Веднъж Хенри Форд е казал: „Ако питате хората какво искат, те ще ви отговорят – повече конски сили”. С тези думи започва една от сериите на телевизионно-предаване на Джеймс Мей „Автомобили и хора”. В нея става дума за един от въоръжените конфликти в Северна Африка през 80-те години на миналия век, в който основна роля за успеха на една страна играе един автомобил – пикапът Toyota Hilux.
Този модел отдавна се е превърнал в символ на практичност. Той се използва от фермери и строители, тъй като е много здрав и надежден. В същото време е част от експедиции до труднодостъпни места, благодарение на отличната си проходимост. Автомобилът излиза още през 1968 - период на засилени въоръжени конфликти в току-що освободилата се от колониална власт Африка.
Войната, в която пикапът на Toyota играе основна роля, започва през 1972 г. Тогава Либия анексира района на Аузу, принадлежащ до този момент на съседния Чад. Съблазнени от наличието на уранови залежи по тези места, либийците изпращат редовна армия и създават гражданска администрация. Президентът на Република Чад - Феликс Малум, се оплаква в ООН, след което събитията започват са се развиват доста бързо.
Реалните бойни действия започват през 1978. Оттогава до 1987 Либия провежда четири интервенции в Чад. Лидерът на джамахирията Муамар Кадафи снабдява с пари и оръжие местните групировки, които привлича на своя страна. Тъкмо последната фаза в този конфликт получава гордото име "Войната на Toyota". 
На 16 декември 1986 либийските въоръжени сили в района наброяват 8000 войници, 300 танка, 60 бойни самолета, хеликоптери Ми-24, зенитни и ракетни установки, както и стандартно артилерийско въоръжение. Проблемът на армията на Кадафи обаче е ниският боен дух и недоброто познаване на района на Аузу. Срещу либийците се изправя цялата армия на Чад, наброяваща 10 000 души. Тя няма нито самолети, нито танкове, нито хеликоптери. Единствената надежда за победа в конфликта са ограничен запас от противотанково и зенитно въоръжение, което обаче не разполага с транспорт.
Това се променя в началото на 1987, когато Франция решава да окаже помощ на Чад и снабдява бившата си колония с 400 пикапа Toyota - най-вече от модела Hiilux. На тях са монтирани ракетни комплекси и друго допълнително въоръжение. Първият сблъсък е още на 2 януари, когато командващият въоръжените сили на Чад – Хасан Джамус, начело на 3000 войници влиза в бой с противника. Либийските сили наброяват 1200 души, като им помагат още 400 членове на демократичното революционно опълчение. Те обаче са прегазени от армията на Чад, която превзема цитаделата във Фаде. Либийците губят около 800 войника, както и 92 бойни танка и 33 бронетранспортьора. Загубите на Чад са минимални – 18 войника и 3 пикапа Toyota.
През следващите дни либийската бойна авиация се опитва да обърне хода на боя с масирани атаки срещу силите на Чад. Но благодарение на голямата мобилност на Toyota Hilux атаките се оказват безуспешни. Сраженията продължават близо месец, като в крайна сметка е постигнато примирие. А през 1994 г. Международният съд окончателно присъжда Аузу на Чад.
И до днес експертите са категорични, че основна роля за победата в конфликта играят именно пикапите на Toyota. Битката за Фаду става първата в историята, която е спечелена благодарение на леки превозни средства с допълнително оръжие. A Hilux си спечелва славата на ценен помощник в подобни конфликти, който участва дори във формирането на границите между различни държави. Неслучайно в момента пикапът може да бъде видян в най-горещите точки на планетата, като дори се твърди, че Hilux е бил любимото превозно средство на покойния терорист №1 в света - Осама бин Ладен.
Снимка: Интернет


5