IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как Toyota победи Муамар Кадафи

Удивителната война, в която 400 пикапа Hilux надделяха над армия с танкове, самолети и бойни хеликоптери

Как Toyota победи Муамар Кадафи

Веднъж Хенри Форд е казал: „Ако питате хората какво искат, те ще ви отговорят – повече конски сили”. С тези думи започва една от сериите на телевизионно-предаване на Джеймс Мей „Автомобили и хора”. В нея става дума за един от въоръжените конфликти в Северна Африка през 80-те години на миналия век, в който основна роля за успеха на една страна играе един автомобил – пикапът Toyota Hilux.

Как Toyota спечели истинска война срещу танкове

Този модел отдавна се е превърнал в символ на практичност. Той се използва от фермери и строители, тъй като е много здрав и надежден. В същото време е част от експедиции до труднодостъпни места, благодарение на отличната си проходимост. Автомобилът излиза още през 1968 - период на засилени въоръжени конфликти в току-що освободилата се от колониална власт Африка.

Войната, в която пикапът на Toyota играе основна роля, започва през 1972 г. Тогава Либия анексира района на Аузу, принадлежащ до този момент на съседния Чад. Съблазнени от наличието на уранови залежи по тези места, либийците изпращат редовна армия и създават гражданска администрация. Президентът на Република Чад - Феликс Малум, се оплаква в ООН, след което събитията започват са се развиват доста бързо.

Реалните бойни действия започват през 1978. Оттогава до 1987 Либия провежда четири интервенции в Чад. Лидерът на джамахирията Муамар Кадафи снабдява с пари и оръжие местните групировки, които привлича на своя страна. Тъкмо последната фаза в този конфликт получава гордото име "Войната на Toyota".

Как Toyota спечели истинска война срещу танкове

На 16 декември 1986 либийските въоръжени сили в района наброяват 8000 войници, 300 танка, 60 бойни самолета, хеликоптери Ми-24, зенитни и ракетни установки, както и стандартно артилерийско въоръжение. Проблемът на армията на Кадафи обаче е ниският боен дух и недоброто познаване на района на Аузу. Срещу либийците се изправя цялата армия на Чад, наброяваща 10 000 души. Тя няма нито самолети, нито танкове, нито хеликоптери. Единствената надежда за победа в конфликта са ограничен запас от противотанково и зенитно въоръжение, което обаче не разполага с транспорт.

Това се променя в началото на 1987, когато Франция решава да окаже помощ на Чад и снабдява бившата си колония с 400 пикапа  Toyota - най-вече от модела Hiilux. На тях са монтирани ракетни комплекси и друго допълнително въоръжение. Първият сблъсък е още на 2 януари, когато командващият въоръжените сили на Чад – Хасан Джамус, начело на 3000 войници влиза в бой с противника. Либийските сили наброяват 1200 души, като им помагат още 400 членове на демократичното революционно опълчение. Те обаче са прегазени от армията на Чад, която превзема цитаделата във Фаде. Либийците губят около 800 войника, както и 92 бойни танка и 33 бронетранспортьора. Загубите на Чад са минимални – 18 войника и 3 пикапа Toyota.

Как Toyota спечели истинска война срещу танкове

През следващите дни либийската бойна авиация се опитва да обърне хода на боя с масирани атаки срещу силите на Чад. Но благодарение на голямата мобилност на Toyota Hilux атаките се оказват безуспешни. Сраженията продължават близо месец, като в крайна сметка е постигнато примирие. А през 1994 г. Международният съд окончателно присъжда Аузу на Чад.

Как Toyota спечели истинска война срещу танкове

И до днес експертите са категорични, че основна роля за победата в конфликта играят именно пикапите на Toyota. Битката за Фаду става първата в историята, която е спечелена благодарение на леки превозни средства с допълнително оръжие. A Hilux си спечелва славата на ценен помощник в подобни конфликти, който участва дори във формирането на границите между различни държави. Неслучайно в момента пикапът може да бъде видян в най-горещите точки на планетата, като дори се твърди, че Hilux е бил любимото превозно средство на покойния терорист №1 в света - Осама бин Ладен.

Снимка: Интернет

 

Тагове: Toyota Hilux
0 от 500
  • #15
    0 rate up comment 0 rate down comment
    сравнете ( преди 8 години )
    Сравнете тази Тойота със Г Класата на МБ. Има много сравнения във ютуба.Тойотата е добра ни Г Класата е най добрия джп създаден до момента.Сравнявайте една и съща генерация.И двата модела се произвежадат от 50 години.
  • #14
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Мдааа каква загуба на средства от страна на Русия и САЩ. Хвърлят милиарди за танкове, самолети стелт технологии, като Една тойота с картечница ще им избие цялата тази техника.
  • #13
    3 rate up comment 1 rate down comment
    @ ( преди 9 години )
    Dabe da , UAZ njamali predel !? Pak vicove ot 90te . V You Tube e palno s ruski i ukrainski klipove ot koito sevizda jasno predela na UAZ - ne samo , zatavat i boksuvatami se i obrashtat ...
  • #12
    3 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    аха ахааз като служител на Първата Българска мисия в Камбоджа мога да споделя следнотоленд круизърите и хай луските РЕДОВНО засядаха в блатата на тая мила страна и тогава ги вадехме с какво - с УАЗ-ки !!!!страшни машини са верно - ама и те си имат предел, и където стигне той - идват руските военни машини, а за тях предел НЯМА !!!
  • #11
    2 rate up comment 9 rate down comment
    Japanese Guy ( преди 9 години )
    Nyama veche TOYOTA Hilux Made in Japan.Tazi na sninkata chervenata (8pokolenie) e Made in Thailand.Zatova bih predpochel Ford F-150 ili TACOMA.
  • #10
    11 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Ето това е тест на възможностите на тази машина!Реален тест в реални условия, а не на книга и нагласени резултати според случая. И най-хубавото е, че която генерация Хайлукс да вземете, няма да сгрешите. Всичките са еднакво здрави и надеждни. Това е хубавото на японките, че каквито и продажби да имат качеството им винаги е на върховно ниво. При европейските изобщо не е така. Трябва да търсиш и да избираш кое е по-малкото дърво.
  • #9
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Какви са тия глупости с лосовия тест? Това да не е автомобил за тайм-атак? С едни по-твърди стабилизиращи щанги ще мине лосовия тест без проблем, но ще загуби половината си оф-роуд възможноти с по-твърдното окачване. На кой му трябва това? На арабелите в пустините със сигурност не.
  • #8
    13 rate up comment 4 rate down comment
    стратега ( преди 9 години )
    Едно 30 годишно БМП, което за нищо не става и ресурса му е изчерпан струва 2 млн. лв. Толкова са ги договорили. Предполагам половината пари са за рушвети и подкупи и не струват изобщо толкова. А и като държава от третия свят, каквато сме трябва да ни ги подарят, ама тогава няма комисионниии. Та мисълта ми беше, че за 2 млн. се вземат 20 Хайлукса с всичкото оборудване и въоръжение, което ще му трябва при бойни действия евентуално. Държат се в скалдове и цивилните машини за минути стават бойни.
  • #7
    18 rate up comment 7 rate down comment
    стратега ( преди 9 години )
    Не е лъжа, че Хайлукса и Ланд Крузера са най-яките машини правени някога. Не само за горите, скалите и каманаците, но и за война са пригодни. Вместо да даваме милиони за 30-годишни хАмерикански и английски бракми уж бронирани машини за пехотата БМП, то най-добре е да се купят Хайлукс и Ланд Крузер и да се оборудват за военни действия. На населението да се продават тези машини с голям бонус от държавата с условие, че по време на война що могат да се ползват за военни цели. Нека ни нападат тогава
  • #6
    8 rate up comment 0 rate down comment
    123 ( преди 9 години )
    Като стана на въпрос за Кадафи, вто нещо ,което всеки задължително трябва да прочете. Ако не ви се отвори линка просто напишете в гъгъл "великата либийкса река"http://strogosekretno.com/245/16/%D0%92%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BB%D0%B8%D0%B1%D0%B8%D0%B9%D1%81%D0%BA%D0%B0-%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%B0-%E2%80%93-%D0%BE%D1%81%D0%BC%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D1%87%D1%83%D0%B4%D0%BE-%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%B0.html