fallback

Trabant 601: Картонен боклук или символ на свободата?

Историята на най-емблематичния автомобил на социализма

На 9 ноември 1989 г. Берлинската стена пада след 28 години вярна служба. Жителите на града я разрушават парче по парче на фона на сюити на Бах, изсвирени от руския виолончелист Мстислав Ростропович. Паметната картина завинаги остава в съзнанието на хора от целия свят. Малко след това жителите на Западeн Берлин правят сензационно откритие: улиците на града им са задръстени от дребните и странно изглеждащи автомобили на източногерманците, дошли да разгледат свободния свят. В този ден Trabant се превръща в символ на свободата.

   При появата си през 50-те Trabant е напълно адекватен за епохата автомобил - с някои добри инженерни решения, макар и с малко изостанал двутактов двигател. Но и отвъд Желязната завеса следвоенна Европа кара подобни, доста скромни автомобили. Проблемът с Trabant е само, че той си остава почти същият и 30 години по-късно  

      В края на 50-те режимът в ГДР е изправен пред предизвикателството да предложи на гражданите си евтино решение за персонална мобилност. То било да се създаде нещо между мотоциклет и кола – микроавтомобил с четири места и багажник, който трябвало да бъде лесен за ремонтиране и поддръжка.  
Първият Trabant – P50 – излиза на бял свят през 1957 година от фабриката в Цвикау, . Със своето предно предаване, напречно монтиран двигател и независимото си окачване, колата била на прага на модерността. През 1964 г. P50 е заменен от P601, който и до днес е най-популярният модел от марката, получил прякора Trabi.

    

    Абсолютно всичко в Trabant е проектирано с една-единствена цел – ниска цена. Външните панели на купето са изработени от композитен материал, в чийто състав влиза вълна, памук, а понякога дори хартия, слепени и пресовани със смола. Всичко това отговаряло на изискванията за икономичен производствен процес, както и на сериозния недостиг на стомана. Колкото до сигурността на купето – такава почти липсвала. Материалът бил чуплив като стъкло и почти невъзможен за рециклиране. В резултат на това, през 90-те учените започнали да използват специални бактерии, с чиято помощ да разграждат купетата на старите Trabi-та.

    

Trabant се произвежда от предприятието VEB Sachsenring Automobilwerke в Цвикау - във фабриката, която в по-добрите времена е правела модели на Horch и Audi  
Под капака откриваме малък двутактов двигател, който също бил особено икономичен – но главно за производителите си. Trabant става известен с не особено ниския си разход на гориво, със синия пушек, носещ се неизменно зад колата, както и почти скандалния, дрънчащ звук на винаги мазния ауспух.  
Качество на изработката? Тук дори няма нужда да коментираме. Едно видео от завода на Trabant казва всичко. Блъскане, фино “напасване” и удар с чук бележат експертните процедури във фабриката.

 

        Въпреки солидните си недостатъци, Trabant се превръща в огромен успех на източногерманското автомобилостроене. Около 3 милиона такива автомобила са продадени (седан и комби), което е около два пъти повече от продадените Mini-та! Разбира се, клиентите на Trabant не са имали особен избор. Алтернативите – Лада, Шкода, Вартбург и т.н. – не се славят с много по-голям технологичен напредък, а освен това са били и по-скъпи.  
Клиентите можели да избират от сиво, жълто, зелено и синьо. Изтокът така и не успява да произведе достатъчно ярки багрила, които да те накарат да се чувстваш жив.

Trabant струва 7450 източногермански марки - или около 2500 български лева от епохата на НРБ (у нас обаче цената е по-висока). Търсенето значително превишава предлагането и трабанти втора употреба се продават в ГДР за по 12-14 хиляди марки  

Trabant почти не се променя през целия си живот. Имало е идея моделът да бъде заменен с нов през 1987 г., но поради липса на пари, проектът бързо бил замразен. След 9 ноември в купето бил монтиран 1.1-литров двигател от Volkswagen Polo, но това не трогнало никого, имайки предвид отворените пазари и далеч по-качествените автомобили на Запада. През 1991 г. мъката била прекратена.

 
Истината е, че колкото и противоречива кола да е Trabant, тя със сигурност е достойна за уважение. Този автомобил дава така необходимата свобода на хиляди хора по света, които не могат да си позволят друго. Пък и колко са колите, които оставят такъв отпечатък в съзнанието на хората? Trabant винаги ще има място в сърцата на автомобилните фенове, пък и в ушите им... с онзи незабравим дрънчащ звук на 600-кубиковия, двутактов бензинов двигател с достойната мощност от 26 к.с.

Вижте и някои от по-редките версии на Trabant (ГАЛЕРИЯ):

fallback
  • #24
    Дошо ( преди 7 години )
    Картонен *** разбира се.Социалистически за да бъдем точни.Оня образован, знаещ, можещ строй не можа да произведе нещо свястно за 45 години.То нямаше свястна дъвка и шоколад какво остава за автомобил.Формулата на ВЕРО-то е открадната от прогнилия запад.Какво повече да говорим като великите *** учени не са могли дори перилен препарат да направят?
  • #23
    Дошо ( преди 7 години )
    Картонен *** разбира се
  • #22
    Achtung ( преди 7 години )
    Нов западен автомобил в соца, без да си по високите етажи на партията беше трудна работа. Единствения възможен начин за партийците от по ниските етажи, бяха търговете на конфискувани коли, но и там искаха невероятни суми, както и произход на парите, а колите бяха с липси. Гледал съм Волво на подобен търг на което му искаха 34 хиляди лева, тоест 3 пъти повече от цената на Волга! На всичкото отгоре имаше големи липси и без познат шофьор в СОМАТ, набавянето на нужните части беше мисия невъзможна...
  • #21
    Анонимен ( преди 7 години )
    Хахахаха к.харник, 87-*** само партийни величия от най-висок ранг можеха да си купят Мерцедес. Лъжите ти на някой, който не е живял тогава можеш да ги разправяш!А тея 280 к. сънуваш ли ги или са ти мечта? Аре бегай, че си толкова смешен, че нема на къде. Пий си по-редовно хаповете най-добре! ***!
  • #20
    хахаха ( преди 7 години )
    Даам винаги феновете на соц-а са ме кефели, освен че са мързеливи минималисти са и злобни, неблестящи със знания. Мерцедеса го взех 87г. като се върнах от Либия, от един генерал. Отдавна съм в Германия и годишната ми заплата е 280к. евро, даа точно толкова, и не ми трябва да инвестирам а и не разбирам. Но пък миналия месец си взех новата Е-класа, и добре разбирам че като само философстваш ще караш сега примерно Поло.... А иначе на Путин кортежа е от Мерцедеси, не от Лади и т.н. Лека и доходна...
  • #19
    Анонимен ( преди 7 години )
    87-*** си купил Мерцедес или колата е била тази година и си е взел нов внос след 2000-та?
  • #18
    хахаха ( преди 7 години )
    леле чугунени червени тикви се разписали. Когато човек няма амбиции и го мързи да работи иска ей такива продукти като трабанта, да е евтинко и лесно за потдръжка та да можеш сам да се занимаваш вместо да вършиш по високоплатена работа от монтъор. Ама като купих първия Мерцедес 87г, 350SE и го гледаха като апарат от луната. То возия, комфорт, мощност. Да харчеше яко и частите бяха скъпи. Но затова се учи и се бачка яко, квалифицирана работа. А А мързеливите си харесват соц-а и трабанта.....
  • #17
    zoom-zoom ( преди 7 години )
    РЕСПЕКТ!!! какви ходения имаме с едно траби до камен бряг...на връщане бяхме му напълнили багажника с крадена царевица...еееех, яки и безгрижни времена!на времето не е имало бързи коли и недисциплинирани пешлемета зад волана, така че не е имало нужда от прекалено обезопасяване... и да, това е перфектниятдекор за концерт на юту!!!
  • #16
    Бумеранг ( преди 7 години )
    Това на клипа са простотии! Взех я чисто нова 1989 г. Перфектна сглобка! Всичко си е на мястото и пасва идеално! Вратите се затваряха като в масло. Преди съм имал лади и москвичи и по шест месеца вървях с ключовете да ги достягам, за да не хлопат и тракат! Траби никога не е закъсвал на сняг! При 90-100 ми гореше 5 бензин иначе съм го карал и с 130! В града отиваше на 7-8! Каквото и гориво да му сложех няма проблем, пали и тръгва! Пушекът отзад е от предозирането на маслото, който внимава, не пуш
  • #15
    Бумеранг ( преди 7 години )
    1995 г. Ден след като опънахме германците с 3:2 в София преди Бялата чешма преди Сливен една бургаска Лада ме засича при изпреварване и и ме хвъря в дясно в лозята! Търкулнах се с през таван с 90 км. Резултат: Предна дясна колонка огъната и преден десен покалник. Счупен десен калник, стъкло на дясната врата и спукан ляв заден калник и пробит в дясно таван! Всичко друго беше здраво!!! Правете си сметката! Карал съм я тази кола три години и нито веднъж не е отказала да запли дори и при -25!
fallback
Последни