fallback

Trabant 601: Картонен боклук или символ на свободата?

Историята на най-емблематичния автомобил на социализма

На 9 ноември 1989 г. Берлинската стена пада след 28 години вярна служба. Жителите на града я разрушават парче по парче на фона на сюити на Бах, изсвирени от руския виолончелист Мстислав Ростропович. Паметната картина завинаги остава в съзнанието на хора от целия свят. Малко след това жителите на Западeн Берлин правят сензационно откритие: улиците на града им са задръстени от дребните и странно изглеждащи автомобили на източногерманците, дошли да разгледат свободния свят. В този ден Trabant се превръща в символ на свободата.

   При появата си през 50-те Trabant е напълно адекватен за епохата автомобил - с някои добри инженерни решения, макар и с малко изостанал двутактов двигател. Но и отвъд Желязната завеса следвоенна Европа кара подобни, доста скромни автомобили. Проблемът с Trabant е само, че той си остава почти същият и 30 години по-късно  

      В края на 50-те режимът в ГДР е изправен пред предизвикателството да предложи на гражданите си евтино решение за персонална мобилност. То било да се създаде нещо между мотоциклет и кола – микроавтомобил с четири места и багажник, който трябвало да бъде лесен за ремонтиране и поддръжка.  
Първият Trabant – P50 – излиза на бял свят през 1957 година от фабриката в Цвикау, . Със своето предно предаване, напречно монтиран двигател и независимото си окачване, колата била на прага на модерността. През 1964 г. P50 е заменен от P601, който и до днес е най-популярният модел от марката, получил прякора Trabi.

    

    Абсолютно всичко в Trabant е проектирано с една-единствена цел – ниска цена. Външните панели на купето са изработени от композитен материал, в чийто състав влиза вълна, памук, а понякога дори хартия, слепени и пресовани със смола. Всичко това отговаряло на изискванията за икономичен производствен процес, както и на сериозния недостиг на стомана. Колкото до сигурността на купето – такава почти липсвала. Материалът бил чуплив като стъкло и почти невъзможен за рециклиране. В резултат на това, през 90-те учените започнали да използват специални бактерии, с чиято помощ да разграждат купетата на старите Trabi-та.

    

Trabant се произвежда от предприятието VEB Sachsenring Automobilwerke в Цвикау - във фабриката, която в по-добрите времена е правела модели на Horch и Audi  
Под капака откриваме малък двутактов двигател, който също бил особено икономичен – но главно за производителите си. Trabant става известен с не особено ниския си разход на гориво, със синия пушек, носещ се неизменно зад колата, както и почти скандалния, дрънчащ звук на винаги мазния ауспух.  
Качество на изработката? Тук дори няма нужда да коментираме. Едно видео от завода на Trabant казва всичко. Блъскане, фино “напасване” и удар с чук бележат експертните процедури във фабриката.

 

        Въпреки солидните си недостатъци, Trabant се превръща в огромен успех на източногерманското автомобилостроене. Около 3 милиона такива автомобила са продадени (седан и комби), което е около два пъти повече от продадените Mini-та! Разбира се, клиентите на Trabant не са имали особен избор. Алтернативите – Лада, Шкода, Вартбург и т.н. – не се славят с много по-голям технологичен напредък, а освен това са били и по-скъпи.  
Клиентите можели да избират от сиво, жълто, зелено и синьо. Изтокът така и не успява да произведе достатъчно ярки багрила, които да те накарат да се чувстваш жив.

Trabant струва 7450 източногермански марки - или около 2500 български лева от епохата на НРБ (у нас обаче цената е по-висока). Търсенето значително превишава предлагането и трабанти втора употреба се продават в ГДР за по 12-14 хиляди марки  

Trabant почти не се променя през целия си живот. Имало е идея моделът да бъде заменен с нов през 1987 г., но поради липса на пари, проектът бързо бил замразен. След 9 ноември в купето бил монтиран 1.1-литров двигател от Volkswagen Polo, но това не трогнало никого, имайки предвид отворените пазари и далеч по-качествените автомобили на Запада. През 1991 г. мъката била прекратена.

 
Истината е, че колкото и противоречива кола да е Trabant, тя със сигурност е достойна за уважение. Този автомобил дава така необходимата свобода на хиляди хора по света, които не могат да си позволят друго. Пък и колко са колите, които оставят такъв отпечатък в съзнанието на хората? Trabant винаги ще има място в сърцата на автомобилните фенове, пък и в ушите им... с онзи незабравим дрънчащ звук на 600-кубиковия, двутактов бензинов двигател с достойната мощност от 26 к.с.

Вижте и някои от по-редките версии на Trabant (ГАЛЕРИЯ):

fallback
  • #34
    Лорда ( преди 1 година )
    картонен *** е дачия и рено. картонен *** е всяка пародия на кола, излязла от стелантис. а пародия на медия е - алтокомедията ви тук.
  • #33
    бббб ( преди 2 години )
    Статията ви е пълна с неточности! Слагате информация за модели, които не съответстват на снимката. Ако бяхте поне малко обективни щяхте да намерите достоверна информация. Първо посоченият модел P1100 от 1973 година много преди изобщо да се роди идеята за съвместна работа с Фолксваген, а било предвидено да бъде с двигател Шкода 1100 и никога не е влизал в производство! Кафявият модел пък е бил предвиден със стандартния двигател. За безопасността не можете да бъдете по-далеч от истината.
  • #32
    Алексей ( преди 3 години )
    Трабант е сравним с Фиат Панда, с двуцилиндров двигател и седалки като шезлонг - две тръби и опънат плат между тях.
  • #31
    juli_kb ( преди 3 години )
    колко трябва да си глупав да мислиш че трабанта е картонен? Няма нищо общо с картона.
  • #30
    Анонимен ( преди 3 години )
    В Русе стана катастрофа между Трабант 601 и Волга ГАЗ 24. Двете коли се движеха в една посока и се удариха под ъгъл , като Трабито удари Волгата. Резултатът беше поразителен! Преден ляв калник на Волгата беше скъсан и падна на асфалта, а Трабито беше само одраскано в зоната на преден десен калник. При опит да счупя на парчета калник от Траби за да влезе във варела за *** въпреки големите ми усилия не ми се отдаде лесно. Сегашните пластмасови калници, и други детайли са много по-трошливи.
  • #29
    Trabant 601S ( преди 4 години )
    Най -сладкия, практичен, надежден, лек за обслужване и евтин автомобил правен някога
  • #28
    44kal ( преди 5 години )
    До хахото с псевдоним ''хахаха''-Хахаха ,близал си семенници през 87! А оближи и моя,левия!
  • #27
    Анонимен ( преди 6 години )
    Грешка в статията - първият Трабант излиза не 1959, а на 07.11.1957 по случай 40-годишнината от октомврийската революция и носи името "спътник" на немски, защото е кръстен на Спутник. Ама така е като свободно превеждате материали от нета.
  • #26
    dp ( преди 6 години )
    Най-много ме кефят тия ***, които сравняват Трабанта със западните скъпи коли (МБ, бмв и т.н), които на запад само малцина изедници са могли да си ги позволят. Масово народът и на запад е ходил на работа с колело, с градския или с някаква стара костенурка/калинка. А някой от профаните дали изобщо има представа от западни "коли" като Гого, Лойд, Бмв Изета, Месершмид и др., които са отдавна забравени полу-коли на почти двойна цена на Трабанта в онези години?
  • #25
    dp ( преди 6 години )
    Видеото е от 1991 г, когато заводът е бил пред затваряне, а работният морал - под нулата. Който е грамотен и знае немски, отзад се виждат надписи с тебешир против Хонекер. И дума да не става за такова ниво на работа до 1990 г, при положение, че комбинатът Заксенринг е бил навремето най-предпочитано работно място в цяла Саксония. За нивото на статията няма да коментирам - преписана е отнякъде, без никаква информация. Истината е, че Трабантът беше много добре конструиран и достъпен автомобил.
fallback
Последни