Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Неочакваният проблем с батериите

Очертава се бум на електромобилите - но за момента няма кой да го захранва

Неочакваният проблем с батериите

Само допреди година-две електрическото задвижване бе екзотичен експеримент от страна на една шепа компании. Днес, след Дизелгейт и затягането на регулациите, то е бъдещето на целия автомобилен сектор - или поне близкото бъдеще. Volkswagen разработва цяла гама електромобили и очаква да продава между 2 и 3 милиона годишно до 2025. Tesla обещава 1 милион продажби в глобален мащаб до 2020. Nissan очаква до 2025 цели 20% от продажбите му да се падат на електрически коли; Mercedes и BMW прогнозират между 15 и 20%. Ford очаква след десетилетие поне една четвърт от всички нови автомобили да са електрически.

Неочакваният проблем с батериите
Прототипът ЕQ - първият от цяла нова електрическа гама в Mercedes

КОЕТО ОБАЧЕ СЪЗДАВА НОВ ПРОБЛЕМ: откъде да се вземат батериите за такава пазарна офанзива. До миналата година производителите на литиево-йонни клетки имаха значително по-голям капацитет, отколкото търсенето предполагаше, отбелязва в анализ по темата Automotive News. Сега нещата се обръщат.
По изчисления на Еxane BNP Paribas, обявените цели за 2020 година ще изискват глобално производство на батерии от 600 гигаватчаса годишно. Днешният капацитет е едва 41.6 гигаватчаса. Затова някои производители като Tesla инвестират в създаването на собствено производство (прословутата "Гигафабрика" на Илон Мъск ще е с капацитет 35 гигаватчаса, почти колкото цялата глобална продукция в момента, и наскоро компанията обяви, че ще построи още една такава фабрика в Европа).

Неочакваният проблем с батериите
"Гигафабриката" на Tesla почти ще удвои глобалния капацитет на производителите на батерии. Но в близките години ще им трябва десеторно повече

ДРУГИ АВТОМОБИЛНИ ПРОИЗВОДИТЕЛИ обаче са на противоположното мнение. Volkswagen например си търси външен партньор за батериите на бъдещата електрическа гама - което ще е най-големият договор до момента в този сектор. Липсва ни експертизата да се заемем с това сами, признава Томас Зедран, шефът по стратегическото планиране на концерна. "Честно казано, ако се сравним в тази област със Samsung и LG, те са светлинни години пред нас", обяснява Зедран пред AN. По негови сметки инвестицията, нужна за задоволяване на бъдещите нужди на VW от батерии, ще надхвърли 20 милиарда евро. Въпросът е дали тази сума е по силите на някой от шестте кандидати за договора.
Nissan е единственият автомобилен гигант, който произвежда значими количества литиево-йонни клетки в Европа (в завода в Съндърланд, Великобритания). Но дори и партньорите им от Renault не виждат смисъл от подобно начинание - "Ние сме автомобилен производител, а не химически завод", казва Мариан Батайон, шеф на проекта за електромобили във френската компания.

Неочакваният проблем с батериите
И LG Chem, и Samsing започват да строят заводи за батерии в Източна Европа

ЛИПСАТА НА ОПИТ е само едната причина автомобилните компании да отбягват производството на батерии. Втората е, че то не е твърде доходно. Daimler например правеше собствени клетки, но се отказа. "Няма смисъл... Днес литиево-йонната клетка е почти като суровина, цената пада прекалено бързо", обяснява главният изпълнителен директор Дитер Цетше.

ЛИДЕРИТЕ в сектора на литиево-йонните батерии по пазарен дял:
1. Panasonic                                   19.6%
2. Automotive Energy Supply    15.1%
3. LG Chem                                     13.1%
4. Samsung SDI                             11.4%
5. China Aviation Lithium              7.3%


ПАДАЩИТЕ ЦЕНИ СА ключови за бъдещия успех на електромобилите. Анализаторите на Exane предвиждат, че цената на киловатчас ще падне от 400 долара през миналата година до 215 долара през 2020 и 140 долара през 2025. . Други пазарни консултанти я оценяват на около 275 долара в момента и предвиждат малко над 100 долара след пет години. При цена от около 110 долара за киловатчас електромобилите ще станат напълно конкурентни на тези с двигател с вътрешно горене, дори без субсидии от правителствата. "Вече виждаме цена от 100 евро за киловатчас на хоризонта", смята и Дитер Цетше. Ако това се случи, автомобилните компании ще започнат да печелят повече от електромобилите, отколкото от колите с конвенционален двигател.

Неочакваният проблем с батериите
Opel Ampera E, който ще се появи на пазара през февруари, обещава 500 км пробег с едно зареждане


САМАТА ТЕХНОЛОГИЯ НА БАТЕРИИТЕ напредна много в последните години. LG Chem, която доставя батериите на GM и Renault, успя да усъвършенства литиево-йонните клетки до степен да предложи максимален пробег от 400 (Renault Zoe) и дори 500 км (Opel Ampera E).
Все пак при батериите с течен електролит остава проблемът с транспортирането - понеже течността в клетките е леснозапалима, застрахователите отказват подобни товари за транспорт по вода. Затова производителите на батерии са принудени да строят заводи в близост до клиентите си - LG Chem например изгражда мощност в полския град Вроцлав, а Samsung SDI ще строи фабрика в Унгария.

Неочакваният проблем с батериите
Дори тази съвсем опростена графика ясно показва защо твърдите батерии са по-компактни и леки

БЪДЕЩЕТО МОЖЕ БИ ПРИНАДЛЕЖИ на друга технология, която тепърва се разработва - на "твърдите" батерии, при които течният електролит е заменен от твърдо вещество. Те са значително по-безопасни, не прегряват и могат лесно да се транспортират. Освен това са доста по-леки и компактни - при еднакъв капацитет твърдата батерия е едва четвърт от размерите на тази с течен електролит.
Неслучайно VW придоби дял от един от лидерите в този сектор - калифорнийската QuantumScape. Bosch пък купи конкурента SEEO още през 2014. Toyota, която дълго време се отнасяше скептично към електромобилите, през тази есен смени стратегията си и сега също проучва възможностите на батериите с твърд електролит. Главният им недостатък за момента е високата цена, заради която VW за момента ги предвижда само за луксозни марки като Porsche и може би Lamborghini. Но с развитието на технологията себестойността, естествено, ще падне.
 

0 от 500
  • #23
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 2 години )
    Хех, да бе, никаква реклама, само куп блогове и полуграмотни джурналя дето повтарят като заклинания туитовете на Илонката. Илонката дето уж бил физик и много ги разбирал технологиите и се присмивал на Тойота че инвестирали във fool cells. Ама какво казват истинските физици като Мичио Каку по въпроса гледаме да го премълчим.. А в учебниците по икономика Тесла могат да влязат само като пример как да се надува балон докато се трупат загуби. Кофти само че скоро балона ще се спука.
  • #22
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Прав си, Шваба ( преди 2 години )
    Теслата е отвсякъде маркетингов балон - не ползва никъв маркетинг и реклама, но затва пък изду всички маркетингови отдели и зали за заседания на всички големи авто-корпорации - с тъпи, опулени и недоумяващи фейсове на спешно свикани оперативки, когато откри резервациите за Model III и влезе както в Гинес, така и в учебниците по икономика в рамките на 24h! Хах! \ : D /
  • #21
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 2 години )
    Поправям те, Tesla ползват клетки Panasonic 18650, изцяло разработени и произведени от Panasonic. Първото поколение, NCR18650A излиза през 1994-та и е първата литиево-йонна батерия с висок капацитет 2.9 Ah. Tesla Model S полва второто поколение NCR18650B, представено 2009-та, капацитет 3.1 Ah.
  • #20
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Аз доколкото знам Мъск е представил технологията за батериите а Панасоник са производителя, поправете ме ако бъркам!
  • #19
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Нали зора е да спрем двигателите с вътрешно горене. За момента това е ок но в някакъв и това трябва да спре
  • #18
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    "Докато не измислим ефективен възобновим енерго източник който не пречи на природата" Той си е измислен отдавна - кинетичната енергия от движението на автомобила се преобразува в електрическа и се съхранява в батерия. Така работи Приус от 20 години насам.
  • #17
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Освен батериите не забравяйте че и тока трябва да дойде от някъде. И тогава ще има друг проблем. Докато не измислим ефективен възобновим енерго източник който не пречи на природата по никакъв начин да не бързаме много с електромобилите
  • #16
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Така,нито една германска фирма при модерните автомобилни технологии. Батериите ги правят японци и корейци,дори жалкия Фолксваген признават,че са десетилетия след японците . И както всички знаем отново Тойота е сред най-добрите и при електричките,просто сега хибридите имат по-добър пазар и по-добри възможности. Никой не е достигнал ефективността и безпроблемната работа на хибридите на Тойота.
  • #15
    5 rate up comment 1 rate down comment
    razgradski pop ( преди 2 години )
    хубава и полезна статия...
  • #14
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    то това е стратегията на Мъск - да предвиди пазара и ако трябва леко да го побутне в желаната посока със честни и не чак толкова методи . Ако всичко върви по план в един момент Тесла да се превърне в най-големият доставчик на батерии за останалите , като самото им автомобилно производство е второстепенна задача . С други думи - нещо като петролен шейх на бъдещето .