samsung SDI                             11.4%
5. China Aviation Lithium              7.3%


ПАДАЩИТЕ ЦЕНИ СА ключови за бъдещия успех на електромобилите. Анализаторите на Exane предвиждат, че цената на киловатчас ще падне от 400 долара през миналата година до 215 долара през 2020 и 140 долара през 2025. . Други пазарни консултанти я оценяват на около 275 долара в момента и предвиждат малко над 100 долара след пет години. При цена от около 110 долара за киловатчас електромобилите ще станат напълно конкурентни на тези с двигател с вътрешно горене, дори без субсидии от правителствата. "Вече виждаме цена от 100 евро за киловатчас на хоризонта", смята и Дитер Цетше. Ако това се случи, автомобилните компании ще започнат да печелят повече от електромобилите, отколкото от колите с конвенционален двигател.

Неочакваният проблем с батериите
Opel Ampera E, който ще се появи на пазара през февруари, обещава 500 км пробег с едно зареждане


САМАТА ТЕХНОЛОГИЯ НА БАТЕРИИТЕ напредна много в последните години. LG Chem, която доставя батериите на GM и Renault, успя да усъвършенства литиево-йонните клетки до степен да предложи максимален пробег от 400 (Renault Zoe) и дори 500 км (Opel Ampera E).
Все пак при батериите с течен електролит остава проблемът с транспортирането - понеже течността в клетките е леснозапалима, застрахователите отказват подобни товари за транспорт по вода. Затова производителите на батерии са принудени да строят заводи в близост до клиентите си - LG Chem например изгражда мощност в полския град Вроцлав, а Samsung SDI ще строи фабрика в Унгария.

Неочакваният проблем с батериите
Дори тази съвсем опростена графика ясно показва защо твърдите батерии са по-компактни и леки

БЪДЕЩЕТО МОЖЕ БИ ПРИНАДЛЕЖИ на друга технология, която тепърва се разработва - на "твърдите" батерии, при които течният електролит е заменен от твърдо вещество. Те са значително по-безопасни, не прегряват и могат лесно да се транспортират. Освен това са доста по-леки и компактни - при еднакъв капацитет твърдата батерия е едва четвърт от размерите на тази с течен електролит.
Неслучайно VW придоби дял от един от лидерите в този сектор - калифорнийската QuantumScape. Bosch пък купи конкурента SEEO още през 2014. Toyota, която дълго време се отнасяше скептично към електромобилите, през тази есен смени стратегията си и сега също проучва възможностите на батериите с твърд електролит. Главният им недостатък за момента е високата цена, заради която VW за момента ги предвижда само за луксозни марки като Porsche и може би Lamborghini. Но с развитието на технологията себестойността, естествено, ще падне.
 

0 от 500
  • #13
    20 rate up comment 2 rate down comment
    Imagine по Ленън ( преди 7 години )
    И ще дойде ден, когато петролните мултикартели ще бъдат подложени на същия геноцид както цигарените такива днес!
  • #12
    9 rate up comment 3 rate down comment
    Истината е .. ( преди 7 години )
    в графеновите батерии! Ама пусти петролни картели-замърсители!
  • #11
    19 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Точно в това мразовито време изпъкват недостатъците на ел.колите , макар че някой се опитват да ги карат и без парно пробега е с 40-50% надоло
  • #10
    10 rate up comment 7 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 7 години )
    до швабен, Новия плъгин Приус с литиево-йонна батерия дава 133 MPGe на американския тестов цикъл. За сравнение, Tesla Model S e 101 MPGe, a BMW i3 - 124 MPGe. Няма как по-големия Приус да бъде по-ефективен от oлекотеното полукарбоново i3 ако технологията на Тойота е "стара".
  • #9
    10 rate up comment 10 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 7 години )
    "Проблемът е, че тази технология на Panasonic, която те правят, е с най-ниска енергийна плътност и най-високо тегло от топ 6.."Тесла е маркетингов балон. Естествено че Панасоник няма да споделят най-модерните си технологии с тях.
  • #8
    10 rate up comment 7 rate down comment
    до швабен ( преди 7 години )
    Аз фолка ги мразя повече от теб ама на Тойота им е стара технологията и не виждам защо трябва да се защитават на сляпо за скапаните им хибриди.
  • #7
    14 rate up comment 14 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 7 години )
    ВАГи, лъжите и дезинформацията действат само при нискоинтелигентните фенчета на ВАГ. Феновете на Тойота отдавна знаят че Тойота ползва литиево-йонни батерии в плъгин Приуса от 2009 насам, а пък РАВ4ЕВ от 97-*** е един от първите масови електромобили. А все още ползват никел-метал-хидридни батерии, просто защото са по-надеждна и евтина алтернатива на литиево-йонните батерии при хибридите където не е нужен голям капацитет.
  • #6
    12 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Пена, 35 гигаватчаса ще е, когато започне пълноценно производство през 2018. С дострояването на всички блокове може да стигне 150 през 2021, но това включва не само клетки, а и готовите батерии, които те продават на хората да си слагат в гаражите. Проблемът е, че тази технология на Panasonic, която те правят, е с най-ниска енергийна плътност и най-високо тегло от топ 6 на световните производители. Ако другите успеят да понижат цените, това ще е вече страшна отживелица
  • #5
    13 rate up comment 2 rate down comment
    Рошко ( преди 7 години )
    А бе не знам за батериите, но това маце на снимката ако го хвана ще му спра тока...
  • #4
    19 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Толкова са напред тойота, че още ползват никел-металхидридни батерии, като телефона ми през 1999. Добре, че поне най-сетне се усетиха тая есен и откриха електромобила