fallback

Trabant 601: Картонен боклук или символ на свободата?

Историята на най-емблематичния автомобил на социализма

На 9 ноември 1989 г. Берлинската стена пада след 28 години вярна служба. Жителите на града я разрушават парче по парче на фона на сюити на Бах, изсвирени от руския виолончелист Мстислав Ростропович. Паметната картина завинаги остава в съзнанието на хора от целия свят. Малко след това жителите на Западeн Берлин правят сензационно откритие: улиците на града им са задръстени от дребните и странно изглеждащи автомобили на източногерманците, дошли да разгледат свободния свят. В този ден Trabant се превръща в символ на свободата.

   При появата си през 50-те Trabant е напълно адекватен за епохата автомобил - с някои добри инженерни решения, макар и с малко изостанал двутактов двигател. Но и отвъд Желязната завеса следвоенна Европа кара подобни, доста скромни автомобили. Проблемът с Trabant е само, че той си остава почти същият и 30 години по-късно  

      В края на 50-те режимът в ГДР е изправен пред предизвикателството да предложи на гражданите си евтино решение за персонална мобилност. То било да се създаде нещо между мотоциклет и кола – микроавтомобил с четири места и багажник, който трябвало да бъде лесен за ремонтиране и поддръжка.  
Първият Trabant – P50 – излиза на бял свят през 1957 година от фабриката в Цвикау, . Със своето предно предаване, напречно монтиран двигател и независимото си окачване, колата била на прага на модерността. През 1964 г. P50 е заменен от P601, който и до днес е най-популярният модел от марката, получил прякора Trabi.

    

    Абсолютно всичко в Trabant е проектирано с една-единствена цел – ниска цена. Външните панели на купето са изработени от композитен материал, в чийто състав влиза вълна, памук, а понякога дори хартия, слепени и пресовани със смола. Всичко това отговаряло на изискванията за икономичен производствен процес, както и на сериозния недостиг на стомана. Колкото до сигурността на купето – такава почти липсвала. Материалът бил чуплив като стъкло и почти невъзможен за рециклиране. В резултат на това, през 90-те учените започнали да използват специални бактерии, с чиято помощ да разграждат купетата на старите Trabi-та.

    

Trabant се произвежда от предприятието VEB Sachsenring Automobilwerke в Цвикау - във фабриката, която в по-добрите времена е правела модели на Horch и Audi  
Под капака откриваме малък двутактов двигател, който също бил особено икономичен – но главно за производителите си. Trabant става известен с не особено ниския си разход на гориво, със синия пушек, носещ се неизменно зад колата, както и почти скандалния, дрънчащ звук на винаги мазния ауспух.  
Качество на изработката? Тук дори няма нужда да коментираме. Едно видео от завода на Trabant казва всичко. Блъскане, фино “напасване” и удар с чук бележат експертните процедури във фабриката.

 

        Въпреки солидните си недостатъци, Trabant се превръща в огромен успех на източногерманското автомобилостроене. Около 3 милиона такива автомобила са продадени (седан и комби), което е около два пъти повече от продадените Mini-та! Разбира се, клиентите на Trabant не са имали особен избор. Алтернативите – Лада, Шкода, Вартбург и т.н. – не се славят с много по-голям технологичен напредък, а освен това са били и по-скъпи.  
Клиентите можели да избират от сиво, жълто, зелено и синьо. Изтокът така и не успява да произведе достатъчно ярки багрила, които да те накарат да се чувстваш жив.

Trabant струва 7450 източногермански марки - или около 2500 български лева от епохата на НРБ (у нас обаче цената е по-висока). Търсенето значително превишава предлагането и трабанти втора употреба се продават в ГДР за по 12-14 хиляди марки  

Trabant почти не се променя през целия си живот. Имало е идея моделът да бъде заменен с нов през 1987 г., но поради липса на пари, проектът бързо бил замразен. След 9 ноември в купето бил монтиран 1.1-литров двигател от Volkswagen Polo, но това не трогнало никого, имайки предвид отворените пазари и далеч по-качествените автомобили на Запада. През 1991 г. мъката била прекратена.

 
Истината е, че колкото и противоречива кола да е Trabant, тя със сигурност е достойна за уважение. Този автомобил дава така необходимата свобода на хиляди хора по света, които не могат да си позволят друго. Пък и колко са колите, които оставят такъв отпечатък в съзнанието на хората? Trabant винаги ще има място в сърцата на автомобилните фенове, пък и в ушите им... с онзи незабравим дрънчащ звук на 600-кубиковия, двутактов бензинов двигател с достойната мощност от 26 к.с.

Вижте и някои от по-редките версии на Trabant (ГАЛЕРИЯ):

fallback
  • #14
    fan ( преди 7 години )
    *** и то голям, но като много други *** на далеч по известни фирми е част от историята и част от ера, философия и.т.н. И до ден днешен пазя моят, който е комби, но е по-скоро с романтични подбуди...
  • #13
    знаещ ( преди 8 години )
    Как си представяте Зап.Германия да ви продаде кола, която да не е абонат на сервизите. Ами няма сметка. Те от това най-много печелят. купуваш някаква немска бричка и си абонат за консумативи и ремонти. Трабанта се доближава до електромобила. Нямаш смяна на масло и нищо по него. Наливаш бензин, една капачка двутактово масло и газ. Нещо, ако трябва да смениш струва много евтино и всеки може да си го смени сам. Много неизгодна кола се оказа и е спряха. Въпреки всичко се движат хиляди в Германия.
  • #12
    знаещ ( преди 8 години )
    Трабанта е добра кола за всички времена. Ако не бяха еко нормите още щяха да е произвеждат. За града е супер. Евтина и икономична, лека и практична. Няма ламарина за кривене и всичко е супер евтино и ремонтнопригодно. На пътя можеш да му направиш основен ремонт на Трабанта. Всичко можеш да смениш а минути и няма какво да ти изгние и на тенекеджия и бояджия никога няма да ходиш. Тази кола е спират не само заради еко нормите, но и заради автоиндустрията на Зап.германия,която няма сметка от Трабант
  • #11
    Achtung ( преди 8 години )
    Трабанта е добра кола за края на 50те и началото на 60те, предно предаване, олекотена каросерия и независимо окачване.
  • #10
    @ ( преди 8 години )
    Komsomolec , svetat e shirok ...
  • #9
    Анонимен ( преди 8 години )
    Като ти гледам липсата на акъл и колко си неграмотен, няма начин да не изпиташ носталгия. Има неща, които никога не можеш да ги купиш с пари, колкото и да си богат. Тогава живеехме бедно, но достойно и имахме идеали. Тогава можеше да играеш по нощите и домовете не се заключваха, защото нямаше кражби и престъпност. Тогава всички работеха и никой не трепереше за работното си място. Тогава имахме индустрия, сел.стопанство, образование,наука,здравеопазване и т.н., а сега имаме заеми към банките...
  • #8
    @ ( преди 8 години )
    Eh vnucheta na Botush Kaishev , oshte li izpitvate nostalgija po onija vremena kogato vsichki bjahme ednakvo bedni !?
  • #7
    Анонимен ( преди 8 години )
    Кой, каквото ще да говори, тази кола е легенда и такава ще си остане. Влезте в мобиле.де и вижте цените и ще разберете за какво говорим! Няма масова кола, която след толкова години да струва толкова. Под 3000 евро Траби в добро състояние НЯМА!!! Тази кола струва повече от западните аналози и ще струва още повече след време. Факт!Статията е написана доста манипулативно. Колата е боготворена от източни и западно германци. Виждат се доста по улиците на всички немски градове.
  • #6
    до: @ ( преди 8 години )
    Личи ти, че си дете на демокрацията! С толкова акъл по време на комунизЪма, най-много метач по улиците да беше станал. А с тази шльокавица и за такъв нямаше да те вземат. Само ще ти кажа, че по време на соца, неграмотността беше 0%!! НУЛА %!!! Разбираш ли какво ти говоря. А сега неграмотните са около 40%, но реално са много повече. Щом журналистите излизат неграмотни от университета смятай! Държава в която се влиза по-трудно в детска градина, отколкото във ВУЗ не ми я хвали! Демокрация е...
  • #5
    @ ( преди 8 години )
    TrabanTutljak - nishto poveche ot simvol na komunisticheskata nekadarnost i bezpomoshnost .
fallback
Последни