IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Свършено ли е вече с дизела?

С какво се отличава от бензина и защо Америка го намрази толкова, след като тъкмо тя го превърна в нещо мръсно

Свършено ли е вече с дизела?

Текст КАЛИН НИКОЛОВ

Свършено ли е вече с дизела?
Това е най-същественият въпрос днес, година след нашумелия "Дизелгейт", в който Volkswagen бе уличен в опит да заблуди американските стандарти за азотни емисии.  

 


В САЩ дизеловите двигатели, по начало гледани с подозрение, днес са нещо срамно (освен ако не са монтирани на огромен американски ТИР). Във Великобритания обмислят допълнителна градска такса за шофьори с дизелови автомобили. Дори Париж, столицата на страната с най-висок дял на дизела по пътищата, обмисля да забрани такива двигатели от 2021 година. Справедливо ли е това отношение и какво всъщност не знаете за тази технология, която доскоро смятахме за главния си коз срещу глобалното затопляне?

ДИЗЕЛОВАТА ТЕХНОЛОГИЯ Е РОДЕНА в Европа и си остава популярна най-вече на Стария континент, с почти 50% дял в Германия и над 66% във Франция.
До момента тя беше основният начин за европейските производители да следват все по-строгите екологични норми на Европейския съюз. Защо се получава такова странно противоречие: дизелът да се смята за толкова мръсен в Америка и за толкова чист в Европа? За да разберем, трябва да се върнем към самите корени на дизеловата технология.


Свършено ли е вече с дизела?
Рудолф Дизел, един от най-блестящите инженери от края на XIX век


ТЯ С ПРАВО НОСИ ИМЕТО НА РУДОЛФ ДИЗЕЛ
, един от най-блестящите инженери на ХІХ век. Роден в Париж от германски родители и изселен след Френско-пруската война от 1870 година, Рудолф учи механика в Аугсбург и Мюнхен. Завършва с отличие, въпреки прекарания много тежък тиф.
Започва работа в хладилен завод в Париж, но се дразни от ниската ефективност на използваните там парни двигатели, при които 90% от енергията се губи. Изобретеният наскоро от Ото бензинов мотор също не го впечатлява. Затова Дизел се заема да измисли по-ефективен двигател.
Първо опитва с турбина, задвижвана с амониеви пари. При изпитанията двигателят се взривява и едва не го убива. Накрая през 1893 е публикуван трудът, в който е залегнала теорията на бъдещия дизелов двигател.
Повечето от нас - дори онези, които карат дизели - не се замислят много как точно функционират те.

Свършено ли е вече с дизела?
При бензиновите двигатели заради по-летливия характер на горивото възпламеняването на сместа става с искра от свещта. При дизелите обаче това не е достатъчно


ОСНОВНАТА РАЗЛИКА
между дизеловия и бензиновия двигател идва от горивото. Бензинът е силно летлив, тоест има склонност да се изпарява и лесно се смесва с въздуха. Ако пуснете запалена клечка кибрит в купа с бензин, той ще лумне още преди клечката да е докоснала течността. Но ако пуснете клечката в купа с дизел, е твърде вероятно тя просто да угасне, както показа нагледно научният консултант на BBC Далас Кембъл (вижте видеото в началото).
Дизеловото гориво е по-стабилно и е трудно да бъде запалено. За да се случи това, то трябва да бъде впръскано в силно загрят въздух. Докато при бензиновите мотори горивната смес се възпламенява с искра от свещите, при дизеловите първо въздухът се компресира, за да се загрее, и тогава в него се впръсква горивото. От налягането и високата температура то се възпламенява спонтанно.
Плюсът е, че така изгарянето е по-продължително, тоест от еднакви количества гориво дизеловият мотор извлича повече енергия от бензина. Затова средният му разход, и съответно отделените емисии въглероден диоксид, са забележимо по-ниски.


Свършено ли е вече с дизела?
Не всички в Америка са против дизелите. Стига да са монтирави в достатъчно голяма кола



МИНУСИТЕ СА ДВА.
Първо, заради необходимото високо налягане и заради неконтролируемото изгаряне на горивото се налага дизеловите двигатели да са много по-здрави от бензиновите. И съответно  - по-скъпи за производство.
Второ, заради по-високите температури на горене при дизела повече от азота във въздуха влиза в съединения с кислорода. Тези съединения - азотни оксиди - предизвикват смога в градовете. Тъкмо срещу тях са толкова строги екологичните изисквания в САЩ, където иначе не е проблем да карате пикап с петлитров мотор и разход 24 на сто. И тъкмо те са основният аргумент срещу дизела на американските власти, които вече четвърт век спират инвазията на европейските компании в Северна Америка. Мнозина смятат това не за екологична мярка, а за протекционизъм в полза на американските производители.

КАКВАТО И ДА Е ИСТИНАТА, куриозният факт е, че именно по американска идея дизелът днес е толкова мръсно гориво. Самият Рудолф Дизел предвижда двигателят му да се задвижва от растителни мазнини. Първият прототип, представен на световното изложение в Париж, гори фъстъчено масло.


Свършено ли е вече с дизела?
Джон Д. Рокфелер, най-богатият човек в света в началото на миналия век. Тъкмо неговата компания Standard Oil превръща мотора на Дизел, който в оригиналния си вид горял фъстъчено масло, в нещо толкова мръсно
 

Чак години по-късно американската Standard Oil, собственост на Джон Д. Рокфелер, предлага като гориво за този тип двигател един мръсен отпаден продукт от рафинирането на бензина. В чест на изобретателя това гориво е наречето "дизел".
Рудолф не доживява този момент. Той умира през 1913 година по силно мистериозен начин - изчезва от кораба, с който пътува за Лондон. Вечерял е с капитана и е помолил да го събудят в 6:30 сутринта. Няколко дни по-късно рибари откриват тялото му край норвежките брегове. Самоубийство на един неразбран гений? Или убийство, дело на конкуренти или на военните разузнавания? Едва ли някога ще разберем.
 

 

0 от 500
  • #15
    24 rate up comment 10 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 9 години )
    Не ти знам дефиницията за "пистов" мотор, но дизела няма нищо общо със спортно усещане. Да, дърпа много на ниски обороти (2000), но на средни (3000) започва да издиша, на високи (4000) направо умира. Овен това е лагав и тресе много, особено дразнещо когато работи на място и при ниска скорост.
  • #14
    13 rate up comment 17 rate down comment
    Истината е, че ( преди 9 години )
    съвременните дизели нямат нищо общо с дъртите стари печки, освен горивото. Който е карал BMW F-10 biturbo 535 или M550D знае за какво иде реч... Наскоро карах F10 535d от София до Бургас и обратно направо останах изумен от начина на работа, от звука, от разхода и от вървежа. Гледам и не вярвам ни на очите си ни на ушите си как е възможно дизелов автомобил да върви като пистов мотор, но явно, че вече всичко може и това далеч не е най-мощният дизел представям си M550d какво прави...
  • #13
    12 rate up comment 8 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 9 години )
    "По-високо налягане = по-добро разпрашаване на горивото в камерата = по-ефективно изгаряне= по-висока мощност и по еко. ""Разпрашаване" е неправилен, но в случая напълно удачен термин :D Да, резултата наистина е голямо количество твърди въглеродни частици - канцерогенна *** в допълнение на изобилието от токични азотни окиси.
  • #12
    18 rate up comment 4 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 9 години )
    Дизелите естетвено работят на по-високо налягане от турбо-бензините. Дизела се възпламенява при по-виока температура от бензина, а температурата при дизелите се постига изцяло чрез налягане. При бензина запалването е с подаване на искра. Съответно, налягането в инжекторите на дизела е в пъти по-голямо и съответно те са по-капризни и скъпи.
  • #11
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Дизелът се нуждае от висока температура, за да се възпламени, което се постига чрез компресиране. Затова ми е любопитно като налягания близки ли са показателите. Мислех си, че при тези 1 до 1.5 литрови мотори налягането в турбото е по-ниско, ако някой знае със сигурност, да каже
  • #10
    7 rate up comment 5 rate down comment
    fan ( преди 9 години )
    По-високо налягане = по-добро разпрашаване на горивото в камерата = по-ефективно изгаряне= по-висока мощност и по еко. Каква е връзката между нагнетяването на турбината и компресията в този случай ?
  • #9
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    мисълта ми е, сравнимо ли е нагнетяването от малките турбини на даунсайзнатите мотори с компресията при дизелите?
  • #8
    4 rate up comment 3 rate down comment
    до Дачко ( преди 9 години )
    Директно впръскване - да, *** защо под високо налягане?
  • #7
    19 rate up comment 8 rate down comment
    fan ( преди 9 години )
    Не виждам смислена причина да купувам модерен дизелов двигател, вместо модерен бензинов. Вече относително малката разлика в разхода на гориво се компенсира от едни дюзи, един качествен акумулатор и серните наслагвания в турбината.
  • #6
    18 rate up comment 16 rate down comment
    дачко ( преди 9 години )
    Айде бе!Съвременните бенз.двигатели са точно копие на дизеловия.Турбо бензин с директно впръскване под високо налягане.Обаче автопроизводителите поради с 20-30% им по висок разход са принудени да ги продават с 2-3000Е по ефтино ,а разходите за производство са същите като на дизела.Там е заровено кучето във войната срещу дизела.Истината е че системата Комън рейл е революция в полза на потребителите а не на производителите.Също така и петролните компании страдат от по ниски продажби.Това е!