fallback

Trabant 601: Картонен боклук или символ на свободата?

Историята на най-емблематичния автомобил на социализма

На 9 ноември 1989 г. Берлинската стена пада след 28 години вярна служба. Жителите на града я разрушават парче по парче на фона на сюити на Бах, изсвирени от руския виолончелист Мстислав Ростропович. Паметната картина завинаги остава в съзнанието на хора от целия свят. Малко след това жителите на Западeн Берлин правят сензационно откритие: улиците на града им са задръстени от дребните и странно изглеждащи автомобили на източногерманците, дошли да разгледат свободния свят. В този ден Trabant се превръща в символ на свободата.

   При появата си през 50-те Trabant е напълно адекватен за епохата автомобил - с някои добри инженерни решения, макар и с малко изостанал двутактов двигател. Но и отвъд Желязната завеса следвоенна Европа кара подобни, доста скромни автомобили. Проблемът с Trabant е само, че той си остава почти същият и 30 години по-късно  

      В края на 50-те режимът в ГДР е изправен пред предизвикателството да предложи на гражданите си евтино решение за персонална мобилност. То било да се създаде нещо между мотоциклет и кола – микроавтомобил с четири места и багажник, който трябвало да бъде лесен за ремонтиране и поддръжка.  
Първият Trabant – P50 – излиза на бял свят през 1957 година от фабриката в Цвикау, . Със своето предно предаване, напречно монтиран двигател и независимото си окачване, колата била на прага на модерността. През 1964 г. P50 е заменен от P601, който и до днес е най-популярният модел от марката, получил прякора Trabi.

    

    Абсолютно всичко в Trabant е проектирано с една-единствена цел – ниска цена. Външните панели на купето са изработени от композитен материал, в чийто състав влиза вълна, памук, а понякога дори хартия, слепени и пресовани със смола. Всичко това отговаряло на изискванията за икономичен производствен процес, както и на сериозния недостиг на стомана. Колкото до сигурността на купето – такава почти липсвала. Материалът бил чуплив като стъкло и почти невъзможен за рециклиране. В резултат на това, през 90-те учените започнали да използват специални бактерии, с чиято помощ да разграждат купетата на старите Trabi-та.

    

Trabant се произвежда от предприятието VEB Sachsenring Automobilwerke в Цвикау - във фабриката, която в по-добрите времена е правела модели на Horch и Audi  
Под капака откриваме малък двутактов двигател, който също бил особено икономичен – но главно за производителите си. Trabant става известен с не особено ниския си разход на гориво, със синия пушек, носещ се неизменно зад колата, както и почти скандалния, дрънчащ звук на винаги мазния ауспух.  
Качество на изработката? Тук дори няма нужда да коментираме. Едно видео от завода на Trabant казва всичко. Блъскане, фино “напасване” и удар с чук бележат експертните процедури във фабриката.

 

        Въпреки солидните си недостатъци, Trabant се превръща в огромен успех на източногерманското автомобилостроене. Около 3 милиона такива автомобила са продадени (седан и комби), което е около два пъти повече от продадените Mini-та! Разбира се, клиентите на Trabant не са имали особен избор. Алтернативите – Лада, Шкода, Вартбург и т.н. – не се славят с много по-голям технологичен напредък, а освен това са били и по-скъпи.  
Клиентите можели да избират от сиво, жълто, зелено и синьо. Изтокът така и не успява да произведе достатъчно ярки багрила, които да те накарат да се чувстваш жив.

Trabant струва 7450 източногермански марки - или около 2500 български лева от епохата на НРБ (у нас обаче цената е по-висока). Търсенето значително превишава предлагането и трабанти втора употреба се продават в ГДР за по 12-14 хиляди марки  

Trabant почти не се променя през целия си живот. Имало е идея моделът да бъде заменен с нов през 1987 г., но поради липса на пари, проектът бързо бил замразен. След 9 ноември в купето бил монтиран 1.1-литров двигател от Volkswagen Polo, но това не трогнало никого, имайки предвид отворените пазари и далеч по-качествените автомобили на Запада. През 1991 г. мъката била прекратена.

 
Истината е, че колкото и противоречива кола да е Trabant, тя със сигурност е достойна за уважение. Този автомобил дава така необходимата свобода на хиляди хора по света, които не могат да си позволят друго. Пък и колко са колите, които оставят такъв отпечатък в съзнанието на хората? Trabant винаги ще има място в сърцата на автомобилните фенове, пък и в ушите им... с онзи незабравим дрънчащ звук на 600-кубиковия, двутактов бензинов двигател с достойната мощност от 26 к.с.

Вижте и някои от по-редките версии на Trabant (ГАЛЕРИЯ):

fallback
  • #4
    Анонимен ( преди 8 години )
    На трабант при челен удар с 50 км.ч дават СИГУРНА СМЪРТ при краш тест! Който не вярва да провери в нета. Резерноара му е пред предното стъкло. Преди години 2ка изтлгоряха живи прели лека катастрофа(около витиня вай беше)
  • #3
    Вицоман ( преди 8 години )
    Съобщение на пресцентъра на КАТ : Днес на известно столично кръстовище са претърпели пътно транспортно произшествие следните автомобили - Мерцедес модел 2016 г., БМВ модел 2016 г., Ферари модел 2016 г. и Порше модел 2016 г. - При инцидента има един загинал. Това е водача на стар Трабант, модел 1964 г., който е умрял от КЕФ.
  • #2
    Вицоман ( преди 8 години )
    Отива гъзар да си купува последен модел BMW:- Искам го с всички възможни екстри да няма нещо което да липсва!Насложили му всички екстри, той оставил балата с парите и подкарал бавареца по улиците да се вози. След няколко пресечки спрял на светофар. До него спряло едно трабантче с тъмни джамове. Джама плавно се свалил, от вътре се показал един чичка и се провикнал:- Извинявай колега, дай да разменим по една фанта с твоя хладилник че моя нещо се е изключил да се размразява?Гъзара побеснял, обърнал обратно и право в магазина:- Абе аз на вас казах ли ви ВСИЧКИ екстри?!? Защо НЯМАМ хладилник???- Извинете господине, веднага ще поправим пропуска, много съжаляваме.Сложили му хладилника, доплатил си и пак подкарал бавареца по улиците. След известно време спрял на друг светофар. До него хоп същото трабантче. Пада джама и чичката отвътре протяга един хамбургер и му вика:- Колега дай да притопля сандвича че моята микровълнова нещо се е скапала, а?Гъзара вече извън кожата си объща с *** газ и право в магазина:- Е сега ви избих.....- Много се извиняваме...Вече с микровълнова се поуспокоил и пак тръгнал да се вози. Спрял на светофар, до него веднага се залепило същото трабантче с тъмните джамове. Той го погледал десетина секунди в напрежение но нищо. Свалил си джама и почукал по стъклото на трабанта нищо. Почукал втори път по-силно нищо. Ударил два пъти с юмрук в този момент тъмния джам на трабнтчето плавно се спуснал, отвътре се показал чичката с мокра глава и хавлия на врата:- А, ти ли си, извинявай бях в банята и не съм те чул...
  • #1
    Къци ( преди 8 години )
    Eдин ден Бай ***, американеца и турчина решили да се състезават с коли.Американецът с Ферари, най-нов модел без покрив.Турчинът с Ламборджини без покрив.Бай ***-с Трабант. Започнало състезанието. Американецът и турчинът отишли напред, а българинът бил издухан. Скоро завалял дъжд. Американецът и турчинът се скрили под едно дърво докато отмине дъжда. След няколко часа се чува: бръм-чики-чики-бръм и Бай *** се провиква:- Трабантче, трабантче, ама с таванче!
fallback
Последни