IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Свършено ли е вече с дизела?

С какво се отличава от бензина и защо Америка го намрази толкова, след като тъкмо тя го превърна в нещо мръсно

Свършено ли е вече с дизела?

Текст КАЛИН НИКОЛОВ

Свършено ли е вече с дизела?
Това е най-същественият въпрос днес, година след нашумелия "Дизелгейт", в който Volkswagen бе уличен в опит да заблуди американските стандарти за азотни емисии.  

 


В САЩ дизеловите двигатели, по начало гледани с подозрение, днес са нещо срамно (освен ако не са монтирани на огромен американски ТИР). Във Великобритания обмислят допълнителна градска такса за шофьори с дизелови автомобили. Дори Париж, столицата на страната с най-висок дял на дизела по пътищата, обмисля да забрани такива двигатели от 2021 година. Справедливо ли е това отношение и какво всъщност не знаете за тази технология, която доскоро смятахме за главния си коз срещу глобалното затопляне?

ДИЗЕЛОВАТА ТЕХНОЛОГИЯ Е РОДЕНА в Европа и си остава популярна най-вече на Стария континент, с почти 50% дял в Германия и над 66% във Франция.
До момента тя беше основният начин за европейските производители да следват все по-строгите екологични норми на Европейския съюз. Защо се получава такова странно противоречие: дизелът да се смята за толкова мръсен в Америка и за толкова чист в Европа? За да разберем, трябва да се върнем към самите корени на дизеловата технология.


Свършено ли е вече с дизела?
Рудолф Дизел, един от най-блестящите инженери от края на XIX век


ТЯ С ПРАВО НОСИ ИМЕТО НА РУДОЛФ ДИЗЕЛ
, един от най-блестящите инженери на ХІХ век. Роден в Париж от германски родители и изселен след Френско-пруската война от 1870 година, Рудолф учи механика в Аугсбург и Мюнхен. Завършва с отличие, въпреки прекарания много тежък тиф.
Започва работа в хладилен завод в Париж, но се дразни от ниската ефективност на използваните там парни двигатели, при които 90% от енергията се губи. Изобретеният наскоро от Ото бензинов мотор също не го впечатлява. Затова Дизел се заема да измисли по-ефективен двигател.
Първо опитва с турбина, задвижвана с амониеви пари. При изпитанията двигателят се взривява и едва не го убива. Накрая през 1893 е публикуван трудът, в който е залегнала теорията на бъдещия дизелов двигател.
Повечето от нас - дори онези, които карат дизели - не се замислят много как точно функционират те.

Свършено ли е вече с дизела?
При бензиновите двигатели заради по-летливия характер на горивото възпламеняването на сместа става с искра от свещта. При дизелите обаче това не е достатъчно


ОСНОВНАТА РАЗЛИКА
между дизеловия и бензиновия двигател идва от горивото. Бензинът е силно летлив, тоест има склонност да се изпарява и лесно се смесва с въздуха. Ако пуснете запалена клечка кибрит в купа с бензин, той ще лумне още преди клечката да е докоснала течността. Но ако пуснете клечката в купа с дизел, е твърде вероятно тя просто да угасне, както показа нагледно научният консултант на BBC Далас Кембъл (вижте видеото в началото).
Дизеловото гориво е по-стабилно и е трудно да бъде запалено. За да се случи това, то трябва да бъде впръскано в силно загрят въздух. Докато при бензиновите мотори горивната смес се възпламенява с искра от свещите, при дизеловите първо въздухът се компресира, за да се загрее, и тогава в него се впръсква горивото. От налягането и високата температура то се възпламенява спонтанно.
Плюсът е, че така изгарянето е по-продължително, тоест от еднакви количества гориво дизеловият мотор извлича повече енергия от бензина. Затова средният му разход, и съответно отделените емисии въглероден диоксид, са забележимо по-ниски.


Свършено ли е вече с дизела?
Не всички в Америка са против дизелите. Стига да са монтирави в достатъчно голяма кола



МИНУСИТЕ СА ДВА.
Първо, заради необходимото високо налягане и заради неконтролируемото изгаряне на горивото се налага дизеловите двигатели да са много по-здрави от бензиновите. И съответно  - по-скъпи за производство.
Второ, заради по-високите температури на горене при дизела повече от азота във въздуха влиза в съединения с кислорода. Тези съединения - азотни оксиди - предизвикват смога в градовете. Тъкмо срещу тях са толкова строги екологичните изисквания в САЩ, където иначе не е проблем да карате пикап с петлитров мотор и разход 24 на сто. И тъкмо те са основният аргумент срещу дизела на американските власти, които вече четвърт век спират инвазията на европейските компании в Северна Америка. Мнозина смятат това не за екологична мярка, а за протекционизъм в полза на американските производители.

КАКВАТО И ДА Е ИСТИНАТА, куриозният факт е, че именно по американска идея дизелът днес е толкова мръсно гориво. Самият Рудолф Дизел предвижда двигателят му да се задвижва от растителни мазнини. Първият прототип, представен на световното изложение в Париж, гори фъстъчено масло.


Свършено ли е вече с дизела?
Джон Д. Рокфелер, най-богатият човек в света в началото на миналия век. Тъкмо неговата компания Standard Oil превръща мотора на Дизел, който в оригиналния си вид горял фъстъчено масло, в нещо толкова мръсно
 

Чак години по-късно американската Standard Oil, собственост на Джон Д. Рокфелер, предлага като гориво за този тип двигател един мръсен отпаден продукт от рафинирането на бензина. В чест на изобретателя това гориво е наречето "дизел".
Рудолф не доживява този момент. Той умира през 1913 година по силно мистериозен начин - изчезва от кораба, с който пътува за Лондон. Вечерял е с капитана и е помолил да го събудят в 6:30 сутринта. Няколко дни по-късно рибари откриват тялото му край норвежките брегове. Самоубийство на един неразбран гений? Или убийство, дело на конкуренти или на военните разузнавания? Едва ли някога ще разберем.
 

 

0 от 500
  • #35
    26 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Дизелите са за бедни панелни плъхове, които си мислят, че ще спестят някой лев от гориво, но като почнат скъпите ремонти на дизела и агрегатите около него не само не пестят, а и се набутват тотално. Да не говорим, че зимата нафтовата печка я запали, я не. А от хубавата ни нафта ГНП, дюзи, турбо, филтри и т.н. са консуматив. Който разбира дизел никога не купува. Дизела е за трактори и камиони. Леките коли са бензинки и това е. Спортна нафтова печка НЯМА!!! Някой ги правят по-така но издишат.
  • #34
    9 rate up comment 13 rate down comment
    до: Ник ( преди 9 години )
    Естествено, че на снимката е даден бензинов, а не дизелов двигател. ама те от Комедията едва ли разбират толкова и със сигурност не могат да направят разлика между двата типа мотори.
  • #33
    12 rate up comment 4 rate down comment
    волният ездач ( преди 9 години )
    За оня профан дето сравнява немската нафтова печка с моторите да погледне как се държи мотор и после да сравни видеото с дизеловия шлеп.https://***.youtube.com/watch?v=-dB4ZAJ7FUAИ това не е най-бърз мотор. Ако ти пусна едно Кавазаки пистарка ще ти падне ченето бе ***. Ти изобщо на мотор качвал ли си се някога?Kawasaki ZZR1400 за 26 сек вдига 400 км/з, а тук за тези сек. 250 не може да вдигне тая немска тракаща баракуда. Аре у лево, левак!
  • #32
    27 rate up comment 4 rate down comment
    Васко ( преди 9 години )
    Koлкото и да е развита дизеловата технология все ми тракат тия печки бе! "Ама те се съвременните дизели не са като старите преди 20 години". Пак тракат бе! Пак се чуват - едно гадно тракане, особено като ги чуеш спрели на светофарите - трака-трака-трака...аууу, подлудява ме!Другото нещо - много били гъвкави и много бягали. Айде бе, бягат до 2000 оборота, после умират. При равни други условия бензинът ги наказва жестоко. И като сложиш разхои по дюзи, маховици, помпи, турбини - къде е икономията?
  • #31
    9 rate up comment 13 rate down comment
    Ник ( преди 9 години )
    Не разбирам много, но двигателя на картинката не е ли бензинов. Извинявайте, ако вече сте го коментирали.
  • #30
    11 rate up comment 4 rate down comment
    fan ( преди 9 години )
    В реалният свят разликата е брутална ! И във вървенето и във цената... разбира се и в разхода. Никой не си купува 550d за да кара евтино М5 -проверено ;)
  • #29
    21 rate up comment 6 rate down comment
    112 ( преди 9 години )
    Бензина винаги е бил над дизела. ЗАКРИВАЙ!!!
  • #28
    8 rate up comment 12 rate down comment
    M550d ( преди 9 години )
    Никой не ги сравнява просто разликата във вървежа е малка в полза на M5 това просто доказва, че този дизелов двигател е от друго измерение...
  • #27
    19 rate up comment 4 rate down comment
    fan ( преди 9 години )
    Да сравняваш 550d с М5 е меко казано несериозно...
  • #26
    34 rate up comment 11 rate down comment
    v-1 ( преди 9 години )
    Съгласен съм с Швабен, след като изчетох коментарите.Каквото и да направят дизела си е дизел, има ускорение и висок момент в ниските обороти => дизелът е за товарни автомобили не е за коли! Вярно е, че новите дизели са доста оптимизирани и наистина доста динамични, но всеки който е фен на автомобилите и авто спорта, ще избере бензина пред дизел...Не случайно е израза - има бензин в кръвта, а не дизел :)